Understundom

händer det att jag här på bloggen nämner hur många präster som varit deltagare i något visst sammanhang. Det har också hänt att läsare av denna ringa blogg funnit denna statistikförmedling störande. Därför ska jag absolut inte nämna hur många präster som eventuellt var närvarande på mammas fest igår. Jag vill ju inte i onödan dra på mig en irritation som leder till ytterligare domkapitelsanmälningar. Alltså nämner jag inte det. 
 
Istället ska jag räkna upp hur många som var släkt med en präst. Även ingifta räknas. OBS! En och samma person kan förekomma i flera släktrelationer.
 
Två var gifta med en präst
Tre var barn till en präst
Tio var barnbarn till en präst*
Fyra var barnbarnsbarn till en präst*
Fyra var barnbarnsbarnbarn till en präst*
Två var syskonbarn till en präst
En var syskonbarn till en annan präst
Fyra var syskonbarnbarn till en präst*
Tre var svågrar med en präst
En var svägerska med två präster
En var svägerska med tre präster
Tre var kusiner till barn till en präst (två gånger om)
Tre var eller har varit gifta med ett barn till en präst
Fyra var eller har varit gifta med ett barnbarn till en präst
Två var systrar till en svärdotter till en präst
En var svåger till en svärdotter till en präst
En var gift med ett barnbarnsbarn till en präst
Två var syskon med en präst
Två var syskon med en annan präst
En har varit gift med person som var kusin (eller något liknande) med en präst 
Två var mostrar till två präster
En var gift med en moster till två präster och dessutom svåger med en annan moster till två präster, (vilka två systrar dessutom är mostrar till en som är gift med en präst); och till yttermera visso svåger med Jubilaren själv som är mamma till två präster och dessutom svärmor och svärdotter (det senaste redan medräknat) till två (OBS! två olika!) präster!
 
Inte illa för att vara åstadkommet av bara tjugotvå personer! Och det är inte slut här.***
 
Sex av dessa besläktade präster var inte närvarande.
Tre av dem är döda. Frågan är: hur många präster var närvarande? Det avslöjar jag aldrig.
 
En av de närvarande hade ingen som helst släktrelation till någon av de övriga. Inte ens genom ingifte. Men är en mycket god vän till de flesta och han var ju i alla fall - präst!
- - - - - 
* ytterligare en om barn ännu varande i moderlivet medräknas
** siffran rättad. Se kommentar. Rättad igen!
*** går man bakåt i generationerna (och århundradena!) skulle fler släktpräster kunna uppletas, men då skulle listan över släktingar bli alltför lång. Så gränsen får gå här vid de präster som någon av de närvarande träffat.

Kommentarer
Postat av: svägerskan

Underbart!! Måste tänka efter, är ju gift med en präst som är barnbarn till en präst och har en bror och en svåger som är präster, är själv svägerska med två präster...
MEN visst var det åtta barnbarn till en präst? Min svärson är också barnbarn till en präst...

Svar: Jo jag tänkte på det men glömde sen. Rättar i texten
Torbjörn Lindahl

2015-11-08 @ 22:14:48
Postat av: SigridL

Skicka in det där till läromedelsförfattare. Borde gå att använda både i matematik- och statistikproblem.

Svar: Min pappa skulle kanske gillat det. Han var mattelärare. OM han varit med på festen hade han varitPrästson

Far till två präster

Svärfar till en präst

Och dessutom morfarsfar åt fyra barn som är både prästbarnbarn, prästbarnbarnsbarn och prästbarnbarnsbarnbarn!

Stackars barn!
Torbjörn Lindahl

2015-11-09 @ 10:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0