Mitt nya liv som präst

börjar nu. Jag menar, åtminstone rent teoretiskt kunde jag varit avkragad nu. Nu blev jag inte det. Och trodde väl inte det på allvar heller. Men lite genom-död-till-liv-känsla kan man ju uppbåda ändå. Alltså börjar mitt nya prästliv. Vad ska jag göra av det? Ta ut svängarna ännu mer på bloggen, tänkande att nu är det riskfritt för nu har alla kritiker insett det meningslösa i domkapitelsanmälande och dessutom ids inte domkapitlet göra om hela proceduren en gång till alltså kommer eventuella framtida anmälningar att avfärdas med betydligt större snabbhet? Det är ju en möjlighet.
 
En annan möjlighet i det nya prästlivet är ju att hitta på nått helt nytt i verksamheten. Nåt som kan gå bra eller åt skogen, men jag behöver ändå inte bry mig eftersom jag snart blir pensionär?
 
Nä, jag började mitt nya prästliv betydligt stillsammare. Kvällshögmässa i Hertsökyrkan. Betydligt färre än det är på dagtid. Nästa helg är mässan kl 11. Vi får se då. Fortsätter det hela så här så innebär mitt nya prästliv bara troget stå kvar på sin post precis som hittills. Hur kul är det på en skala? skulle mina barn sagt i yngre år. Som sagt, fullständigt normal högmässa blev det. Jag får tacka min gamle kamrat för lite tips till predikan som han gav vid vårt samtal igår. Det kom väl till pass. Dock i något modifierad form givetvis.
 
--------
 
Eventuella framtida kommentatorer på denna blogg bör öva sig i tanken och handlingen att underteckna sina kommentarer med komplett för- och efternamn. Jag överväger nämligen att bli i princip helt konsekvent med den kommentarsregeln att det ska vara fullständigt namn. (Den gamle kamraten har dock fortsatt dispens eftersom den signaturen hör till denna bloggs väsen.)

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Ja, för- och efternamn är jag ju redan van att ange. Å andra sidan har jag ett bland yngre (än jag) rätt vanligt namn. Jag vet t.ex. en Efs-präst och f.d. Tanzaniamissionär som nog helt oförskyllt kopplats samman med mej och mina åsikter ibland ;o). Så jag är väl lite så där halv-anonym ändå, kanske?

God fortsättning på ditt nya liv! Hoppas du får minst lika många som katten redan i denna tidsålder - tänker ibland att du nog fick liksom ett nytt liv även efter Mc-olyckan. Men kanske mer som människa än som präst den gången?

Svar: Jo, visst finns det folk som har samma för- och efternamn och kan sammanblandas. Men det är väl inget jämfört med alla anoyma som kan blandas. Min önskan om kompletta namn har dock annan grund. Jo, visst fick jag nytt liv efter MC-olyckan också. Men som jag skrivit förr: anmälningarna och de massmediala påhoppen var mycket värre upplevelser!
Torbjörn Lindahl

2015-12-13 @ 22:24:14
URL: http://efsidag.blogspot.se
Postat av: den gamle kamraten

Kul att tillhöra "denna bloggs väsen" - så mycket oväsen som den orsakat.
Men nu har jag i alla fall på min blogg skrivit en del av mina funderingar utifrån din "DK-historia". Tack för förtroendet att få sitta med och lyssna!
http://stigstrombergsson.blogg.se/2015/december/domkapitlets-beslut.html

Svar: Direkt går jag in på din blogg!
Torbjörn Lindahl

2015-12-14 @ 00:17:06
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: jokke

Tack för gårdagens mässa och goda predikan.
Det kändes väldigt tydligt att Du fått lägga av dig
en tung börda, hela ditt väsen hade lättat!
Guds välsignelse över dig och ditt nya prästliv.

Svar: Tackar!
Torbjörn Lindahl

2015-12-14 @ 05:52:37
Postat av: Ann O Nym

Är det inte ganska många signaturer som kan sägas tillhöra bloggens väsen ?

Svar: Möjligen någon enstaka :)
Torbjörn Lindahl

2015-12-14 @ 12:41:05
Postat av: brattforsbonhus.blogg.se

Det finns väl inget som är viktigare för en präst än att rätt förvalta sakramenten och då särskilt nattvarden. Döpa kan i nödfall lekmän göra och även predika o dessutom finns massor på nätet. Men mässor firade enligt Jesu instiftelse...dem laddar man inte ner. Så att ditt nya prästliv börjar med mässfirande är helt i sin ordning!

Svar: Hoppas fortsättningen på det nya prästlivet blir lika bra som början
Torbjörn Lindahl

2015-12-14 @ 22:43:46
URL: http://brattforsbonhus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0