Tredje

söndagen i advent har det hunnit bli. Vi var något mellan trettio och fyrtio deltagare. När man använder stor konsekrationsoblat (bryts i 24 bitar) och kompletterar med lösa oblater så är det relativt lätt hålla reda på ungefärliga antalet kommunikanter. Extra medverkan med sång och violin i gudstjänsten. En person som bara besökt kyrkan ytterst få gånger uttryckte sin upplevelse av god gemenskap. Glädjande att höra.
 
I predikan avhandlade jag bl a den "eviga" frågan om Johannes döparen frågade Jesus för sin egen skull (han hade i fängelset kommit i tvivelsmål) eller för sina lärjungars skull (för att dom skulle stärkas i tron genom Jesu svar). I yngre dar trodde jag nog mer det förra och tyckte det senare var mer krystat. I dagens predikan anslöt jag mig snarare till det senare. 
 
Men vi måste få någon vettig ordning på möbleringen i kyrkan. Dom bekvämaste stolarna står längst bak. Vad tror ni resultatet blir av det? Antingen får vi ställa dom längst fram eller ta ut dom i konfirmandsalen. 
 
Efter gudstjänsten pålyste jag nästa helgs gudstjänster. Tvingades medge den totala anpassningen till folkreligiositeten som innebär att vi avstår fira fjärde söndagen i advent genom att inte ha högmässa och bara firar julafton genom julbönen kl 14.  Vid kyrkaffet kom en (1) person och uttryckte att vi borde firat högmässa, hellre skippa julbönen. Heja, heja. Men att skippa julbönen kl  14 i Hertsökyrkan går inte. För det har alltid varit julbön kl 14. Bara en (1) gång var det kl 13. Det var när nuvarande domprosten under ca två år var distriktspräst på Hertsön på 90-talet. Om hennes försök till ändring av tiden berodde på önskan att komma hem i tid till Kalle Anka* (som det vänliga skvallret säger) - boende utanför stan som hon var - det har jag aldrig fått bekräftat. Jag får kanske nämna detta på onsdag vid vårt julkollegium där jag av densamma nuv domprosten ombetts kåsera lite kring minnen från mina 25 år i församlingen.
 
Efter kyrkkaffet for jag på hembesök och firade mässa hos familj som jag regelbundet besöker i det ärendet. 
 
 - - - - 
 
* det var ju före SVT-Play

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Hos oss - Älvsbyn -var vi 46 varav 16 konfirmander.

Svar: Konfirmander ser man ytterst sällan i Hertsökyrkan numera. Det saknar jag. Men det beror på att konfirmandarbetet i församlingen centraliserats (inte mitt fel!) så vi har inte längre konfirmandgrupper i alla kyrkor.
Torbjörn Lindahl

2017-12-18 @ 00:08:49
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Andreas Holmberg

Då kommer knäckfrågan: Har ni högmässa på nyårsafton då som ju i år infaller på en söndag också den? (Eller blir det bara nyårsbön på kvällen?). För att inte tala om Åttondedag Jul, Nyårsdagen aka Kristi omskärelses fest?

Svar: Nyårsafton har vì inget, inte ens nyårsbön. Nyårsdagen är högmässan kl 18. Denna något udda ordning har gällt i flera år. Tankarna bakom kan jag dela med dig någon gång när du är på föräldrabesök och får lust komma över på kaffe. (Som du vet kan man ju ta genväg över isen vintertid.)
Torbjörn Lindahl

2017-12-18 @ 09:33:28
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Jonas M

Det är ju inte fel att gå på jul- eller nyårsbön men det är högmässan som är det som räknas. Nu känner jag inte närmare till församlingsstrukturen men firas fjärde söndagens mässa i någon annan kyrka i församlingen (trodde jag var obligatoriskt).

Detta visar på behovet av styrning uppifrån och inte bry sig om så mycket om vad folk önskar. Jag firade själv Livets söndag (i lördags) bland annat med vår kardinal och i pålysningarna för julens gudstjänster förklarades särskilt att mässplikten gäller fjärde söndagens högmässa sedan julnattsmässan eller juldagens mässa.

Bekväma stolar där bak är en ostrategisk planering...att prästen enträget ber folk att flytta fram då kanske får dålig effekt.

Svar: När det gäller "verksamheten" - till vilken även gudstjänsterna numera räknas! - i en stor modern svenskkyrklig församling så är det nog numera personalen lika mycket som "folk" som styr. "Församlingen" i dess verkliga och ursprungliga betydelse - de som är församlade kring Kristus i ordet och sakrament, dvs de regelbundna gydstjänstfirarna- är ju en storhet som överhuvudtaget inte existerar i svenska kyrkans självupplevelse av sina strukturer. Inte annat än som (passiva?) Mottagare av den av kyrkorådet bekostade och av personalen genomförda gudstjänst-"verksamheten"
Torbjörn Lindahl

2017-12-19 @ 07:17:39
Postat av: Bosse

Men Hallå! Du kan ju inte ställa in de skönare stolarna i studierummet. Det blir inte trevligt för oss som sitter på dem att ta del av mässan därifrån.

Svar: Suck eller Suck!
Torbjörn Lindahl

2017-12-19 @ 22:45:05
Postat av: Jonas M

Bosse tänk på att du inte ska sitta för mycket; förutom under predikan ska du ju mest stå eller knäfalla. Om det inte är för bekvämt är också risken mindre att vissa blir trötta.

2017-12-20 @ 21:15:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0