Jag fick ett brev

Idag. Med en vänlig hälsning och en bok. Det kom från en vän och regelbunden gudstjänstfirare. Han ville ge mig en liten uppmuntran. Tyckte att jag verkat lite trött och missmodig på sistone. Sannolikt en riktig bedömning. Det som drabbat mig och hängt över mig under sista halvåret har varit betungande. Inget snack om det.
 
Vad är det då för bok som räcks av den som vill gjuta lite mod i en sargad gammal prästsjäl? Jo, Carl-Erik Sahlbergs Miraklet S:ta Klara.
 
Bara 75 sidor så den blev läst redan ikväll efter alpha-kvällen. Då jag tidigare läst två böcker av Sahlberg - Gud i city och Längtan efter liv - så var det inte så mycket nytt. Ett längre perspektiv bara. När jag läste Gud i city någon gång under 90-talet blev jag ordentligt gripen. Denna gång var det lite av repris när man läste.
 
Men Sahlbergs nio punkter för ett fungerande utåtriktat församlingsliv håller fortfarande.
 
Den enda punkt där jag fortfarande reserverar mig gäller Sahlbergs syn att det är nödvändigt med alkoholfritt vin i nattvarden för att man ska nå framgång i arbetet bland missbrukare. Jag tänker på den laestadianska rörelsens omvittnat omskapande förmåga. Det sägs ju att den en gång torrlade hela nordkalotten. Men nattvardsvinet ifrågasattes aldrig. Det synes som om de som gjorde bättring i laestadianismens hägn förmådde skilja på brännvinssuperi och heligt sakrament.
 
Men Sahlbergs maning till öppenhet (i bokstavlig betydelse: kyrkobyggnaden ska vara öppen), lekmannaengagrmang och Jesuscentrering - det  tror jag på.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Sahlberg m.fl. som funnits i S:ta Klara är ett bönesvar. Stor respekt för deras arbete där.

Svar: Jo. Och det fantastiska är ju att så mycket av deras arbete bara startade med att dom helt enkelt bara började utan att veta något om planering och resurser för framtiden.
Torbjörn Lindahl

2015-12-10 @ 14:16:05
Postat av: Populisten

Vad jag förstått så drack nykterister ogenerat öl och även vin på Laestadius tid. Det var brännvinsdrickandet de såg som fel och farligt. Vatten drack man nog heller inte gärna av rena hälsoskäl i lite större städer, så då återstod ju öl och svagdricka.

Svar: Jo, absolutismen som princip kom ju senare.
Torbjörn Lindahl

2015-12-12 @ 21:39:34
URL: http://populisten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0