Domkapitelsbeslutet

Med vänlig hälsning till alla mina sex domkapitelsanmälare (fyra anonyma), alla som kritiserat eller understött kritik mot mig och/eller min blogg (vänligt eller bestämt) i gammelmedia eller sociala medier - jag tänkte först nämna er alla vid namn men insåg att jag kunde glömma någon och ville inte att denne då skulle känna sig kränkt eller åsidosatt, och det är säkert många av mina kära kritiker jag skulle missat eftersom jag aldrig läser på Facebook, alltså blir det i klump;
 
från mig, till er alla:
 
DOMKAPITLET HAR FRIAT MIG!
 
Beslutet togs vid sammanträdet den 3 december och nu har jag fått protokollet.*
 
När det gäller ett tillsynsärende av den typ som det här varit fråga om så har ett domkapitel tre möjliga "påföljder" att döma till:
1. Ge en erinran
2. Ge tre års prövotid
3. Ta ifrån prästen rätten att utöva prästämbetet i svenska kyrkan (det som i vardagslag brukar kallas "avkragning").
 
lnget av detta har drabbat mig. Alltså är jag fri. 
 
Jag noterar först (även om det står sist i beslutet) att domkapitlet rakt av beslutar avfärda anmälan från Maria Johansson Berg eftersom i den begärs att domkapitlet ska pröva min lämplighet att vara anställd  vilket är en fråga som ligger utanför domkapitlets kompetensområde eftersom domkapitlet inte är arbetsgivare. (Dessutom är jag inte ens anställd av någon arbetsgivare som heter "Svenska kyrkan i Luleå stift" - Maria Johansson Bergs formulering - min arbetsgivare är Luleå Domkyrkoförsamling, där Maria Johansson Berg är kyrkofullmäktiges ordförande!) Detta påtalade jag också i mitt yttrande över densamma anmälan. Jag tvingas erkänna att det inte är utan viss (skade-?) glädje som jag efter fyra och en halv månad kan se att domkapitlet ger mig helt rätt på dessa punkter.**
 
Med helt ogrumlad glädje ser jag också i beslutet att domkapitlet inte riktar någon som helst kritik mot det blogginlägg som startade hela denna cirkus; det inlägg där jag i juni skrev om mina fobier (bl a om Kalixofobi och Skellefteå AIK-fobi - vilket den minnesgode läsaren kan erinra sig). Tvärtom! Domkapitlet uttrycker att det begripit att blogginlägget var en diskussion om den ytliga och slarviga användningen av ordet fobi och alltså inte ett angrepp på någon grupp människor.
 
När det gäller vad jag skrivit bl a om kyrkans engagemang på Pride så konstaterar domkapitlet att "Dessa uttalanden ryms inom den fria och öppna debatt som finns inom svenska kyrkan."
 
Har då domkapitlet inga synpunkter att komma med? Jo, några enstaka ord. Bl a i ett fall när jag uttryckt mig så att det ansetts kunna syfta på enskild person. 
  
Och framför allt. Det inlägg där domkapitlet tydligast hade kritik gäller ett blogginlägg - från förra sommaren (OBS!), ett inlägg som inte alls blivit uppmärksammat i någon debatt i media! - där jag ansågs ha sått tvivel på vårt ämbetes äkthet genom vår kvinnliga ärkebiskops ämbetsutövning. Men inte heller det var av den dignitet att det ledde till ytterligare åtgärd. Det var detta som domkapitlet frågade mig om för några veckor sedan, vilket jag kortfattat bloggat om. 
 
Själv anser jag inte att det är jag som sår tvivel. Snarare möjligen diskuterar ett tvivel som redan finns. Den allmännbildade kyrklige läsaren drar sig till minnes att vid ärkebiskop Antje Jackelens besök i Rom i våras så hälsade påven henne med "Kära syster! Fru Jackelen!" Detta uppfattades i vissa media som en viss "signal". Han sa inte "ärkebiskop". Jag tvingas nu erkänna att jag - även om jag normalt inte tvivlar på denna bloggs ytterst stora betydelse - likväl inte vågar tro att påven läser min ringa blogg och att han skulle påverkats av mina skriverier. Nej, sin hållning till Antje Jackelens ärkebiskopsämbete har han nog haft denna ringa blogg förutan.
 
Gott också att domkapitlet tydligt uttalade att de två åskter som jag och många andra inom svenska kyrkan omfattar; och som i vissas ögon är mycket kontroversiella; nämligen uppfattningen att präst- och biskopsuppdragen bör innehas av män samt att äktenskapet bara kan vara en relation mellan en man och en kvinna; är tillåtna åsikter inom svenska kyrkan.
 
Så var det sagt och så kan vi lägga hela denna historia bakom oss.
 
Vad innebär då domkapitlets beslut för framtiden? Fyra enkla faktum, enligt min ringa mening:
 
1. En präst i svenska kyrkan har rätt att yttra sig.
2. Om en präst framför en åsikt som du inte delar, så innebär det inte med automatik att prästen svikit svenska kyrkan.
3. Om en präst uttrycker sig på ett sätt som du inte gillar så kan prästen ändå vara förtroendevärd.
4. Om du har en bloggande präst i din relativa närhet och reagerar på något som bloggaren skriver, så ta ett personligt samtal istället för att gå omvägen över domkapitlet!
 
- - - - - - - - 
 
* protokollet kommer naturligtvis att snarast finnas tillgängligt på kyrkligdokumentation.nu
 
** hela denna fråga kan för den okyrklige och okunnige verka aningen petig. Men det är skillnad på domkapitlets tillsynsansvar (som gäller själva ämbetet, eller vigningstjänsten som det numera kallas, dvs själva det faktum att någon är präst eller diakon; även pensonärer står under tillsyn och även de som inte har kyrklig anställning, tex präster som är lärare vid universitet) och å andra sidan arbetsgivaransvaret som utövas av aktuell arbetsgivare. Lämplighet har mer att göra med hur en präst passar för en bestämd tjänst. Ska man jobba mycket med undomar och skolor? Vilket intresse och kompetens krävs då? Av en universitetspräst kräver man kanske lite språkkunskaper osv. Jag erkänner gärna att en ytterst liten ändring i rubrikformuleringen hade gjort Maria Johansson Bergs anmälan möjlig att pröva (men den hade givetvis ändå avfärdats eftersom den helt saknade substans). Men ibland är petigheten viktig. Jag menar, vad skullle hända om jag engagerade mig fackligt och inte kunde skilja på arbetstagare och arbetsgivare eller på lönesänkning och lönehöjning?

Kommentarer
Postat av: Jan Andersson

Härligt! En sån välkommen "julklapp" är det få förunnat att få! Låt nu en välsignad julefrid sänka sig över ditt sinne :-)

Svar: Julefrid var ordet!
Torbjörn Lindahl

2015-12-11 @ 12:14:26
Postat av: Per-Eric Simma

Kan bara gratulera dig och samtidigt beklaga att detta ens blivit ett ärende för domkapitlet.

Är inte det bloggaren råkat ut för ganska anmärkningsvärt, så anmärkningsvärt att de som nu förlorat i domkapitlet, själva borde ställas till svars för ärekränkning?

2015-12-11 @ 12:32:15
Postat av: Anonym

Klokt beslut där förnuftet segrade.

2015-12-11 @ 13:43:14
Postat av: s

Ett tydligt tecken på att du ska förbli där du blivit satt ;-)

Svar: Tillsvidare får det bli gällande tolkning.
Torbjörn Lindahl

2015-12-11 @ 13:51:07
Postat av: Jan-Anders Ekelund

Grattis till en självklar seger (Domkapitlet) och en mindre självklar seger (SHL)!

Svar: Gläder mig för bägge segrarna. Men liten sympati kan jag ha för Röggle också (för en god väns skull!)
Torbjörn Lindahl

2015-12-11 @ 14:55:27
Postat av: Leopold Holtter

Utslaget gläder mig! Förbered dig mentalt på förlorarnas kommande hämndaktioner!

Svar: Fortsättning lär väl följa i någon form. Den som lever får se.
Torbjörn Lindahl

2015-12-11 @ 15:04:25
URL: http://holtter.wordpress.com
Postat av: Ylva Willborg

Tacksam att detta blev utgången. Beklagar djupt att du utsatts för detta.

Svar: Tack för omsorg.
Torbjörn Lindahl

2015-12-11 @ 15:55:37
Postat av: Lena Sandling

Skönt. Nu börjar jag andas lugnare och vilken härlig dag för dig. Du är friad. Lena

Svar: Även jag andas lugnare!
Torbjörn Lindahl

2015-12-11 @ 20:47:31
Postat av: Bodil

...och Gud Är god!

Svar: Det är han - alltid!
Torbjörn Lindahl

2015-12-11 @ 21:09:37
Postat av: Eric Malm

Ett glädjande besked.

Vi skall be för dem som anmält dig och att de ber Gud och dig om förlåtelse för vad de har gjort.

Svar: Eller en liten variant:Vi ber att Gud välsignar dem med allt gott. Vad de sedan själva ska göra det lämnar vi åt Gud.
Torbjörn Lindahl

2015-12-11 @ 22:24:24
Postat av: Anonym

Grattis! ...men bevara ditt hjärta från högmod. Övervinn det onda med det goda och be för dem som förföljer dig.

Svar: Tack för de orden.
Torbjörn Lindahl

2015-12-11 @ 23:49:20
Postat av: Peter T

En befriande tydlighet i beslutet att präster får har åsikter som är teologiskt välgrundade och ittrycka dem. Det är skillnad å vad mann skriver på en blogg och vad man säger i en predikan. Förhoppningsvis kommer nu många för att höra dig predika och därmed få ett gudsord till livs.
Njut av förtroendet att få predika befrielse för de fångna!

Svar: Vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte.
Torbjörn Lindahl

2015-12-12 @ 07:56:13
Postat av: Björn

Mina gratulationer! Även om det var det enda förnuftiga utfallet, vet man ju aldrig med makten … Jag är glad å dina och kyrkans vägnar.

Svar: Tackar!
Torbjörn Lindahl

2015-12-12 @ 08:58:12
Postat av: Svägerskan

Gläds med dig och är tacksam för att det trots allt finns förnuft också inom Svenska kyrkan!

Eftersom jag har erfarenhet av att ingå i ledningen och representera arbetsgivarsidan kan jag inte undgå att fundera över hur man tänker som arbetsledare i denna situation. Anmälarna har utsatt dig och hela organisationen för en kostsam process, alldeles i onödan. Det borde inte få gå obemärkt förbi. Var välsignad käre svåger!

Svar: Viktiga funderingar du har! Tack för omtanke.
Torbjörn Lindahl

2015-12-12 @ 12:49:09
Postat av: Ursus

Mycket glädjande!

Svar: Glädjande var ordet!
Torbjörn Lindahl

2015-12-12 @ 18:40:46
Postat av: Populisten

Glädjande nyheter! Vi får alla be om försoning nu.

Svar: Bön och försoning är aldrig fel.
Torbjörn Lindahl

2015-12-12 @ 18:43:58
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Mark Twain

De tidningar som skrev negativt om dig när du blev anmäld, har de nu publicerat och kommenterat domkapitlets dom?

Har Maria Johansson Berg kommenterat domen?

Mark Twain

Svar: .Av de två lolaltidningarna har hittills den ena omnämnt domkapitelsutslaget. Nej, ingen av anmälarna har kommenterst saken
Torbjörn Lindahl

2015-12-13 @ 00:55:51
Postat av: Scaliger

Det var verkligen glädjande nyheter!

2015-12-24 @ 01:43:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0