Ännu mera äntligen

För nu idag blev jobbet i huset klart - för den här gången ska det kanske tilläggas. Det finns en hel del till som väntar...* Det sista idag var rörmockarns jobb att dra nya ledningar och ny/åter-montera tvättställ och toaletter och dusch mm. Klart snyggt. Och roligt att ha det färdigt, det som har behövt göras i minst tio år.
 
SMS:ade bilder av badrummet till barnen och yngste bror (han har tjatat på mig att få det färdigt någon gång men jag ska inte avslöja hur länge det tog för honom att få sitt duschrum och bastu färdigt!) och som vanligt levererade min vitsige bror en vits tillbaka
- Duschen ser strålande ut!
Vad ska man säga? Han hittar alltid en lustifikation.
 
Ikväll hade vi årliga surströmmingsfesten i Hertsökyrkan. Fick hjälp med burköppnandet av en av denna bloggs flitiga läsare. Efter kaffet passade vi på att informera (nå, de flesta visste nog om det mesta) om alla verksamheter i kyrkan. När vi kom till onsdagens alphagrupp var det två surströmmingsätare som reste sig och vittnade om vad det betytt att gå alpha och börja komma till kyrkan och få nya vänner. Glädjande vittnesbörd.
 
Efter mat och kaffe blev det disk. Jag som är man, präst och "kvinnoprästmotståndare" står ju redan i utgångsläget på minus tre i mullig mansgrisnivå så jag måste alltid stanna och jobba till dess att all disk är avklarad. Möjligen kan jag då ha lyckats kravla mig upp till noll. Men längre kommer jag aldrig.
 
Lördag ledig. På söndag högmässa i Hertsökyrkan.
 
Strålande?

* det som ytterligare skulle behöva göras är (förutom div småsaker kopplade till redan gjorda större jobb)
1. uppfräschning av tvättstugan
2. byte av några fönster, altandörr och ytterdörr
3. byte av yttertak och kondensskydd (felbyggt i alla radhus i området)
4. reparation av bakre takkupa (likaså felbyggt från början)
5. byte av innertak och någon bit väggskiva i vardagsrummet (där det understundom droppat vatten från den felkonstruerade takkupan)
6. tapetsering i vardagsrum + tre sovrum (tapetserar aldrig själv numera sedan jag upptäckt ROT)
7. överkurs: tilläggsisolering av gaveln (+ ny panel?)
 
Varför är man husägare?
3 och 4 blir sannolikt till våren i samarbete med grannarna i huslängan
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Men så tajmat! Just igårkväll hade vi i EFS Njutånger också vår årliga surströmmingsfest - som väl kan få gälla som hela församlingen, eftersom kyrkorådets ordförande med fru också deltog. Även Norrbotten var representerat med ett par burkar Kallax-strömmingar (fast borde de inte heta Kalix nu istället när de läggs in vid den norrbottniska sydkusten?). Se även Surströmmingsvisan som inledde kvällens sånghäfte: http://www.visskatten.blogspot.se/search/label/Vad%20%C3%A4r%20detta

Vi får verkligen tacka Gud för all lekamlig föda. Men för att vi inte ska glömma bort den andliga maten skickar jag med en betraktelse av Rosenius för den 12 september som jag läste början och slutet på i slutet av gårkvällen. En salt bit det också: http://www.corosenius.blogspot.se/2014/09/ditt-ord-haller-oss-uppe-da-vi-det-fa.html

Svar: Jag har kanske tillräckligt med EFS-ande i mig trots allt som påverkar beteendet i likartad riktning.En av våra deltagare hade aldrig ätit surströmming förut, kommen som han är från västkusten. Han fick en applåd för sina 1,5 strömmingar och insåg att i norrland är det surströmming som är dörren in i församlingsgemenskapen.
Torbjörn Lindahl

2014-09-13 @ 16:25:54
URL: http://friapsalmboken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0