Nu har den kommit

Del ett av Pehr Stenbergs Levernesbeskrivning. Eller som den heter i original, med författarens egna ord: Pehr Stenbergs Lefwernes Beskrifning. Av honom sjelf författad på dess Lediga stunder.
 
Några snabba bläddringar och korta läsningar förökar intresset. Kan verkligen rekommenderas. Lite historiskt intresse är kanske bra ha med sig till läsfåtöljen. Likaså lite glädjefylld uppskattning av det ålderdomliga språket. Fast det senare är ju inget problem för oss som i vår ungdom uppmuntrades till läsning av gamla postillor med frakturstil.
 
F ö överdrev jag lite i föregående inlägg. Första bandet är på ca 500 sidor, inte 700. Men vad vore livet utan överdrifter.
 
F ö (2) blev jag igår kväll över en öl i samtal med kollega uppmärksammad på en sak som jag givetvis läst många gånger i Skriften men som inte riktigt fastnat i mitt medvetande; nämligen att Gud först skrev de tio orden med sitt finger på stentavlorna som Moses fick, men sedan Mose i förtvivlan krossat dessa och skulle få andra upplagan av stentavlorna då fick Mose själv befallningen att själv skriva ner budskapet.
 
Betyder det något? Typ att Gud handlar alltid fullkomligt i "original" men när vi människor förstör Guds verk genom vår synd så kan Gud visserligen förlåta, förnya och upprätta men det blir ändå aldrig riktigt som i Guds ursprungliga verk? Eller? 
 
Det senaste dryga dygnet har jag firat tre mässor. En veckomässa och två sjukkommunioner. Mässan är dock alltid "original".
 
F ö (3) har jag idag å stadens gator sett flera motorcyklar. Dags snart för vårens premiärtur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0