Dubbelledig dubbelhelg

Har månadens långlediga helg över dubbelhelgen. Innebär att jag inte "jobbat" men likväl firat gudstjänst givetvis.
 
Startade helgen med att över fredagen åka upp till Svanstein och övervara begravningsgudstjänsten för kh em Lage Ollinen. Med resa blev det en heldag, men en fin dag. När jag fick göra lite tjänst genom att hjälpa till att läsa telegrammen vid minnesstunden kunde jag inte låta bli att tänka att "här kunde jag ha varit präst". Det var så att Lage ringde mig en gång i början av 80-talet och ville att jag skulle söka komministertjänsten i Juoksengi vilken då skulle utlysas. Vad hade hänt om jag gjort det? Hur hade livet då utvecklat sig? Men det kan inte hjälpas att jag under alla år - av någon anledning- alltid burit inom mig en särskild kärlek till denna församling (som nu längre inte är egen församling). En fin begravningsdag. Stort tack att jag fick vara med och att jag fick chans lära känna Lage.
 
På vägen hem blev det besök hos god vän och därför blev det ännu mer en heldag.
 
Alla helgons dag blev det högmässa i Hertsön, ledd av Bosse. På sin blogg har vännen Dag Sandahl klagat över att det inte firas riktiga högmässor denna dag numera på många ställen. I Luleå Domkyrkoförsamling är det högmässor i parti och minut.
 
Därtill på kvällen en mässa i domkyrkan i samband med Fridsförbundets församlingshelg. Den gick jag inte på. En mässa per dag räcker normalt. En person jag träffade uppe i Svanstein tyckte att jag skäller för mycket på laestadianerna på min blogg. Kan det vara möjligt? Jag som tycker att jag alltid försvarar laestadianernas plats i kyrkan. Eller är det så att den man älskar den agar man? Lördagkvällen ägnade jag istället åt att bjuda näst äldsta dottern på middag å kinarestaurang (försenad födelsedagspresent).
 
Sönd fm blev det TV-gudstjänst med OAS-rörelsen från Åh stiftsgård. Det var den sista av fyra tv-sändningar med OAS. Övriga får jag se på nätet. Ingen tvekan om att det spritter av glädje i kroppen när man känner oas-känslan.
 
Dagens högmässa blev i Hertsön igen men på kvällen denna gång. Och även nu ledd av Bosse. Men det ledsnar jag inte på.
 
Fick även chans att byta några beställda pins o tröjor mot pengar. Nu är det nog bara tre personer som väntar på sina varor (och vars pengar jag väntar på :)
 
Snipp snapp snut
nu var sagan slut.
 

Kommentarer
Postat av: maria, Skonummer 39

Laestadianerna (var det väl) tycker du skäller för mycket på dem och de andra tycker att du försvarar dem för ofta.
Påminner mig om ett citat av Carola Häggkvist: "Jag är för kyrklig för världen och för världslig för kyrkan".
Så kan det va´!

2014-11-03 @ 18:53:30
Postat av: maria, Skonummer 39

Försvarar laestadianerna, menar jag förstås....

Svar: Nu blir det svårt hålla reda på vem som är vem och vem som tycker vad, och om den person som hade synpunkt på mitt bloggande i denna sak själv betraktar sig som laestadian eller inte vet jag inget om.
Hur som helst är min syn:
1. Laestadianismen hör hemma inom kyrkan
2. Kyrkan har inte gjot nog för att knyta laestadianismen till sig, snarare tvärtom
3. Jag beklagar att laestadianerna så lättvindigt drar sig undan och inte mer hävdar sin plats i kyrkan
Torbjörn Lindahl

2014-11-03 @ 18:54:18
Postat av: maria, Skonummer 39

Och vissa laestadianer (gäller inte alla) menar att de har den enda rätta tron, räknat globalt. Det blir svårt med samarbete då. Klyftan mellan kyrkan och laestadianerna är mycket djupare nu än för 40 år sedan, och det är inte bara kyrkans fel, det är min åsikt. Vem som har mer skuld än den andra i det fallet, såna diskussioner ger jag mig inte in på, men jag hävdar att det är bådas fel.

Svar: Delar i grunden helt din syn. När klyftan mellan kyrka o väckelse vuxit betydligt de senaste årtiondena så har båda sidor bidragit.
Torbjörn Lindahl

2014-11-04 @ 15:53:35
Postat av: Alma-Lena

Jag hoppas ingen tror att jag kritiserar att du skriver om leastadianismen jag tycker det är så bra för många vet knappt om denna fromhetstradition annat än vulgäruppfattningar om att gardiner och jojk räknas som synd.

Svar: Jasså är jojk också synd? Det visste jag inte. Man lär så länge man lever :)
Torbjörn Lindahl

2014-11-07 @ 18:56:24
URL: http://barockbloggen.blogg.se
Postat av: Alma-Lena

Du anar inte vad folk i södra Sverige "vet";)

2014-11-08 @ 07:30:47
URL: http://barockbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0