Tre konfessioner

har jag mött idag 
 
Först den ortodoxa vid liturgin i Domkyrkan. Att uppleva den ortodoxa liturgin är alltid himmelskt. Många icke-ortodoxa var där och vad jag såg lyckades de flesta följa prästens uppmaning att stå hela liturgin. Bara under predikan fick man sitta. Inte undra på att vi lutheraner sitter så mycket; vi lyssnar ju så mycket. Sittande är lyssnadets kroppshållning, stående är bedjandets.
 
Sedan mötte jag katolicismen. Genom möte med god vän som jag känt sedan studietiden. Vi fick lunch tillsammans och goda samtal innan han återvände hemåt efter några dagar i Norrbotten. 
 
Sen blev det - ja, vad då? Lutherdomen? Eller svenskkyrkligheten? Eller den evangeliska katolicismen? I vart fall firade jag mässa i Hertsökyrkan. Förhållandevis många för att vara kvällsmässa, 25 personer. Särskilt roligt att just två av dem kom, båda rullstolsburna och blinda. Ibland har det varit fyra rullstolsburna personer samtidigt i kyrkan. Kanske är Guds tanke att även en del personliga assistenter ska få höra Guds ord.
 
Man vet aldrig vad Gud tänker. 
 
Eftersom jag ibland fått kritik för att jag nämnt hur många präster som varit i kyrkan så ska jag inte göra det idag. Däremot nämna att det var två diakoner (nej, tre, lägger jag till efter rättelse av Jocke. Se kommentar nedan).

Kommentarer
Postat av: jokke

Jag kunde tom räkna till tre diakoner!

Svar: T o m det. Helt rätt. Glömde räkna pensionären.
Torbjörn Lindahl

2017-09-25 @ 06:31:21
Postat av: Stig Walldin

Du fick verkligen möta något av helheten. Jag påmindes på 70-talet av f Sune Wiman, att enligt
honom representerade de tre stora Kyrkorna de tre trosartiklarna:
1. Katolska kyrkan, 1:a art.
2. Lutherdomen, 2:a art.
3. Ortodoxa kyrkan, 3:e art.

Jag tycker det var fyndigt!

2017-09-25 @ 09:29:14
Postat av: Jonas M

Kan inte förstå hur man kan kritisera hur många präster som delta? Man måste ju förutsätta att en präst deltar i gudstjänster så ofta som möjligt och absolut varje söndag om det inte finns hinder som att man är rejält sjuk. Kanske någon som vill kritisera om du redogör för hur många kyrkvaktmästare, ingenjörer och VVS-installatörer som deltar?

2017-09-27 @ 19:52:28
Postat av: Stig Walldin

Jonas M, jag uppfattar inte bloggen som kritik, utan fastmer ett konstaterande!

2017-09-28 @ 10:36:50
Postat av: Jonas M

Jo men det förstod jag, syftade på utomstående.

2017-09-28 @ 17:27:56
Postat av: Den gamle kamraten

De där tre konfessionerna har varit på din bloggtapet länge nog.
Varför skriver du inget? Sitter du som en förlamad förlamad åsna mellan de konfessionella hötapparna?

Svar: Nä. Jag har varit krasslig. Några dar på lassa. Inte helt återställd ännu. Ring om du vill ha mer info.
Torbjörn Lindahl

2017-10-05 @ 17:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0