Mitt kors

heter visst något slags kampanj. På Facebook! - givetvis. Alltså vet jag inget om det. Mer än jag läst hos andra.
 
Gamle Luleprällen och nuvarande kommunikationschefen  Sjöberg hade visst tyckt illa om kampanjen. På sin blogg har han sedan gjort ett försök att modifiera sig. Det har jag läst. Det blogginlägget tyckte jag mestadels var fyllt med självklarheter. Som att korset innebär att man är för någonting, inte mot.
 
Själv har jag aldrig burit kors kring halsen. Mest för att jag tycker det är obekvämt. Men nu har jag i flera år fått vänja mig ha ett tunt snöre kring hslsen då jag bär en varan-bricka. Kanske kan jag vänja mig ha kors kring halsen också. Eller så får jag börja ha större kors på kavajslaget.
 
Jag tycker alla kristna ska bära kors. Och jag stöder tanken även om initiativet tagits av de aktiva bakom debattforumet Kristen opinion.
 
Och för att hr Kommunikationschefen ska kunna sova lungt så deklarerar jag härmed offentligt:
Om jag i framtiden ses bära ett kors så innebär det inte att jag är för religionskrig.

Kommentarer
Postat av: Rebellas andra

Korsbärare måste deklarera offentligt att de inte är för religionskrig.

Ärkebiskopen måste fördöma prästmord, eftersom folk annars betvivlar att hon är emot sånt.

Ur led är tiden.

(Om du mot förmodan vill veta väldigt mycket mer om vad folk tyckt och tänkt om mittkorseriet finns en oherrans massa länkar här, efter mina tankespån)
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/08/04/visad-medkansla-inom-en-grupp-eller-familj-ar-inte-ett-angrepp-pa-utomstaende/

2016-08-09 @ 02:43:34
URL: http://https://rebellasandra.wordpress.com/
Postat av: Peter T

Nu förstår jag inte riktigt.
Inte ens Jesus bar något kors.
Skulle jag tvingas bära en börda som inte ens Jesus kunde axla?
Att sedan broder skulle vända sig mot broder p.g.a. Jesus var ju något han själv förutsade.

Men förneka Jesus gjorde inte de första kristna, de släpades hellre till vilddjuren än att offra åt avgudar som staten ville.
Vilka avgudar vill staten idag att vi kristna ska offra till?

Svar: Hur tänker vi nu?
Jesus uppmanar ju var ock en att ta sitt kors. Att bära ett kors om halsen kan ju vara ett sätt visa sin berrdvillighet att bära sitt kors i den djupare meningen.
Torbjörn Lindahl

2016-08-11 @ 00:26:00
Postat av: Peter T

Som en eftdrföljare av Jesus kan jag knappast vara förvånad över att "den vägen" väcker anstöt. Jesus förutsade det och sa ät oss att vara beredda att lida av förföljelse.
Alldeles oavsett om förföljelsen härstammar från andra filosofier eller religioner. Eller t.o.m. från de som till namnet är trossyskon genom t.ex. ironiförbud.

2016-08-11 @ 07:45:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0