Återigen

ska jag påminna om bokverket Pehr Stenbergs Levernesbeskrivning. Två gånger tidigare har jag nämnt detta verk som nu är under utgivning vid Umeå Universitet. Mycket interssant att läsa - för den kyrkohistoriskt intresserade har jag förut hävdat. Men nu skulle jag säga att det nog kan intressera vem som helst. Att läsa hur blivande prästen Stenberg tänker under andra halvan av 1700-talet och jämföra med vår tid kan ge upphov till mycket. 
 
Även skratt.
 
Som idag när jag läste om ett av hans minnen från maj 1786 då han för att finansiera sina studier vid Åbo akademi arbetade som informator (lärare åt familjens barn) i en herrskapsfamilj  i Finland. Det korta stycket har rubriken "Tysta frun". Håll tillgodo.
 
"En dag kom en främmande Enke=fru Captenska, wid namn Hedersverd. Denna war så owanligt tystlåten, emot alla Fruntimmers wana, så att jag föll deröfwer i djupaste förundran, såsom något märkwärdigt nytt i Fruntimmers werlden;..." *
 
- - - - - - 
 
* jag inser dock att jag tar en risk när jag bjuder läsarna på detta historiska citat. Av beslut i domkapitel har flera bloggande präster under senare år fått lära sig att man inte bara är ansvarig för vad man skriver utan även för hur det "kunnat uppfattas" (citat ur domkapitlets beslut i ärendet gällande mig). 
 
Om alltså ovanstående citat av någon skulle kunna uppfattas på annat sätt än som lustigt så skulle jag alltså kunna få en liten näsbränna av kapitlet. Det behövs inte ens en anmälan eftersom det framgår av kapitlets beslut att jag fortfarande står under "biskopens och domkapitlets tillsyn". 
 
Men jag tar som sagt risken. Detta är ju som bekant numera en kulturblogg. Och det är - ännu mer som bekant - kulturens uppgift att pröva och vidga gränserna. 

Kommentarer
Postat av: Jonas Nilsson

Om inte den bloggen blir anmäld av vakna läsare då står det verkligen illa till i norr. Kulturblogg som uppmuntra oskyldiga män att flina åt gubbhumor?? (Skrivet utan någon fallskärm.)

Svar: Vi får väl se hur vakna kära läsarna är! :)
Torbjörn Lindahl

2016-01-26 @ 07:20:50
Postat av: +Göran

Visst är det beklämmande att människor på 1700-talet inte var lika upplysta som vi i början av 2000-talet. De borde skämmas!

Svar: Och när Pehr Stenberg många år sednare nedtecknade dessa sina minnen war han ju allaredan prest i Ume tracten i Westerbotten hwarföre han gifvetwis borde ha blifwit anmäld till högwördiga Consistoriet i Hernösand.
Torbjörn Lindahl

2016-01-26 @ 11:36:16
Postat av: Peter T

Är det inte diskriminerande, ja närmast kränkande, att använda en så ålderdomlig stavning att många har svårt att förstå ordalydelsen?
Är det i något sammanhang lämpligt att citera svensk skrift från tiden före 1905 år språkreform?
För att inte tala om att använda ännu äldre skrifter - skrivna av dåtidens oupplysta människor - som inspiration för hur dagens välupplysta individer ska förhålla sig till världen.

Svar: Här finns uppenbarligen mycket att anmäla:)
Torbjörn Lindahl

2016-01-27 @ 07:30:11
Postat av: Andreas Holmberg

Jag har inte Pehr Stenbergs levernesbeskrivning (men kommer gärna att köpa den när den hamnar på Myrorna eller Röda korsets bokavdelning ;). Däremot har jag hans sockenbeskrivning, där han med samma noggrannhet beskriver Umeås byar och bäckar, flitig vandrare som han tydligen var. Han måste dock ha haft en närmast sagolik markservice hemmavid för att hinna skriva ner allt dessutom - och kanske han som förblivande komminister kunde slippa undan en del administration? Heder åt de munviga kvinnor (och drängar) som gav honom tiden; vi gläds också åt hans samtida Årstafrun Märta Helena Reenstierna som i sin dagbok gav en kvinnas perspektiv på saker och ting (inkl. oss män).

Jag noterar också att han hade samma namn som min chef och kyrkoherde - lite kul faktiskt. Skulle möjligen kunna vara en anledning att trots allt inhandla böckerna i nyskick.

2016-01-28 @ 06:35:23
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0