Förvirrad

blev jag idag.
 
Var i kyrkan. Och det var väl inget förvirrande med själva högmässan. Nej, det var i kaffekön efteråt som förvirringen uppstod. En person förde min MC-olycka på tal med orden
- Nu vill du väl aldrig se åt en motorcykel mer?
Då ingrep en annan av de kaffeköande och utbrast "nej, du ska fortsätta med motorcykel. Det hör ju ihop med dig".
 
???
 
Jag får erkänna att jag nog varit rätt inriktad på att det är slut m MC nu. Men inte helt utan sorg i så fall. Och det som framförallt grämer mig vid tanken på ev mc-slut är att jag ännu inte hunnit göra någon tur tillsammans med bloggrannen och FK-kompisen PE Simma. Han besökte mig flera gånger under sjukhusvistelsen och sista gången var han t o m MC-klädd. Var det något slags profetiskt tecken?
 
Att gå i kyrkan var annars givetvis roligt. Men jag tvingas konstatera att kollegan Bosse ofta numera håller längre högmässor än jag gör. Jag förefaller alltså inte längre vara församlingens meste långpratare. Illa. Konvalecensen måste uppenbarligen användas till skärpning på predikofronten.
 
Sista tiden har ju mycket i den kyrkliga debatten handlat om kommunitetens på Berget beslut att bli katolsk. Katoliktankar har även stimulerats av de två senaste inläggen på Mikael Karlendals blogg. Den bok han senast refererar har jag beställt.
 
Vad innebär det egentligen att konvertera? Hur ser en konvertit på sitt gamla sammanhang? Måste man "underkänna" sin gamla kyrka? Jag minns ett samtal för många år sedan med ett par som lämnat svenska kyrkan för den ortodoxa. Deras uttryck var: "svenska kyrkan var vårt barndomshem, den ortodoxa kyrkan vårt vuxenhem". Fint uttryckt har jag alltid tyckt. 
 
Själv kom den bilden för mig: familjen växer och man behöver större bostad. Eller ett stort vägbygge planeras i närheten av nuvarande bostad som kommer att minska trivseln. Då säljer man huset och köper ett annat. Det innebär inget underkännande av hittillsvarande boende. Bara att framtiden kräver något annat.
 
Ibland riktas kritiken särskilt mot präster som konverterar. Innebär det att dom underkänner sin tidigare svenskkyrkliga sakramentsförvaltning? Varför skulle det behöva vara så? Konvertering innebär ju bara att man ser att den framtid man vill förverkliga bättre nås i annat sammanhang. Inget underkännande av barndomshemmet bara för att man flyttar ut.
- - - - 
Trogen läsare noterar:
1. Detta är bara en principiell diskussion om konverteringens innebörd. Betyder inte att jag själv är på väg.
2. Inte ett ord om "det positiva i katolska kyrkan". Ytterligare domkapitelsanmälningar således onödiga.

Kommentarer
Postat av: Stig Walldin

Vad gäller konvertering, vill inte rom-katolska kyrkan, att man konverterar från ett sammanhang, utan att man är övertygad om att det nya är rätt.

När präster byter sida i ämbetsfrågan, från att ha underkänt 1958 års beslut till att godkänna det, så blir en hel del ganska avoga mot gamla bröder, vilket får en att tro, att man av psykologiska skäl måste säga väldigt klart nej till sina forna inställning för att vara trygg i den nya.

2015-09-28 @ 09:37:31
Postat av: Alma-Lena

Varför kallar man det konvertering när man går från en luthersk kyrka till en äldre kyrka, inte konverterar en pingstvän eller en laestadian till SvK? Vi säger också konvertering om man lämnar islam för kristendomen och vice versa. Jag tycker det är ganska anmärkningsvärt med ett sådant språkbruk, som om vi hade helt olika tro, för det har vi väl ändå inte?

Svar: Som jag är van använda ordet så innebär att konvertera ett byte inom den kristna "familjen". Att gå från islam till kristendom skulle jag inte kalla att konvertera. Det är ju totalt byte av religion.
Torbjörn Lindahl

2015-09-28 @ 11:31:43
URL: http://barockbloggen.blogspot.se
Postat av: Håkan Kero

Beträffande långpratare, så ville en församling för många år sedan att en viss predikant skulle tala längre när ha en gång var på plats hos dem. Han svarade dem att nog kan jag tala längre men då blir resten bara mitt ord och inte Guds ord. Det är inte längden på predikan som avgör kvaliteten, utan innehållet.

Svar: Det är väl få talare i vår tid som vandrar så i Paulus fotspår att dom talar till dess folk ramlar ur fönstren:)
Torbjörn Lindahl

2015-09-28 @ 12:48:06
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se
Postat av: Bosse

Så länge du är borta måste jag ju predika för två, vilket inte är så enkelt. Se nu till att bli kurant igen så snart som möjligt.

Svar: Får väl sikta på att vara tillbaka innan du blivit helt utsliten.
Torbjörn Lindahl

2015-09-28 @ 21:53:05
Postat av: T. Bertilsson

Det är icke svårt att högakta papisterna för att de i många fall förmår att bättre stå upp för Skriftens ord, icke minst vad gäller synen på äktenskapet och det ofödda barnets oinskränkta rätt till liv, än vad vår egen, av sekulära populister, allt mer fördärvade Kyrka gör.

Ävenledes liturgin, där man förmår att måla Guds Härlighet i fler färger, än vad som vanligen sker inom protestantismen är något att reflektera över.

Dock måste att allvarsamt varningens finger lyftas mot dem som förfäktar att konvertera till papismen. Att vår Kyrka fördärvas är inget skäl att återgå till något, som Luther renade Kyrkan ifrån. Konvertering till papism är i sanning ingen lösning.

Skälen är flerfaldiga. Låt mig blott nämna några av dessa.

Den besynnerliga dogmen om påvens ofelbarhet, i det fall densamme uttalar sig ex cathedra i lärofrågor, kan aldrig accepteras. Påven är likt varje annan människa en "fattig syndig människa, av synd född" och inget annat även om påvens tro självfallet icke skall ifrågasättas. Dock, ofelbarhet ger skenet av gudomlighet vilket för tankarna till Första Budet. Papisterna är i detta avseende ute på synnerligen farliga vägar.

En annan märklighet utgörs av helgondyrkan. Enligt papisterna kan helgonen ses såsom bedjande ombud - en form av ställföreträdande tillbedjare. För mig är Skriften mycket klar då det gäller att varje människa har den stora Nåden att direkt anförtro sig inför sin Herre. Här behövs icke några ombud!

Slutligen bör nämnas tron på goda gärningar, såsom ett frälsningsmedel, där papisterna tid efter annan anträtt farliga vägar. Minns avlatshandeln, en av de centrala utlösande faktorerna till reformationen. Låt mig i detta sammanhang avsluta med ett ord ur Efesierbrevet 2:8-9:

"Ty av nåden ären I frälsta genom tro - och det icke av eder själva, Guds gåva är det - icke av gärningar, för att ingen skall berömma sig."

Vi måste alla stå fast vid Luther!

2015-09-29 @ 18:22:12
URL: http://fieldmarchal.blogspot.se/
Postat av: Populisten

Den präst som konverterar till Rom men inte ser det som ett underkännande svävar sitt tidigare ämbete går in i den romerska kyrkan med en lögn, den romerska kyrkan erkänner inte det tidigare ämbetet och avviker man från läran i en så central fråga borde man inte konverterat.

Hela diskussionen om präster som konverterar visar för mig bara på hur djupt in i kyrkan den sekulära individualismen tagit sig. Varför ska den som avskilts till Guds tjänare bry sig om att hamna i en andlig omgivning som är trevlig för honom. Ämbetet handlar väl om tjänande?

Svar: Det var ju också en synpunkr. Har aldrig tänkt riktigt i de banorna.Men om det är på följande sätt då: det tidigare sammanhanget har ansetts vara ok. Inget att underkänna. Men börjar nu förändras på sådant sätt att dess duglighet för framtiden kan ifrågasättas. Om man då skulle byta (oavsett det nya sammanhangets bedömning av mitt gamla) därför att det nya till vilket man byter trots allt uppfattas som tillräckligt trovärdigt för framtiden? Skulle man då kunna klara sig undan hyckleridomen?
Torbjörn Lindahl

2015-09-30 @ 00:46:47
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Per-Eric Simma

Jag tackar för att du uppmärksammar mig som bloggare, men kan i övrigt varken bekräfta eller dementera sådant som sägs ha hänt i sjukhuset - är ju kraftigt sekretessbelagt för oss anställda att berätta om vad som händer där.
Däremot kan jag ju dementera att jag skulle vara speciellt flitig som bloggare längre, men jag kan bekräfta att jag ser fram emot kommande mc turer, och jag hoppas förstås att du inte lägger hjälmen på hyllan.
Kan väl inte vara kul att avsluta lång tid mc körande, med att minnas att den sista turen man gjorde slutade illa.

Så jag räknar kallt med att du tar nya tag, och vad är väl roligare än att börja en ny säsong med en nyare mc, och denna gång utrustad med ABS 😉

Svar: Ja om det ska bli fler MC-turer så blir det m ABS. Skulle inte ha något emot ha en likadan hoj som du. Och sen skulle jag inte vilja göra en säsong till utan att vi kör tillsammans någon gång! Det skulle kanske vara det som lockar mest.
Hjälmen hamnar hur som helst på hyllan. Den är förbrukad. OM jag gjort min sista MC-tur så kommer jag dock att minnas den m glädje. Det har jag skrivit om redan. Ja, t o m olyckan var en välsignelse mitt i sommarens elände! Ingen sorg här!
Torbjörn Lindahl

2015-10-01 @ 21:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0