Tala och lyssna

Så här på söndagsafton brukar jag ju berätta lite om vad som sig tilldragit haver under helgen. Jag predikade och celebrerade i Hertsökyrkan. Som vanligt, höll jag på att skriva trots att vi sedan något år tillbaka har en ordning i församlingen där de flesta präster är i tjänst "bara" två av fyra söndagar. Förhållandevis bra med folk, bortåt 35 tror jag. Pensionerad kollega som fanns i församlingen hjälpte till med distributionen. Frivillig person hade fixat kyrkkaffet. Noterar även att sju av kyrkans åtta kyrkvärdar var närvarande trots att bara två var i tjänst. Det tycker jag är positivt.
 
Efter kyrkkaffet följde jag med några av deltagarna till Diakonins hus i stan där Per Åkerlund höll ett föredrag om Franciskus. Alltså fick jag inte bara tala denna helg utan även lyssna. Intressant, givande och gripande. Kunde även berätta för f d förlagschefen att jag nu med stor glädje läser en, av förlaget Artos utgiven, bok. Lite prat blev det också om det skeende jag beskrev i inlägget "Stordriftens nackdelar" för en tid sedan. Suckade vi eller suckade vi djupt, det är frågan.
 
Nu blir det kaffe på maten. Och det är ingen fråga. Det är ett faktum. Och kaffet kommer att avnjutas utan suckar.

Kommentarer
Postat av: Andreas%25252520Holmberg

Ja, det är fantastiskt positivt att fem kyrkvärdar kommer utan att vara i tjänst! Jaså, Per har blivit pensionär? Hade stor glädje av en promenad med honom i Skellefte för 16 år sen, kan jag ju säga utan att avslöja vad vi pratade om.

Franciskus den förste är verkligen en fascinerande personlighet. "Den rike ynglingen" - jfr Antonius 900 år tidigare - som verkligen skänkte allt till de fattiga! (Sackeus i dagens evangelium kunde ju bara skänka hälften eftersom han skulle ge fyrdubbelt igen som skadestånd till dem han skott sej på).

De äkta Franciskusbönerna är också - tillsammans med det uppbyggliga Franciskuskorset - någonting att ära sej utantill och bedja med hela Kristi katolska kyrka: http://habackuk.blogspot.se/2011/04/riktiga-fransiscus-boner.html

(Nuvarande påven kommer alltid att vara Franciskus den andre i mina ögon, vad han än kallas i påvelängden).

2016-10-16 @ 22:33:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0