Boken är läst

Avslutade den på bussen hem från Umeå idag. Den bok som Mikael Karlendal för en tid sedan recenserade på sin blogg under rubriken "Pingstvännens väg till den katolska kyrkan".
 
Boken heter "Av bladet blev ett träd", och är skriven av Henrik Engholm. Författaren är inte helt okänd för mig eftersom han ingått bland medarbetarna i tidskriften Keryx,*  utgiven av Livets ord.
 
När man läser boken inser man: i själ och hjärta är man katolik. Men då ska man vara medveten om att den "protestantism" som i boken ställs mot det katolska i praktiken är en radikal frikyrklighet som sannolikt är mer främmande för oss svenskkyrkliga traditionalister än det katolska. De lutherska (och anglikanska) alternativen nämns bara ett fåtal gånger, snarast i förbifarten, och då ofta mer som samstämmiga med det katolska.
 
Jag tror det finns många bland våra lågkyrkliga svenskkyrkliga som skulle ha mycket att lära även om luthersk tro genom denna bok.
 
I den laestadianska tro som påverkat mig mycket finns ju tydligt det drag som i boken framställs som tydligt katolskt nämligen att Gud frälser genom sin församling på jorden och att Kristus lämnat sina nycklar på jorden. Laestadianer menar att varje kristen som har den Helige Ande äger nycklarna och kan lösa från synd; katolsk tro lägger nycklarna hos ämbetet. Men grundtanken är densamma. (Menar jag.) Det är ju också ett skäl att det "katolska" inte känns lika främmande.
 
Riktigt lärorikt i boken var kapitlet om Maria. Både genomgångarna av hur man kan se Maria förebildad i GT och de djupare utläggningarna av de korta Maria-berättelserna i NT vilka vi ofta går förbi ganska ytligt. (Men för att få denna uppbyggelse behöver man inte köpa boken - om man bor i Luleå med omnejd - utan man kan gå på bibelstudium med kollegan Bosse.)
 
Visst känner man sig oerhört samhörig med det som beskrivs som katolsk tro när man läser denna bok. Vi som i grunden är fostrade i den anda som kommer till uttryck i Giertz' Kristi kyrka och hans Herdabrev vi har ju (hittills?) varit burna av tanken att svenska kyrkan är den kyrka som förvaltat det katolska arvet i sverige. Då har man en annan ingång till hela frågan än den som startar sin andliga vandring i mer radikal frikyrklighet.
 
Nå, ska/måste/bör man bli katolik? Hittills har jag inte ansett det. Jag är helt övertygad om att de nådemedel som erbjudits i svenska kyrkan - och som jag själv förvaltar - varit tillräckliga för att leda genom himmelrikets port. Då behövs inget konverteringsalternativ. Men hur blir det framöver?
 
Finns det då något som skulle göra det totalt omöjligt bli katolik? De tre trösklarna är för mig påveämbetets anspråk och de två moderna Mariadogmerna. Men är dessa trösklar så höga att dom skulle vara helt oöverstigliga? En del svarar ja, andra svarar nej. Själv säger jag nog - numera - knappast..
 
Men ändå förblir jag där jag är. Min kärlek till det sammanhang där jag är både döpt och prästvigd är fortfarande tillräckligt stor.
 
- - - - - - 
* den som läst Keryx under åren och särskilt Ulf Ekmans artiklar har kunnat se Ulfs utveckling och vandring på ett sätt som gjorde att man inte blev förvånad över hans beslut att konvertera

Kommentarer
Postat av: Peter T

Just de där tre trösklarnar helt klart ett hinder.
Inte minst den första sedd i historiens ljus.
Varje gång jag försöker studera deras bibliska och kyrkohistoriska grund, så går jag på just det, på grund alltså.
Det som förvånar mig så mycket med alla dessa konversioner, är att så få ens verkar komma å tanken att överväga de ortodoxa alternativen.
Man slipper ju just de tre trösklarna och får på köpet fokus på mer ursprunglig dogmatik utan de skolastiska inslag som Luther och Melanchton hatade.

Vi får väl fortsätta våra värv som vanliga kristna som låter sig inspireras på Oas-möten och liknande.

Svar: Jo det är helt klart att vägen t ortodoxin är principiellt betydligt tröskellösare. Men ortodoxt gudstjänstliv och spiritualitet är ju betydligt mer kulturfrämmande för oss västerlänningar.
Torbjörn Lindahl

2015-10-20 @ 06:39:29
Postat av: Andreas Holmberg

Jag skulle så här inför Alla helgons dag lägga till de flitiga anropen av de avlidna helgonen, särskilt Maria, och flertalet av de 20 Maria-psalmerna i gamla Cecilia (vet ej om de reducerats i nya), där konsekvenserna av 1854 års dogm framstår som rätt klara. Vår frälsning hängde ju enligt Anders Piltz på "en tonårings avgörande". Mariaantifonerna i Artos´ stora Tidegärd, som man helst ska avsluta varje aftonbön med, är också ganska talande och för mej en ABSOLUT oöverstiglig tröskel, även om också jag gillar Maria och Uppenbarelseboken 12. ("O Maria lär mej dina sånger" är väl ungefär så långt som jag kan gå, ungefär som "Mikael, lär oss att kämpa" i gamla Kyrkovisor).

Och frågan om man faktiskt FÅR skylla på sin snälle 12-åring, betydligt mer än Maria dokumenterat syndfrie alltifrån avlelsen, när man bara dragit och lämnat honom ensam i storstan i tre dagar återstår för påven att svara på. (Bäring på både 1854 och 1870 års dogmer, förstås).

Då är jag ändå snäll och lämnar åsido det enligt Markus anhöriggemensamma försöket att ta hem Gudasonen när han börjat sin offentliga verksamhet - för att de menade att han blivit galen. "Nu kom hans mor och hans bröder". Enligt helgsmålsbönshållaren i radio lördags (dock ej katolik!) svarade Jesus så avvisande att det kanske var HAN (snarare än Maria?) som ibland kunde handla fel - bakgrunden redovisades inte ö.h.t.

Jag håller med dej om att man som "lutheran" ofta känner sej föga träffad av kritiken mot "protestantismen" - Kreeft gör ju likadant som Engholm i slutkapitlen i Den kristna trons försvar: klagar (med rätta) på "protestantisk" splittring och tror sej ändå kunna generalisera protestantisk tro och lära (varken vi eller C S Lewis träffas av särskilt mycket av hans kritik). Men jag håller med Piltz och Karlendal: accepterar man de facto romersk-katolska kyrkans dogmer inklusive förnekandet av skriften allena (som grund för kyrkans dogmer, alltså, den är ju t.ex. inte det enda nådemedlet eller någon instruktionsbok för kyrkbyggen), och av rättfärdiggörelsen genom tron allena m.m. - då bör man faktiskt konvertera. Inte stanna kvar av kärlek till något "sammanhang".

Ja, Gud förbarme sej över oss alla. Nu ska jag gå och ha Allhelgonavandring med 4:orna!

Svar: Om jag får skriva om det i laestadianska sammanhang uttryckta " om en predikant upprepat talar mot en bestämd synd så är det ofta något han själv kämpar med" till det mer allmänna "om en person upprepat och engagerat argumenterar mot åsikter han uppfattar hos andra så är det kanske ytterst sig själv han försöker övertyga"; då undrar jag om inte du kommer att konvertera före mig. Jag är nog för fast i mina "sammanhang" :)
Torbjörn Lindahl

2015-10-20 @ 07:41:06
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: T Bertilsson

"Finns det då något som skulle göra det totalt omöjligt bli katolik? De tre trösklarna är för mig påveämbetets anspråk och de två moderna Mariadogmerna."

För en Lutheran är dessa trösklar oöverstigliga. Att påven skulle vara ofelbar och att Maria skulle varit fri från arvsynd och uppstigit till Himmelen saknar allt stöd i Skriften. Det hela är uttryck för de farliga vägar, som den papistiska traditionsutvecklingen för in på. Minns Första Budet:

"Du skall inga andra gudar hava jämte mig."

Vad lär oss Luther om detta?

"Vi skola frukta och älska Gud över allting och sätta all tro och lit till honom."

Således behöver vi inga människor med egenskaper som kan betraktas såsom nästintill gudomliga. Ingen utom Gud och Hans väsen är fri från synden. I detta avseende ger sig papisterna på vägar, som riskerar att leda till avgrunden genom helgondyrkan och ofelbarhetsdogmer.

Luther renade Kyrkan från papisternas irrfärder. Att Kyrkan nu fördärvas och angrips av sekulära anhängare av tidens nyckers religion är inget skäl att återvända till papismen. Försvaret för Kyrkan måste utgå från Luther och ingen annan.

2015-10-22 @ 00:05:18
URL: http://fieldmarchal.blogspot.se/
Postat av: +Göran

Jag har lite svårt att förstå upprördheten över Mariadogmerna i deras innehåll. Vad Maria var före bebådelsen, mer än att hon var jungfru, och vad som hände med henne efteråt, har ju inte med frälsningen att göra. Däremot finner jag deras form problematisk, d.v.s. att de är just dogmer som man måste tro.

Vid sidan av påvens ofelbarhet finns ytterligare en sak som är oacceptabel: att han gör anspråk på att vara hela kyrkans påve. I fornkyrkan var han västerns patriark, och 'ordförande' i patriarkkollegiet, men som primus inter pares. Som ärkebiskopen är i Svenska kyrkan – ordförande i biskopskollegiet, men utan mandat att besluta något i annat stift än sitt eget.

Jag menar att det inte är riktigt att säga att vår kyrkas lära bygger på 'Skriften allena' – den bygger på Bibeln och bekännelsen. I Konkordieformeln anges visserligen Bibeln som "enda regel och norm", men strax därefter sägs om de gamla trosbekännelserna att att de ger "uttryck åt den rättrogna sanna kyrkans enhälligt och allmänt omfattande kristna tro" och "bekänna vi oss till desamma". Sedan sägs om Augsburgska bekännelsen, "vår tids symbolum (trosbekännelse)" att den är "uttryck för vår enhälliga övertygelse och förklaring av vår kristna tro".


Svar: Du uttrycker ganska väl vad jag också tänker.Hoppas vi får möjlighet ses till helgen.
Torbjörn Lindahl

2015-10-24 @ 22:31:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0