Andra yttrandet klart

När de fyra första anmälningarna mot mig inkom 25 och 26 juni och jag fick kännedom om dem en dag senare, valde jag att ligga lågt. Jag hoppades att ärendet så länge som möjligt skulle ligga under medias radar. För jag förstod vad som skulle hända så fort saken blev offentlig. När sedan den femte anmälan kom så blev saken uppmärksammad i ena lokaltidningen och det synes som om det var först då som de tidigare anmälningarna kom till medias kännedom. 
 
När sedan saken fullständigt exploderade i lördags så finns ju ingen anledning för mig att längre ligga lågt. Alltså berättar jag att mitt yttrande över kyrkopolitikern (s) Maria Johansson Bergs anmälan idag lämnades till Domkapitlet. Yttrandet - tillsammans med alla andra handlingar i ärendet - kan läsas på kyrkligdokumentation.nu.
 
Om någon bland kära läsarna, vid läsande av mitt senaste yttrande, vid något enstaka tillfälle känner en lust att dra på smilbanden så deklareras att en sådan reaktion är inte bara tillåten utan i allra högsta grad rekommendabel. Den kommer endast att få budskapet i mitt yttrande att framstå så mycket klarare.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Rolig läsning. Försökte kommentera igår men då var det nåt API:fel.
Jonas

2015-08-06 @ 15:33:19
Postat av: Peter T

Torbjörn, du har nu läst och yttrat dig över alla anmälningarna.
Har du förstått exakt vad du gjort som domkapitlet ska pröva specifikt?
Jag har nämligen inte kunnat förstå det av anmälningarna.

Du har inte kopplat ihop andra individer än dig själv med ord som kan vara upprörande (vilket en annan präst har blivit fälld för).
Du har möjligen använt ett ord som kan vara upprörande för några, men jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan skada anseendet som präst att beskriva sig som kalixofob. Om man nu inte söker tjänst i Kalix förstås. Skellefteå kanske inte heller du skulle bli speiellt välkomnad i.

Det som skulle kunna ligga dig till last är att du använt ironi, självironi och ord med suffixet fobi för att beskriva dig själv. Om det räcker för en fällande dom i Domkapitlet i Luleå, så blir nog Överklagandenämnden också förvånad.

2015-08-06 @ 16:07:54
Postat av: Mikael

Läste precis ditt yttrande, väldigt bra och underhållande.
Har även läst anmälan och det fanns nog ännu fler saker du hade kunnat bemöta. Jag fastnade bland annat för att du, enligt anmälan, inte lyckats behålla ett allmänt förtroende hos människor i Luleå. Jag vill iallafall här uttrycka mitt förtroende för dig och jag vet också att vi är många som delar den uppfattningen.

Svar: Anar att det är ingefär så.
Torbjörn Lindahl

2015-08-06 @ 20:54:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0