Jag hann

bada i alla fall en (1) gång innan juli månads utgång. Men det var nog bara med några minuters marginal. Badet skedde i samband med bastubad i stuga vid havsvik utanför Luleå i samband med det årliga prästmötet för Norrbottens kristna präster. Nåja, någon enstaka till finns kanske :) Vi var ju bara sex personer samlade.
 
Trevlig samvaro som vanligt med gott fika, god mat och passande dryck. Och till sist bastu. Närmare fullkomligheten är det svårt komma i vardagslivet.
 
Lägg därtill alla intressanta kyrkliga och teologiska samtal som hela tiden pågått. Jag säger bara: om kyrkoledningen endast vore förnuftiģ nog att ta vara på all den insikt och vishet som ikväll levererats då skulle all svenska kyrkans kris vara ett minne blott.

Kommentarer
Postat av: Irene g

🤗 så underbart med kvällsdopp.

Svar: Ja, eller var det snarare nattdopp?
Torbjörn Lindahl

2017-08-01 @ 05:57:40
Postat av: Jonas M

Ett bad om dagen är bra för magen..men det kan man ju säga om mycket! Eftersom det var de kristna prästerna; deltog även den Katolska kyrkoherden i Luleå samt Bengt Pohjanen?

Svar: Svenskkyrkliga var underförstått.
Torbjörn Lindahl

2017-08-01 @ 21:33:17
Postat av: Erica H

Tittade in här som hastigast. Den sista meningen i det här blogginlägget fick mig skratta så jag nästan tappade andan. Anar en viss ironi här ;-) Ödmjukheten flödar ;-)

Svar: Ödmjukhet har ju alltid varit en av mina starkaste grenar :))
Torbjörn Lindahl

2017-08-01 @ 23:47:41
Postat av: den gamle kamraten

Nu saxar jag ur texten:
”…sex personer samlade…” ”Trevlig samvaro …med…passande dryck.” ”…intressanta kyrkliga och teologiska samtal…” ”… all den insikt och vishet som ikväll levererats…”

Och noterar:
Siffran 6 är inte 7 – fullkomlighetens tal. En saknas!
Mellan så kallat ”passande dryck” och ”teologisk insikt och vishet” finns ett samband. Sena nattimmar i egna bostaden med tre andra prällar varav två var teologie doktorer – bloggaren var inte med – höjdes upplevelsen av insikt och vishet i samma grad som nivån i den skottska flaskan sjönk. I SJ:s serveringsvagn har jag upplevt samma sak. Där finns ibland folk som utan kyrkliga erfarenheter menar sig efter fyra öl veta och förstå massor. Menar sig alltså.

Hoppas det inte blev för mycket.

Svar: Min text måste varit ytterst angelägen eftersom så stora delar upplevdes värda att citera. Vi får väl se vilka nivåer av vishet vi kan nå när vi gemensamt gör ett försök på Samos eller annat lämpligt ställe.
Torbjörn Lindahl

2017-08-02 @ 17:15:46
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0