Möte med biskopen

Och stiftsjuristen, hade församlingens präster och diakoner i onsdags. Men inte hela dagen. Gästerna kom till lunch och stannade under eftermiddagen. Då fick vi chans ställa frågor angående domkapitlets verksamhet mm. Många intressanta och klargörande svar t ex om hur ett ärende hanteras när en präst eller diakon blir anmäld.
 
Sista frågan handlade om hur kyrkan i framtiden ska relatera till mer traditionalistiska grupper inom kyrkan. Jag, som hör lite dåligt, tyckte först att biskopen sa nationalistiska  när han läste frågan. I svaret kom biskopen mest att beröra det som kanske är mer aktuellt här i norrbotten än i andra landsdelar; relationen till laestadianismen. Den frågan berördes ju i Kyrkans Tidning för en tid sedan. Även där hade biskopen ombetts yttra sig.
 
Själv tänker jag, så fort denna fråga kommer på tal (eller i tanke), att de frågor som under min livstid blivit de tydliga skiljepunkterna mellan modernister och traditionalister inom kyrkan - ämbetsfrågan (tidigare) och äktenskapsfrågan (under senare år) - så lätt betraktats som prästfrågor. Det gäller bara att bli av med de gammaltroende prästerna så är alla konflikter och problem ur världen. Men så är det ju inte. Det finns även ett gammaltroende traditionalistiskt kyrkfolk. Vad gör man med det? Som varken kan avskedas eller uteslutas? Som finns kvar i kyrkan så länge dom själva vill?
 
På förmiddagen hade vi präster och diakoner varit uppdelade i mindre grupper. I min grupp var det två män och två kvinnor; präster. I grupperna fick var ock en chans ge sitt eget vittnesbörd och berätta om ämbetets glädje och/eller sorger. Den som ville fick ha en bild med att utgå ifrån.
 
Själv hade jag en bild från prästvigningsdagen. På bilden två nyvigda präster, undertecknad och kompisen Timo Saitajoki. Unga och glada och förväntansfulla. Jag undrar om jag då insåg att den nyinköpta kaftanen skulle jag bära sista gången nästan exakt elva år senare och då kunde jag inte andas.
 
Kortet har jag tittat på många gånger under åren och uppmuntrats av när jag sett oss glada och positiva.  Men när jag tidigare i veckan tog fram det och tittade på det och tänkte att det här tar jag med mig till onsdagsmötet, då blev jag - ledsen!
 
Inte precis så jag grät men ändå. Varför det? Det var för att jag nu tydligt slogs av - det som jag iofs vetat i många år - idag skulle ingen av oss bli prästvigd! Dvs om vi stått fast vid våra övertygelser. 
 
- Torbjörn, det finns en uppgift och en kallelse för dig i Luleå stift. Det var min prästvigningsbiskops, Stig Hellsten, ord till mig några månader före min prästvigning  när vi möttes på Samariterhemmet i Uppsala. Det var svar på en fråga från mig. Ställd mot bakgrund av att det under sista året (i efterdyningarna av Ingemar Ströms nyårspredikan 1/1 1978) flitigt debatterats om svenska kyrkan längre kunde prästviga dem som ifrågasatte ordningen med kvinnor i prästämbetet. Om svaret från biskop Hellsten den gången blivit negativt eller tvekande hade jag förmodligen rest till Göteborg och blivit prästvigd där (jag hade redan en gång väldigt flyktigt talat med Gärtner om saken.) Då hade jag kanske lockats fortsätta mitt resande och slutat min karriär som biskop :)
 
Skämt åsido! Det är en allvarlig fråga. I många år (årtionden!) Har kyrkan medvetet stoppat (och i kyrkoordningen reglerat det stoppet) många prästkandidater som tidigare utan vidare skulle välkomnats in i prästerskapet. Redan under åren då jag var var dekan i Synoden (slutet av 90-talet) satt vi en gång i dekankollegiet och försökte räkna alla missade eller avvisade prästkallelser vi kände till. Talet närmade sig - redan då! - 100. Då var inte alla så långt komna att dom stoppats i antagningskonferenser eller motsvarande; flera hade självmant avbrutit teologistudier eller inte ens påbörjat dem då de insett det omöjliga att försöka nå till slutet utan att behöva kröka nacken.
 
Med denna vetskap i bakhuvudet är det ofrånkomligt att jag i många år levt med upplevelsen att jag är präst i svenska kyrkan på övertid eller dispens; jag är med för att jag länge varit med men idag skulle jag inte få bli med i prästkollegiet. Det faktum att de personer som finns omkring mig - och funnits omkring mig under åren - kolleger och chefer, är ytterst vänliga och respektfulla och egentligen aldrig försökt tvinga mig överge någon av mina hållningar i bekännelse eller handling, kan - tyvärr - inte upphäva det faktum att jag enligt den officiella kyrkans regelverk är att betrakta som något som katten släpat in.
 
Hur blir framtiden? Den s k framtiden kommer att vara över oss mycket snabbare än vi anar. Och vad gör vi då? Det borde det gammaltroende kyrkfolket fundera över.
 
Finns det några fler alternativ än
- dö ut
- försöka få vissa vitala men upplevt  hotade delar av svenska kyrkans liv och tradition att överleva t ex genom Missionsprovinsens organisation
- ge upp stora delar av kyrkolivet och bara bära vidare några mindre favoritbitar i egen regi (det lågkyrkliga/väckelsekristna alternativet)
- ge upp med svenska kyrkan och konvertera
 
Det skulle jag vilja prata med biskopen om. Undrar vilket råd jag då skulle få?

Kommentarer
Postat av: Rebellas andra

Intressant att din biskop använder ordet "traditionalistisk". Det ordet förknippar jag med den strömning inom katolicismen, som inte accepterar Andra vatikankonciliet. Förutom rena schismatiker har vi där exv. SSPX - och dem är påve Franciskus i full färd med att sluta in i Kyrkans modersfamn, trots att de inte accepterar vissa saker som en god katolik eg. ska acceptera. Något mer bindande än konciliebeslut är ju svårt att tänka sig.

Det har slagit mig att Missionsprovinsen på många sätt är en god svenskkyrklig parallell till SSPX. Nu har ju Katolska kyrkan en annan vana av att hysa olika strömningar inom sig, jag tänker på alla ordnar och så. Och vi svenskar är så förbaskat konsensusinriktade. Så vart ska det bära... jadu.

(Vill du ha min IRL-identitet för att släppa igenom kommentarer kan du få den utanför bloggen. Namnet lär inte säga dig nåt, men ändå. Eller så står det dig fritt att inte godkänna, som förut. Your blog, your rules.)

Svar: Biskopen använde inte ordet traditionalistisk av egen vilja. Ordet fanns i den fråga han läste upp och besvarade.
Torbjörn Lindahl

2016-06-10 @ 18:48:24
URL: http://https://rebellasandra.wordpress.com/
Postat av: Rebellas andra

Ah, då var det någon annans formulering. Jag finner den hur som helst intressant. Ett tecken på att fler än jag ser parallellerna. Inte minst ordet "modernistisk" - det är exakt vad trad-katolikerna kallar sin motpol.

Svar: Modernistisk var däremot min formulering - här i bloggen. Vilka benämningar man ska använda om olika kyrkliga grupper/strömningar/teologier (?) är ju alltid ett problem. Vad man än säger - modernistiska, kontextuella, liberala, samtida resp traditionalistiska, gammaldags, konservativa, bibeltrogna osv i all oändlighet - så blir dom ju ytterst inexakta och provisoriska. Sen beror det ju också på om det är självbenämningar eller beteckningar på "dom andra".
Den tidigare engelske prästen Michael Harper (som senare konverterat till ortodoxa kyrkan) var under en stor del av sin prästtid en aktiv representant för (den karismatiska) förnyelsen inom anglikanska kyrkan. När han sedan tog ställning mot förslaget om kvinnligt prästämbete fann han sig till sin egen förvåning plötsligt tillhöra traditionalisterna . Så kan det gå. Men några slags beteckningar måste vi ju ha annars kan vi ju inte samtala på ett kortfattat och begripligt sätt.
Torbjörn Lindahl

2016-06-10 @ 23:50:49
URL: http://https://rebellasandra.wordpress.com/
Postat av: Peter T

Som en representant för det kyrkfolk du pratar om valde jag alternativ 2. Först trevande i samband med byte av landsända, sedan permanent i samband med införandet av en särskild välsignelseakt för partnerskap.
Men jag trivs fortfarande väldigt bra på Oas sommarmöten och sörjer att jag inte kan åka till Umeå i sommar.

2016-06-11 @ 08:27:09
Postat av: Populisten

Det är bara nummer två som kan leda till en verklig återevangelisering av Sverige. Vi måste stå kvar där Gud placerat oss. Ibland måste man dock flytta sig alldeles lite för att kunna stå kvar, ett myrsteg till MPr eller EFS kan ge fast mark under fötterna vilket behövs för att ta spjärn mot samtiden. Det är just nu särskilt viktigt att inte de stilla i landet övergår till frikyrkeri eller konverterar. Gryningen har aldrig varit närmare. Endast en liten tid återstår innan det gamla rämnar och vi får bygga upp något nytt och friskt på den stabila och oanfrätta grunden.

Svar: Måtte du ha rätt i att gryningen snart är här. Önskan stå kvar där man upplever sig blivit placerad är väl skälet till att stå kvar i det svenskkyrkliga prästämbetet trots ständig upplevelse tillhöra oppositionen.
Torbjörn Lindahl

2016-06-11 @ 15:02:37
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Arne Olsson

"Det finns även ett gammaltroende traditionalistiskt kyrkfolk. Vad gör man med det?" Bra att du ställer den frågan. Mitt verkliga skäl till att jag till slut - trots goda prästkollegers uppmaningar att avvakta - ställde upp som biskopskandidat i Missionsprovinsen var just detta folk.
Nu behöver de tysta, de av biskoparna osedda, göra sig hörda. De har enligt våra bekännelseskrifter rätt till bibel- och bekännelsetrogna präster.
+Arne

Svar: Biskop Arne!Det gläder och uppmuntrar mig att få dina ord på min blogg. Ditt beslut stå till Missionsprovinsens förfogande har jag alltid respekterat. Och även om jag själv inte (ännu?) klivit in i dess sammanhang vill jag alltid behålla gemenskapen. Ansvaret för kyrkfolket delar vi.
Torbjörn Lindahl

2016-06-11 @ 15:40:21
Postat av: Populisten

En tunn strimma gryningsljus syns redan. Vi får dock inte tro att annat än hårt arbete väntar när det väl dagas. Först i dagsljuset kommer vi se hur stor förödelsen verkligen är.

2016-06-11 @ 18:12:30
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Jonas Nilsson

De gammaltroende behöver bli synliggjorda numerärt. Medlemskap i Synoden var och är ett sådant synliggörande. Jag tror vi är fler än nuvarande medlemsantal.

2016-06-12 @ 20:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0