Hemma igen (2)
Det är ju en mycket olycklig utveckling där även man i konservativa sammanhang tar så lätt på elementen i den heliga nattvarden. Angående Katolska kyrkan så godkänns där oblater med mycket låg glutenhalt som giltig materia, anses som giltig materia.Och att det är giltig materia måste vara det avgörande!
Intressant artikel här om varför det är vete i brödet
https://www.catholic.com/magazine/print-edition/why-wheat-bread
Och en skillnad är förvisso att en predikan inte blir ogiltig beroende på vem som håller predikan, och inte heller mer eller mindre uppbygglig beroende på vem som håller predikan, medan det är en helt annan sak i fråga om ett sakrament som Jesus gav åt apostlarna att förvalta.
En reflektion över begreppen låg- och högkyrklighet.
Ser man djupare i bibliska beskrivningar av gudstjänster, så var den av Gud ordnade gudstjänsten i gamla testamentet högkyrklig.(Se 3.Mos)
Ser man i nya testamentet så var gudstjänsten mer lågkyrklig. Exempelvis då Jesus instiftade nattvarden. Brödsbrytelse, lovsång och sedan gick de ut.
Om man ser hela bibeln som grund för den synliga gudstjänsten, så passar hög- och lågkyrkliga i samma tält, bönhus eller kyrka.
Sedan finns det bland låg- såväl som bland högkyrkliga för mycket förnuft, och saker utanför bibelns pärmar blir avgörande om det är rätt eller fel på predikan eller sakramenten. Man jämställer traditioner med bibelns lära, eller i värsta fall låter man traditioner gå före den heliga skrift. Gud bevare oss för onödiga trätor om saker som inte står beskrivet i Guds ord.