Jag hade lust skriva nå't 1

 Om påvens besök och om luthersk-katolskt.
 
Vad ska man säga? Att påven tog över reformationsjubileet? Synd för lutheranerna att dom kom i bakgrunden. Själva radikaliteten i det faktum att påven besöker ett lutherskt reformationsjubileum har trots allt lite svårt fastna i mig. Men det beror väl på att påven numera inte känns så främmande. Och inte skrämmande heller om någon nu tycker det.
 
Det som blir nästan komiskt nu när det katolska ska konfronteras med det "lutherska" är ju att det viktigaste i den senare traditionen nu sägs vara kvinnor som präster och äktenskap för enkönade par. Som om det är detta som påven ska behöva ta ställning till när han ska möta det "lutherska". 
 
Funderar även på om jag nu i detta tidevarv av vurm för påven borde kontra med att läsa någon protestantisk/luthersk bok om skillnaden mellan lutherskt/protestantiskt och romersk-katolskt. T ex Gerdmars Guds ord räcker eller Lars Borgströms Bibliskt och romerskt-katolskt? Det är bara att erkänna att den typen av böcker inte längre lockar mig. Varför? Är det för att min en gång eventuellt existerande lutherdom snart är all? Jag vet inte. Jag har visserligen nog alltid känt mig (och gör det än!) som kristen "av Augsburgska bekännelsen" men "luthersk"?? Varför det? Och alla typer av "hela-konkordieboken"-kristendom har alltid kännts onödigt försnävande. Nej, snarare är jag allmänkyrklig " i den tradition som är svenska kyrkans" som bp Göran (om jag minns rätt) uttryckte det på den tid då vi båda var dekaner i Synoden. 
 
Men när jag nu råkar vara inne på olika grader av luthersk bekännelsetrohet, så ställer jag frågan sålunda:
Om man bekänner Confessio Augustana (Augsburgska bekännelsen) men inte "Hela Konkordieboken" på vilken punkt riskerar man då fara vilse? Dvs, i vilket avseende är Augsburgska bekännelsen så otydlig eller ofullständig att man kan åka så fel trots den att man riskerar sin salighet? Alltså: varför är "hela konkordieboken" nödvändig för den som redan står på Augustanas grund? Jag säger som improperierna: svara mig! För jag vet ärligt inte svaret på frågan sådan jag här formulerat den.
 
Det övriga jag hade lust skriva om någon gång får jag ta en annan gång.

Kommentarer
Postat av: Andreas%252525252525252525252520Holmberg

Borgströms bok bör definitivt läsas (likaväl som "Den stora upptäckten" eller "Av bladet blev ett träd"). Den innehåller inte BARA gnesiolutherskt gnäll eller partipropaganda utan också en hel del ofta förtigna sakförhållanden att ta med i sin egen helhetsbedömning. (Bra att titeln talar om "bibliskt" i st f "lutherskt"!) Och kyrkoläraren Bonaventuras Maria-böner säger tyvärr en hel del om vad Rom accepterar eller t.o.m. anbefaller i den vägen. (Själv kände jag inte till dem förrän Lars informerade mej - bara en del Maria-psalmer och dito antifoner - o, om de ändå hade varit fejk!).

Gerdmars bok har jag inte läst och vill därför inte uttala mej om; all antipåvlig litteratur är förstås inte trovärdig eller läsvärd och inga böcker "lockar mig" barar för att de är antiromerska, jag läser själv gärna Joseph Ratzinger och Scott Hahn; däremot vill jag inte bli en obskurant som glatt sprider alla invändningar mot Luther (alltifrån påvens till Magnus Malms) men har dålig eller ingen koll på Luthers positiva förkunnelse - jfr psalmerna, Huspostillan eller Galaterbrevskommentaren - och på svagheterna i romersk argumentation. (Jo de finns!)

2016-11-13 @ 14:19:13
Postat av: Populisten

Svenska Kyrkans kyrkoordning anger ju endast att Augsburgska bekännelsen är förklarad och kommenterad i resten av konkordieboken. Därmed torde endast Augsburgska bekännelsen vara "tvingande" med resten av konkordieboken kan ses som "god och nyttig läsning" förvärras tala med Luther.

Svar: Jo den graderingen är jag medveten om men har likväl aldrig förstått vissa konfessionella lutheraners vurm för "hela konkordieboken".
Torbjörn Lindahl

2016-11-13 @ 14:30:30
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Jonas M

En märklig titel får man säga eftersom den katolska tron utgår dels från den Heliga Skrift dels från den Heliga Traditionen.

2016-11-13 @ 16:43:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0