Lutheran?

Läste i en kommentar "att för en lutheran...." och att försvaret för Kyrkan "måste utgå från Luther".
 
Det senare förstår jag inte. Luther? Jag har lite svårt förstå varför just Luther bland alla troshjältar - Petrus och Paulus, Ignatios och Ireneus, Franciskus, Wesley och Laestadius, tillsammans med alla trons kvinnor från Guds Moder Maria och Priscilla, Birgitta och Theresa fram till "Lappflickan" Maria och moder Teresa - skulle ha en sådan enastående ställning som det nästan enda lysande ljuset i ett i övrigt nästan kompakt andligt mörker.
 
Nej, jag förstår inte den enastående roll som av många ges Luther.
 
Tvingas erkänna att Luther inte betytt särskilt mycket för mig. I vart fall inte på det sättet att jag direkt och medvetet upplevt det. Men naturligtvis är jag medveten om att jag indirekt på många sätt påverkats av Luther. Det är ju ofrånkomligt eftersom jag levt i en kyrkotradition som i sin tur påverkats av Luther. Men så där medvetet. Nej. Jag har inte läst särskilt mycket av Luther. Huspostillan förstås, men i Kyrkopostillan knappast mer än högst en handfull predikningar. Jag har inte uppfostrats att bli lutheran. Det närmaste jag kom i den vägen var att pappa under min barndom högläste ur "Sven i tallbacken hos Martin Luther" där man med hjälp av sedelärande berättelser förväntades få insikter i katekesen.
 
Jag har nog själv läst betydligt mer Laestadius än Luther.
 
Nej, Luther är en ganska okänd person i mitt liv. De delar av Svenska kyrkans bekännelseskrifter som jag mest läst under åren - Confessio Augustana (Augsburgska bekännelsen) och Konkordieformeln är ju inte ens författade av Luther.
 
Så när folk argumenterar med hjälp av Luther eller försöker komma åt mig genom att säga att "som lutheran...."... borde man, ska man, eller hur meningen nu fortsätts, så är det bara att erkänna: det biter inte riktigt på mig.
 
Så frågan blir: är jag lutheran? Borde jag vara det som präst i svenska kyrkan?
 
Min identitet som svenskkyrklig är alltså inte i första hand grundad på att jag upplever mig som lutheran utan på att jag är samhörig med svenska kyrkans högmässa (och psalmbok!). Jag hör alltså hemma här därför att jag lärt mig älska gudstjänsten (som historiskt i allt väsentligt är ett katolskt arv!).
 
Det som sedan gjorde mig medvetet svenskkyrklig var läsningen av Bo Giertz Kristi kyrka. Jag läste den under studietiden i Uppsala och jag har många gånger uttryckt att det knappast finns någon bok som påverkat mig så mycket. Jag ska nu inte på något sätt göra Giertz ansvarig för mina nuvarande åsikter och ställningstaganden - särskilt inte om det visar sig att jag drar åt annat håll än han skulle ha velat - jag kan bara enkelt och sakligt vittna om vad hans bok (och hans övriga böcker) betydde för mig och vad den satte igång hos mig.
 
När Giertz målar ut hur det var den odelade Kyrkan - före splittringen mellan öst och väst - som förde evangeliet till vårt land, då öppnades perspektiven. Vi äger i sveriges kyrka ett historiskt samband med hela kyrkan även om det västliga inflytandet senare skulle dominera. Plötsligt kände jag en verklig glädje över tanken att många av vårt lands gamla kyrkor är fulla av föremål som kommer från tiden för reformationstidens splittringar och vi hörde ihop med den stora kyrkan.
 
När jag alltså senare i livet åtskilliga gånger trofast stått kvar i svenska kyrkan när vänner och kollegor i olika omgångar blivit katoliker, ortodoxa, Livets ordare eller okyrkliga laestadianer; då är det som hållit mig kvar i svenska kyrkan inte det faktum att den är luthersk utan att det är den kyrka som alltid funnits i Sverige.
 
Kort sagt, den kyrka som bär det katolska arvet i Sverige. Eller burit. Hittills. Så frågan är då: vilken kyrka är mest "katolsk"? Och framför allt: vilken kyrka är mest katolsk i Sverige? Den kyrka som är en del av den världsvida katolska kyrkan eller den kyrka som har ett av de avgörande dragen för "lokal" katolicitet: kontakten med svenska folket de senaste femhundra åren? I Sverige är det uppenbart att katolska kyrkans katolicitet brister (som Dag Sandahl ofta så riktigt påpekar).
 
Tänk om dessa kunnat kombineras! Den världsvida historiska katoliciteten och den lokala (nationella). Tänk om Johan III lyckats i sin strävan att få en svensk kyrka i kommunion med Rom men med aningen mer självständighet. Jag tvingas (igen!) erkänna att jag sörjer att detta inte blev fallet och att jag har svårt att ansluta mig till den historiebild som förmedlades redan i mellanstadiet: vi tackar Gud för hjälten Karl IX som räddade oss från busen Johan III:s illvilliga konspirationer.
 
Om jag alltså någon gång i framtiden skulle komma att känna ett behov av att lämna svenska kyrkan för någon annan kyrka - OM alltså! - så kommer det knappast att vara för att svenska kyrkan inte längre är tillräckligt luthersk utan för att den inte längre är tillräckligt katolsk (allmänkyrklig).
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Nå, det är ju roligt att du i a f tycks räkna Luther till kategorin "troshjältar". Ibland degraderas han ju snarast - även av somliga högkyrkliga präster i Svenska kyrkan - till "en upprorisk munk".

Sen ska vi undvika att kalla oss "lutheraner" (eller "rosenianer" eller "laestadianer") annat än i liknande bemärkelse som typ "fransiscaner" eller "dominikaner", alltså i kyrkohistoriska sammanhang. Luther själv fick ju fnatt när han hörde folk kalla sej lutheraner (jfr Paulus i 1 Kor!) och jag tycker nog vi bör respektera honom där.

För mej som amatörhymnolog är Luther framför allt den evangeliska kyrkosångens förnyare/reformator, se http://www.helakyrkansjunger.blogspot.se/search/label/1500-talet%20Luther Men även jag har läst och uppbyggts av Huspostillan http://www.logosmappen.net/uppbyggelse/luther/huspostillan/index.htm - och inte minst Lilla katekesen och dess underbara, sant katolska utläggningar av första, andra och tredje trosartikeln. (Skulle inte alls ha något emot att läsa dem parallellt med Apostolicum på Sexagesima / Reformationsdagen).

2015-11-02 @ 10:52:38
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: T. Bertilsson

"Läste i en kommentar "att för en lutheran...." och att försvaret för Kyrkan "måste utgå från Luther"."

Nämnda anmärkning fälldes av mig varför jag önskar ta tillfället i akt att närmare belysa denna min ståndpunkt.

Grunden för min anmärkning är att Luther förde Kyrkan tillbaka på rätt väg efter att den, genom traditionsutveckling utan stöd i Skriften, förirrat sig på irrvägar på flerfaldiga områden där rättfärdighetslära och helgondyrkan hör till de mest varnande exemplen.

För mig är papisternas ståndpunkt vad gäller rättfärdighetsläran alltfort dunkel. Förvisso ledde Luthers viktiga insats till att den värsta avarten, avlatshandeln, rensades bort men det förefaller mig icke såsom att papisterna fullt ut i denna dag omfattar den grundläggande tesen om tron allena.

Luthers argumentation i nämnda fråga, framlagd i de Schmalkaldiska artiklarna, är glasklar och är och förblir ett grundfundament i min trosuppfattning. Följande del ur nämnda artiklar [1:a artikeln, 4:e punkten] förtjänar att citeras i sin helhet:

"Emedan detta nu måste tros och eljest icke kan uppnås eller omfattas med någon gärning, laguppfyllelse eller förtjänst, så är det klart och visst, att allenast denna tro gör oss rättfärdiga, såsom den helige Paulus säger [Rom. 3:] "Vi hålla före, att människan blir rättfärdig genom tron utan lagens gärningar." Vidare: "På det att han allena må vara rättfärdig och göra den rättfärdig, som är av tron på Jesus.""

Om helgondyrkan säger Luther [Schmalkaldiska artiklarna, 2: artikel, 26:e och 27:e punkten]:

"26) Åkallandet av helgonen är också ett av de missbruk, som höra den yttersta tiden till. Det strider mot den första artikeln och utplånar kunskapen om Kristus. Det är varken påbjudet eller tillrått, och icke finnes det heller något exempel därpå i Skriften. Även om det vore aldrig så värdefullt, vilket det dock icke är, är det tusen gånger bättre att hålla sig till Kristus.

27) Och ehuru änglarna i himmelen bedja för oss – såsom också Kristus själv gör – liksom även de heliga på jorden och kanske också i himmelen, så följer icke därav, att vi skola anropa och tillbedja änglarna och helgonen och dyrka dem med fastor, högtider, mässor, offer, byggande av kyrkor och altare, inrättande av gudstjänster och andra liknande åtgärder och hålla dem för hjälpare i nöden samt tillskriva dem var och en sin särskilda förmåga att hjälpa i olika livslägen, såsom papisterna göra och lära. Ty detta är avguderi; en sådan ära tillkommer nämligen Gud allena".

Luther drar sig således icke för att likna helgondyrkan vid avguderi. Helgondyrkan utgör fortfarande en fundamental del i papisternas trosutövning, om detta råder icke det minsta av tvivel.

När vår Kyrka nu fördärvas av de som sätter tidens nycker före Skriftens ord gäller det, precis som på Luthers tid, för Kyrkan att återgå till Skriften. Häri ligger hela grunden för min argumentation att försvaret av Kyrkan måste ta sin utgångspunkt från Luther.

Att såsom försvarare av vår Kyrka kapitulera och konvertera till papist är mig en helt omöjlig tanke. Att byta en irrväg - tidens nyckers väg - mot en annan - den papistiska vägen med dunkel rättfärdighetslära och helgondyrkan med inslag av avguderi" leder på intet sätt framåt utan bakåt.

Vidare vill jag med skärpa framhålla att Luther icke enbart skall ihågkommas såsom en banbrytande teolog utan ock som en stor folkbildare.

En märklighet hos Kyrkan före Luther var att förkunnelsen icke skedde på folkspråket. Nej, latinet var det enda språk som ansågs gott nog i denna urartning. Latinet behärskades enbart av en bråkdel av befolkningen. Genom sin översättning av den Heliga Skrift till tyska, vilket inspirerade till flerfaldiga översättningar till andra språk, och genom att folkspråket infördes i Kyrkorna kom Skriftens ord avsevärt närmare alla oss Guds barn.

Icke heller betydelsen av Luthers lilla katekes kan överskattas. Generation efter generation av kristna har genom denna på ett enkelt och synnerligen pedagogiskt sätt s

Svar: Det du skriver är ju inte obekant för mig. Men det kan inte hjälpas : jag upplever detta citerande som ett sätt stt hålla liv i en gammal polemik. Det må man göra om man finner glädje däri. Jag gör det inte längre.
Torbjörn Lindahl

2015-11-02 @ 20:16:06
URL: http://fieldmarchal.blogspot.se/
Postat av: T. Bertilsson

För mig är det icke polemik för polemikens egen skull utan högst väsentliga och avgörande trossatser.

Papisterna må högaktas för att de i många avseende står upp för Skriftens ord (äktenskapet, det ofödda barnets rätt till liv för att nämna några hedervärda ståndpunkter), det ifrågasätter jag alls icke, men helgondyrkan är mig så avlägsen, utifrån min fasta övertygelse om Första Budets innebörd, att papismen är och förblir en omöjlighet. I detta menar jag att Luther hade en stor klarsyn värd att stå upp för.

2015-11-02 @ 23:59:39
Postat av: Andreas Holmberg

Håller med T Bertilsson om att de frågor han - med Luther - tar upp alltfort är aktuella och dessutom rör allt annat än perifera delar av vår kristna tro. Det är verkligen svårt att utifrån apostlarnas undervisning göra anropandet av avlidna helgon - och då särskilt Maria - till en central del av den troendes andaktsliv. Reformatorernas varningar tycks mej på den här punkten mycket berättigade - om än allt inte måste urarta till något slags avguderi eller personkult så är riskerna i a f mycket påfallande, särskilt utifrån läran om särskilda "skyddshelgon" med särskilda förmågor i särskilda nödsituationer. Jfr Luthers eget rop i det berömda åskvädret: "Hjälp heliga Anna, jag vill bli munk!"

F.ö. håller vi ju själva "liv i en gammal polemik" och retar ortodoxerna (typ Pohjasen Benkti) varje gång vi i Nicenum - som vi bör använda så ofta som möjligt! - bekänner att Anden utgår från Fadern och Sonen (vilket även jag tror). Jag har själv föreslagit att vi för kyrkofridens skull borde backa på den punkten (så länge vi inte backar på det andra "filoque", nämligen att Anden tillika med Fadern och Sonen må tillbedjas och äras). Men inte vill jag påstå att de som med påven läser "och Sonen" på bägge ställena gör det "för att hålla liv i en gammal polemik" - jag vill tro att de/vi gör det av övertygelse och för att betona att även Sonen sänder Anden.

Nå, säga vad man vill om JD (att våra "lutherska" representanter inte hade väckelsefolkets förtroende eller mandat torde dock vara tydligt, liksom väl Rom av princip knappast kan backa på någon avgörande läropunkt), men vad gäller helgonanropande och Maria-prisande ger Cecilia tydliga besked (eller är senaste upplagan bättre på den punkten) om att reformatorernas varningar absolut inte är överspelade. Som vi ber så tror vi, och åtskilliga Maria-antifoner och Maria-psalmer i Cecilia går långt utöver enkla retoriska invokationer (typ "O Maria, lär mej dina sånger") eller böner om förböner.

Jag förstår om åtskillig "protestantisk" antipåvlig propaganda gjort dej less, Torbjörn. Sakligheten är inte heller alltid vad den borde vara - t.ex. tror jag inte att T Bertilssons beskrivning av predikningar på latin stämmer; liturgin var på latin men de predikningar som förekom var naturligtvis på folkspråket även på medeltiden. Åtskilliga "vargen kommer"-rop har varit felaktiga. Men det innebär inte att vargen aldrig kan vara framme. Dessutom kräver enkel rättvisa att vi som med fog "håller liv i en gammal polemik" när vi kritiserar vår egen kyrkoledning - ibland på skarpen t.o.m. - inte plötsligt blir så hövliga att vi tiger alldeles stilla inför den långt mäktigare påvens villfarelser. (Även om de ibland kan verka små jämfört med t.ex. K-G Hammars). Ifall de faktiskt fortfarande kolporteras, alltså. Och inte är lika oskyldiga som läran om Marie himmelsfärd.

Få se nu, vad var det S:t Basilios var skyddshelgon för egentligen? Och ska vi anropa S:t Isidor om förbön när debatten på nätet verkar urarta? Nej, men vi ber varandra och vår Frälsare om förbön - och stämmer in i S:t Basilios fina bön i psalmbokens bönbok "för alla i ditt stora rike i behov av Guds nåd och hjälp" - och gläds åt S:t Isidors närmast encyklopediska vetande.

Svar: Ja, ja.Säger inte emot.Men för mig blir det så att om jag ska ägna samma tid o energi åt att hålla reda på alla punkter där katolikerna har fel då förstör det min möjlighet att hålla blicken fäst på Kristus väl så mycket som Maria o helgonen någonsin gör:)
Torbjörn Lindahl

2015-11-03 @ 20:34:41
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0