Jag läser och läser (KKK 1 b)

Idag (dvs fredag) så blev en stor del av läsningen så sen att den skedde på lördag. Skälet till det var att kvällen spenderades hos god vän och kollega tillsammans med annan god vän för bastubad, fika och samtal. En av vännerna kan tänka sig konvertera den andre inte. Då förstår ni vad samtalen handlade om. 
 
Läsningen ikväll handlade mest om dopet så det var inte särskilt kontroversiellt för en lutheran. För en verklig lutheran alltså, inte en väckelsekristen s k lutheran* (eftersom det - precis som i de lutherska bekännelseskrifterna! - står att dopet är nödvändigt för frälsningen. I princip skulle man kanske tillägga eftersom KKK har rätt långa utredningar om deras möjlliga frälsning (inkl barn) som utan eget ansvar gått miste om dopet. Om läsplanerna håller så har jag på söndag hunnit till sid 400, då skriver jag mer.
 
Idag (dvs fredag) köpte jag säsongskort i ishallen för säsongen 2017-18. Försökte få plats närmare pensionerade kollegan jag brukar träffa på matcherna. Gångna säsongen satt jag två rader ovanför honom och fem platser åt sidan. Nu fick jag plats precis framför honom, en rad nedanför. Om han böjer sig fram eller jag vrider på nacken så kan gemenskapen utvecklas.
 
Idag (dvs igår) kom jag också på hur jag skulle kunna ta mig råd till en motorcykel; jag säljer bilen!  Skälet till att den tanken väcktes var att jag på hemvägen från bastukvällen hamnade efter en motorcyklist och det var helt oemotståndligt gripas av känslan när man såg honom lägga ner hojen i kurvor och rondeller.
 
- - - - -
 
* jag uttrycker mig medvetet provokativt här för att ruska om en aning. Min absoluta bedömning är att det i vår kyrka finns många som i sina lågkyrkliga/väckelsekristna traditioner berömmer sig av det lutherska men bevarat endast ett ytterst smalt lutherskt arv och tappat mycket av det som hör till genuin luthersk kyrkokristendom.
 
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Katolska kyrkans katekes, ja, det mesta i den är ju uppbyggligt och bra, d.v.s. sant katolskt - ungefär som jag antar att få romerska katoliker har något att anmärka på Lilla och Stora katekesen i vår kyrka, knappast ens på 1878 års utveckling, se http://lillakatekesen.blogspot.se/

Det är väl när man kommer in på helgonböner och avlat med uttryck som "Kristi och helgonens förtjänster" (i samma andetag) som man börjar dra öronen åt sej. Fast kanske inte du längre? Vi får väl se i kommande recension ;o)

Svar: Ja, det mesta är ju riktigt uppbyggligt. Och så var det det här med "samma andetag". Om du berättar (i "samma andetag"!) att du i garaget förvarar "familjens bil och några barncyklar" betyder då just det gemensamma andetaget att bil och cyklar är lika dyrbara? Vad avlaten beträffar så förtjänar även denna tanke att bli förklarad från sin bästa sida, hur missbrukad den än varit under delar av historien. En god början kan vara artikeln "Den missförstådda avlaten" av Anders Piltz. Kan sökas på "nätet". Ursprungligen publicerad i tidskriften Signum i början av år 2000.
Torbjörn Lindahl

2017-06-17 @ 07:18:05
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmberg

Nja, men om en romersk katolik blir stött av att jag gärna talar om S:ta Maria och S:t Rosenius i samma andetag (eftersom jag inte tror på teser som att "om Maria kan inte sägas för mycket" eller "Gud kan inte säga nej till sin mor"), så kan väl en lutheran få tycka att sammanställningen "Kristi och helgonens förtjänster" (som skäl till förkortning av folks, kanske t.o.m. lutheraners, straff i skärselden) är rätt stötande? Lite grann som - eller snarare betydligt mycket konstigare än - att tala om "Dag Hammarskjölds och Ola Ullstens viktiga insatser för världsfreden".

Sen gör du ändå rätt i att försöka argumentera för KKK så långt det går - det gör jag faktiskt själv i diskussioner med ännu rabiatare "lutheraner" än jag själv ;) - men diverse missförstånd om avlaten [eller gammal ännu märkligare förkunnelse från Rom] gör inte t.ex. nuvarande KKK 1478-1479 mindre märklig.

Svar: Ja tänk att det finns "ännu rabiatare" lutheraner än du :) Men i diskussioner med mig får du t v vara rabiatast. Det bjuder jag på.
Torbjörn Lindahl

2017-06-17 @ 17:58:13
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: [email protected]

Finns limbo kvar i kkk?

Svar: Jag har ännu inte träffat på det och det finns inte i sakregistret.
Torbjörn Lindahl

2017-06-17 @ 20:40:36
Postat av: Jonas M

Vad Katolska kyrkan lär om dopets berydelse för de som aldrig kommit i kontakt med den kristna tron eller små spädbarn som inte hinner döpas borde egentligen alla kunna skriva under på, även de mest hårdnackade Lutherfundamentalister.

Angående Rosenius har väl inte någon luthersk samfällighet officiellt klarat honom helig.

2017-06-17 @ 21:19:16
Postat av: Andreas Holmberg

Jonas, nä, det är bara jag ;o). Rättare sagt: det är det väl bara Gud som kan (även om ikoner av Rosenius och Luther hängt i många lågkyrkliga predikolokaler ;o). Men när Paulus skriver till "de heliga i Rom" kan kanske jag också prata om "de heliga". Annars tycker jag givetvis att Marias uppdrag var ännu mycket härligare än Rosenius´, men båda har ju på sitt sätt fått bära fram Frälsaren.

Funderar på att skriva en bok med uppbyggliga citat av Jesus och Torbjörn Lindahl (det finns ju en del av båda). Nä, nu ska jag sluta retas. Jag har nog fått fram min poäng. KKK är i många avseenden bra men minst sagt "tytjmytjelig" som de säger i Piit, d.v.s. ungefär som Luther och jag rätt ivriga att slå fast allt möjligt. Om liberalteologins frestelse är att ta bort mycket från Guds ord (Upp 22), är Roms definitivt att lägga till. Även t.ex. Schartau hade en vacker tanke om att allt en kristen lider lids i någon annans ställe, men utifrån den kloka principen Sola Scriptura bör vi avstå från att göra någon kyrkolära av det (liksom av att helgonens förtjänster kan förkorta våra timliga straff o.s.v.). Rom verkar ha för svårt att låta det ännu o-uppenbarade vara fördolt (5 Mos. 29:29), men man gör ju anspråk på tillgång till en mer esoterisk uppenbarelse ("contradiction in terms" anser jag)...

Jag gillar våra bekännelseskrifters öppenhet kring saker som vad Jesus gjorde i dödsriket eller sakramentens antal (och lutheraner brukar faktiskt enas om att man inte behöver vara eniga om johannesdopet). Däremot är det förstås (alltför) mycket sagt att påven skulle vara Antikrist (borde tas tillbaka officiellt oxå, men ingår väl bara i Konkordieboken och inte i Augustana om jag minns rätt?).

Och nu återföll jag i långskrivandets last. Jag har ju trots allt en egen blogg (titta gärna in)!

Svar: Tänk om vi skulle byta roller ett tag; du försvarar KKK och jag kritiserar den? Jag kan ju byta Rosenius mot Laestadius (vars livshistoria och verk jag haft mer relation till). Omväxling förnöjer ju alltid och då kan vi ju också undvika den ständigt närvarande risken att upprepa oss. Att vi båda skulle klara uppgiften med glans är jag övertygad om.
Torbjörn Lindahl

2017-06-18 @ 20:36:11
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0