Fin upplevelse
Det var bra att du åtminstone upplevde vår sändningsmässa som "fin", men synd för dig att Du känner tvivel på autenciteten hos det väsen som rådde. Även jag uppskattar festmässorna på Oas-möten, men doften av rökelse ger mig mer "hemkänsla". Jag har alltså hittat hem och har inga som helst tvivel utan kan t om säga att jag vet att Gud är närvarande i det bröd och vin som delas ut på våra mässor.
Vilka var det som tjänstgjorde framme vid altaret, var det frikyrkopastorer och präster i Svenska kyrkan tillsammans? Man kan ju utgå från att det inte var katoliker eller ortodoxa, inte heller bland dem som tog emot kommunionen. Du ställer ju berättigade frågor, vad menar man händer där på altaret med de gåvor som burits fram, har det någon betydelse vem det är som läser den eukaristiska bönen.
Inte fel att vara noga med läran, t.ex. den om ämbetet och sakramentet. (Ungefär som jag säger till mina ELM-BV:are som har skrupler inför snart sagt varje frostensonsk bearbetning av en psalmrad). Men det finns ett slags fokus på ämbetet med handpåläggningssuccession (vad den vigde verkligen predikar verkar då plötsligt sekundärt, därav den långvariga acceptansen för villolärare om de åtminstone är karlar) och den rätta sakramentsförvaltningen - i vetemjöl! - som gör att en knappt kan finna en riktig nattvard i hela Danmark eller Norge och närapå med Strindberg börjar tala om det oförskämda bedrägeriet när majsoblater (Lettströms?) utges för att vara Kristi kropp.
Jag säger inte att du gått riktigt så långt, Torbjörn, men det blir till slut nästan en självuppfyllande profetia att med vissa romerska krav och kriterier kan en inte finna trygghet annat än hos Rom. Vad Rom sedan de facto lär och bekänner om t.ex. avlat, helgonförtjänster och skärseld blir till slut sekundärt - det är ju bara de som med någon sakramental säkerhet har Kristus på sitt altarbord. Jag undrar sa flundran...
Jaha då har Hagberg alltså ersatt Fjärstedt förstår jag.
Ja Pingstkyrkan och liknande erkänner inget annat ämbete än det allmänna prästadömet. Att vara pastor är bara en funktion eller en tjänst, inte en gång präst alltid präst. Synen på ämbetet är fast knutet till synen på nattvarden eftersom Jesus inrättade prästämbetet samtidigt som apostlarna gavs uppdraget att fira nattvarden.
Skulle de endast vara Ordets gudstjänst så hade det ju inte varit lika noga.
Jag gissar att det saknades konsekrationsklockor dock.
Det stämmer att biskop Esbjörn har ersatt biskop Biörn som kommunitetens visitator. Detta skedde vid vårt senaste Generalkapitel i augusti.