Högmässa

blev det idag igen. Denna gång på Fridhem i Vännäs. Jag stannade alltså kvar i Umeå till idag (söndag) efter OAS-mötets slut på lördagen. Vi var tre oasare som lockats av goda vänner i Vännäs att komma dit till söndagens högmässa. Andra gången jag var där. Första gången var i påskas. Samma upplevelse som förra gången: absolut ett ställe som jag skulle kunna ha som min regelbundna gudstjänstgemenskap. Återigen får man upplevelsen att det man igenkänner som genuint svenskkyrkligt numera i allt större utsträckning förverkligas utanför svenska kyrkans officiellt organiserade sammanhang. Samma upplevelse av liturgin som i påskas: eftersom man redan "moderniserat" liturgin (i grunden 1942 års ordning) på några punkter så finns inget egentligt skäl att inte också sjunga de liturgiska partierna helt enligt gällande handboks (1986) text- och musikalternativ.
 
God predikan också - givetvis! Roligt att predikanten (prästen Gunnar Andersson) citerade samma avnitt ur bekännelseskrifterna - om "evangelieförkunnelsens och sakramentsförvaltningens ämbete" - som jag citerat i min predikan på lördagen. Vi läste ju samma evangelietext, men för GT-text och epistel följde Gunnar förra evangelieboken som generellt är lite mindre "pk"-tillrättalagd än nuvarande.
 
Eftermiddagen blev det besök hos yngre bror där vi firade äldste sonen som just tagit sin examen vid - ja, hur var det nu, var det Oxford eller Cambridge? Det förra va? Roligt även träffa densammes flickvän från Ryssland. Så duktig hon redan var på svenska trots att hon bara övat via internet!
 
Idag har jag även suttit med äldre bror och lärt mig massor om dator- och telefonanvändning och allt som därtill hörer.
- Snart blir jag en modern människa, sa jag till sist.
- Det tror jag när jag ser det, sa svägerskan.
 
Vänta bara! Snart kanske jag har både mobilt Bank-id och Swish.
 
Men oroa er inte för moderniteternas intåg i mitt liv. Kv*nn*pr*st-f*r*spr*k*r* blir jag aldrig. Ej heller Facebookare.

Kommentarer
Postat av: Sven%20Andersson

Guds Helige Ande var synnerligen pedagogisk, klar och effektiv i lördags morse, då grabbarna Lindahl
fick stå för de mänskliga uttrycken i mässan.
Detta minns vi länge! TACK!

2017-07-17 @ 09:34:34
Postat av: Jonas M

Intressant det med att evangelieboken numera är mer tillrättalagd, politiskt korrekt (eller var på 1980-talet). Finns det något bra exempel på detta? Det finns väl någon söndag som har överskriften Samhällsansvar eller liknande, kanske också är ett tecken på detta?!

Svar: Temat "samhällsansvar" för en söndag fanns redan i 1983 års evangeliebok. Men t ex så har ämnet för 2:a efter Trettondedagen ändrats från "Jesus visar sin härlighet" (ordet "härlighet" anses manligt och hierarkiskt) till "Livets källa" (mer kvinnligt - förväntas ge lite livmoderassociationer). Det anmärkningsvärda är ju att den text som ursprungligen gett denna söndag sin prägel (vinundret i Kana) slutar just med att Jesus "uppenbarade sin härlighet".Ett annat exempel är 20:e e. Trefaldighet som ändrats från "Våra hem" till "Att leva tillsammans" och att flera texter som talat om man och kvinna och äktenskapet tagits bort.Allvarligt är också att temat "Förspillda tillfällen" med den allvarliga texten ur Luk 19, om hur Jesus gråter över Jerusalem, försvunnit.Exemplen kan mångfaldigas.Däremot uppskattar jag den nya ordningen att man har fyra evangelieserier Palmsöndag till Påskdag (även om jag vet att man traditionellt alltid "ska" läsa ur Johannesevangeliet på Långfredagen)
Torbjörn Lindahl

2017-07-17 @ 10:28:03
Postat av: Bengt Holmberg

Ett tydligt exempel på pk-styrt textval i senaste evangelieboken kan hämtas från just Apostladagen (5. e Tref, igår 16/7). I 3:e årg. har man bytt episteltext, från den ecklesiologiskt och karismatiskt viktiga 1 Kor 12-texten till början av hälsningslistan i Rom 16.
Då denna lista med hälsningar inte innehåller något speciellt om gudomlig kallelse eller apostolicitet, tror jag att bytet gjordes av en enda anledning: att få med Bibel 2000:s något osannolika översättning av Rom. 16:7 "högt ansedda som apostlar"(grek. en apostolois), som somliga då anser öppnar för att Junia (ett kvinnonamn) var apostel. Alltså ett inlägg i ämbetsfrågan.

Svar: Absolut är det så. Dessutom är ju Febe en kvinna!I OAS-högmässan där vi följde senaste evangelieokens textval, läste vi likväl ur Folkbibeln så där hade dom inget för sin tendentiösa översättning.
Torbjörn Lindahl

2017-07-17 @ 12:38:39
Postat av: Jonas M

Tack för de intressanta exemplen!

2017-07-18 @ 14:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0