Ett litet ryck

fick jag idag. OBS! ett litet. Stora ryck får jag sällan numera. Detta lilla ryck bestod i att åka med lite skräp till återvinningen på Kronan. När jag ändå var i närheten av kommunens second hand så inspirerades jag besöka både Röda korsets och Frälsningsarmens dito i stan resp på Storheden. Jag letar nämligen en lämplig fåtölj, men inget napp.
 
På den sista av dessa affärer träffade jag dock en gammal ungdomsvän (som jag även mött tidigare i samma ärende) ute på jakt efter gammalt eller nytt. Han samlar nämligen på snapsglas! Kan man tänka! Lite ovanlig hobby onekligen. Han har redan 4000 anförtrodde han mig. Olika sorter, alltså! Och så 12 st av varje sort. Det blir en samling.
 
Själv samlade jag i min ungdom på olika tändsticksaskar. Men jag nådde knappast längre än 40-50 olika. Målet för min väns samlande är att få ihop 12 st av varje sorts snapsglas som någonsin tillverkats i, eller importerats till - Sverige. När samlingen blir komplett blir nästa steg en bok med bilder, fick jag veta. Jag lovade på stört att jag köper ett exemplar.
 
Läsarna kan vara lugna: samlaren har inte provdruckit alla glas!
 
Efter detta mycket intressanta samtal var det några andra ärenden att uträtta på olika affärer. Sen hem. 
Jag skulle önska att jag fick fler ryck där jag rensar bland diverse och slänger bort mer. Hur länge dröjer det till nästa ryck?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0