Filotea
Detta var seriöst värre. Tänkvärt. Når inte alls samma nivå fast jag också brukar börja dagen med fil å te.
Det tridentinska konciliet kommer att nafsa papisterna i hälarna under en lång tid framöver. Varför skulle inte trons gåva kunna frälsa ögonblickligen när det gick för rövaren på korset?
Nå, hur fullkomligt publikanen blev rättfärdiggjord kanske Frans av Sales kan få svara på själv (där la du ju själv till just det ord som rör status controversiae); men även jag vill tolka till det bästa och både vi och Frans har ju vår Frälsares ord på att publikanen gick hem "rättfärdig mer än den andre" eller "snarare än den andre". ("Rättfärdig, men inte den andre" översätter väl Folkbibeln, men det är kanske för "lutherskt"?).
Romerska kyrkan har ju även låtit bli att fördöma S:t Paulus (fattas bara!), men många försöker visst i gengäld tolka "laggärningar" i Galaterbrevet (se t.ex. Gal. 2:16!) som syftande enbart på ceremoniallagen och inte på kärleksbuden (SÅDANA laggärningar skulle man alltså fortfarande få förtrösta på, Gal. 3:16?), bara för att det onekligen mest talas om omskärelse som exempel på laggärning.
Och det blev ju på sin tid ett himla hallå för att Luther, helt i enlighet med korrekt tyskt och för den delen svenskt språkbruk talade om att "inte packa slipsen utan bara skjortan" - "inte packa slipsen utan skjortan" ger hos oss en annan innebörd. (Nå, han talade förvisso om gärningar respektive tro, inte om slips och skjorta).