Förklaringsdag

blev det.
 
Först högmässa i Örnäsets kyrka. Erkänner att det numera känns lite ovant att fira mässa i så stor kyrka när man sedan många år mest huserat i liten distriktskyrka. Känner mig även numera betydligt mer bekväm med versus populum än med ad orientem. 
 
Nå, vi var i vart fall förhållandevis många för att vara mitt i sommaren - tror jag. Vi var nog närmare fyrtio än trettio. Tur att vi var i stora kyrkorummet. I Mariakoret hade vi inte rymts.
 
En mindre gudstjänst fick jag vara med om senare under dagen. Det var när jag om aftonen hämtade mamma på boendet och tog med henne till kvällmässan som Bosse ledde i Hertsön. Länge sedan mamma var i kyrkan. Hon uppskattade det. Även jag uppskattar att få vara vanlig gudstjänstdeltagare ibland. Men då ska det vara väl genomförd liturgi och god predikan, som det var ikväll.
 
Med mamma blev det även en snabb sväng förbi kyrkogården och sen biltur genom stan innan det var dags att efter ca två timmar återvända till hennes boende.
 
Men under eftermiddagen hade jag som sagt även förrättat ett dop och varit på ordentligt dopp hemma hos dopfamiljen. Roligt få se alla fem barnen som man fått förmånen döpa. Den finurligaste lekstugan hittills (två våningar) fick jag även bekanta mig med.
 
I högmässan fick jag även möta ett par som jag lärde känna i början av 80-talet under min prästtid på Porsön. Sedan länge bor dom söderut och vi ses bara ytterst sporadiskt. Men varje möte är en högtidsstund.
 
Sist Portugal-Frankrike 1-0. Jag höll på rätt lag! Prestation vinna utan Ronaldo! 
 
Men nu är EM slut. Då kan man ju ägna kvällarna åt något vettigt istället. Kanske läsa? Just nu håller jag på med del II av Folke Olofssons Credo. 
 
I morgon (eller rättare: senare idag, efter lite nattsömn) planerar jag gräsmatteklippning. Blir det regn får det bli dammsugning som alternativ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0