Att inte konvertera till Rom

Vid några tillfällen under denna ringa bloggs existens, när jag på något sätt berört Rom eller den romersk-katolska kyrkan, och gjort det utan beledsagande uttryck för traditionell "protestantisk"  ryggmärgsreflex-negativ attityd, så har jag blivit överöst - nå, det var ett starkt ord, kommentarsfältet är ju normalt inte överfullt - med kommentarer där kommentatorerna känt anledning förse mig med argument för tron på den romersk-katolska kyrkans fördärvlighet. Ibland sakliga men långrandiga, ibland förande väl långt på sidan om mina egna skriverier, ibland hätska, någon gång riktigt osakliga och tråkiga.
 
Varför, undrar man stilla. Det verkar som om folk uppfattar mig som romersk katolik - det är jag inte - eller som att jag skulle plädera för konvertering till Rom. Har jag någonsin gjort det? Det tror jag inte. Det jag har gjort är väl att jag sagt att OM situationen skulle bli sådan att man inte kan vara kvar i svenska kyrkan - för sanningens skull, för sin egen trovärdighets skull, eller för sin salighets skull - då skulle jag hellre krypa inåt på min gren på det kyrkliga trädet och gå till en äldre kyrka - och den romerska är ju de facto en sådan - än att gå till "nybildad" ännu mindre sekt på den lutherska grenen. Men det är skillnad på vad man - eventuellt - kanske skulle tänkas göra i det man upplever som en nödsituation och vad man gör i lugn och ro när alla alternativ är öppna.
 
Nå, för att lugna alla läsare som oroar sig för att jag ska följa i Ulf Ekmans fotspår bara så där så länkar jag nu till en blogg där man kan läsa argument för att inte bli romersk katolik. Lungt och sakligt och helt utan den hätska ton som tyvärr ofta präglar dylik argumentation. Och med erkännande av allt det som vi är överens med Rom om, vilket faktiskt är det mesta i kristendomen! Bloggen skrivs av Anders Gerdmar, f d präst i svenska kyrkan, nu sedan många år ansvarig för Livets Ords teologiska seminarium. Vi lärde f ö känna varandra under gymnasietiden och åren strax efter då vi var aktiva i KGF*.
* Kyrkliga GymnasistFörbundet

Kommentarer
Postat av: Håkan Kero

För många år sedan, innan Missionsprovinsen var påtänkt och ingen talade om lekmannaledd frikyrka, så var det någon som föreslog den laestadianska väckelsen som inte kände sig bekväm i de nordiska statskyrkorna, att ansluta sig under någon av de ortodoxa kyrkorna. Jag fick den uppfattningen att förslagsgivaren inte hörde till de innersta kretsarna av väckelsen. Han tyckte väl att väckelsen i vissa kretsar lade vikten för mycket på vad man gjorde och inte gjorde, istället för kärnan Jesus Kristus.
Oavsett jordisk kyrkotillhörighet måste alla prövas i sin religionsutövning.
- Går man till kyrkan/bönhuset för att synas eller för sitt personliga möte med sin Herre?
- Går man till Nattvarden för att man brukar gå, eller för att man vill möta sin Frälsare i sakramentet och fysiskt känna Hans kärlek genom att dricka Hans blod och äta Hans lekamen?
- Biktar man sig för att duga för Gud och biktfadern, eller för att man inte har något annat eget att byta med för att få höra försoningens predikan?
- Lever man ett asketiskt och världsfrånvänt liv för att duga för omgivningen, eller för att man är rädd för att personligen andligt sövas av levernets omsorger.
- Håller man Guds ord som något som man i bästa fall kan lyssna mindre än en timme varje söndag av en präst eller predikant, eller som ett dagligt bröd och ett ständigt medel för att hålla sig nära Jesus?

Frågan jag och alla får ställa oss; Var vakar vi, om vi nu vakar? Är det viktigast att tillhöra rätt församling? Tror man att Jesus vid sin återkomst kommer att sortera de olika kyrkorna vilka som passar på höger respektive vänster sida?

2014-03-23 @ 17:23:53
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0