Nu ska jag bekänna en annan sak

När jag ändå är på bekännarsidan:
- Jag känner en allt större längtan att någon gång förenas med den romersk-katolska kyrkan.
 
Jag måste givetvis skriva romersk-katolska om det ska vara någon poäng. Katolska räcker inte. Vi lutheraner är ju redan katoliker i ordets rätta bemärkelse, allmänneliga. Vi som vill tro och leva "enligt det hela" som ordet betyder. När jag skriver "större" så betyder det bara just det. Större än tidigare. Det är inget uttalande om läget i "fasta tal" tex 20-30-40---70-80 % av min sammanlagda andliga längtan. Jag vet inte det. Bara sakta större.
 
Sista veckorna har jag haft en intensiv mailväxling, kryddat med telefonsamtal, med gammal vän som enträget söker överbevisa mig om Roms fördärvligheter. Det har inte hjälpt. "Tyvärr" snarare tvärtom.
 
Så till alla kära vänner som nu riskerar svimma av skräck: kom inte med allt det gamla talet om påven, skärselden, helgonen och "Mariadyrkan". Jag kan allt det där. Jag är medveten om allt som "skiljer katoliker och protestanter". Jag vet vilka stötestenar som finns på vägen för en lutheran som vill närma sig Rom.
 
Kom istället med ett verkligt skäl för skomakaren att förbli vid sin läst. För en tid sedan bad jag en god vän och kollega om hjälp:
- Ge mig lite god luthersk själavård, annars ligger jag illa till. För igår kväll kändes det som att jag i själ och hjärtat redan konverterat, sade jag desperat i telefon
 
Han försökte övertyga mig om nödvändigheten att vi finns kvar på våra poster för alla de människors skull som trots allt kommer till våra mässor och predikningar.
 
Ett skäl så gott som något. Och detta är väl redan skälet till att jag i alla år kämpat mig kvar i svenska kyrkan trots "kyrkosystemets" aktiva motstånd; enligt gällande regler, kodifierade i Kyrkoordningen skulle jag inte få bli präst idag. Jag verkar i sak på dispens. För alla deras skull som saknar förmåga att göra annat än dras till den kyrka som faktiskt finns oavsett hur bra eller dålig den lokala utgestaltning är som dom råkar möta. Gott för dom om dom har tur möta en god  gudstjänstgemenskap. 
 
Men hur länge ska det skälet bära mig? Om fyra år är jag 65. Var ska jag då verka?
 
Innerst inne handlar det väl om en längtan att förenas med den stora kyrkan. Problemet i så fall är ju bara att i just Sverige så är det svenska kyrkan som är den faktiska bäraren av en viktig del av det katolska: kontakten med svenska folket under århundraden. I vårt land är ju romerska-katolska kyrkan i praktiken en liten frikyrka, hur stor den än är internationellt. Men också den situationen är kanske på väg att ändras. Det sägs att i några av vårt lands större städer är det idag fler som deltager i katolska mässor än som går i svenska kyrkan.
 
Jag säger inte att jag i verkligheten är på väg att konvertera. Längtan och handling är inte detsamma. Särskilt inte för en så velig person som jag. Men jag vill förvarna lite. Det finns ingen garanti att jag förblir i svenska kyrkan för alltid. Och om en förändring blir av så vill jag inte lämna mina vänner lika snopna som Ulf Ekman lämnade en del av sina.
 
 

Kommentarer
Postat av: s

et tu Brute...
Jag har också funderat på hur länge jag orkar vara med i Sv K speciellt efter allt tokigt senaste tiden. Men det som nästan känns svårast för mig med RKK är att jag då inte skulle kunna ha nattvardsgemenskap med kristna bröder och systrar. Det skulle kännas mycket konstigt och är en stor stötesten för mig. Sedan har jag en slags övertygelse att jag ska bli där "blivit född". Det vore som att bryta med min familj. På senare tid har jag också ofta tänkt och suckat Herre, kom snart!

Svar: Jo, det är exakt som du skriver.
Torbjörn Lindahl

2014-07-18 @ 21:50:48
Postat av: den gamle kamraten

Nämen Oj! Hur ska jag nu ta i detta? Jo...
1. I din prästvigning lovade du (och jag) att visa "församlingen trogen och beredvillig tjänst" - fritt citerat ur minnet. OBServera att detta inte handlade om Kyrkomötet, Centralstyrelsen, Almedalen eller något annat "ovanpåstrukturellt", Det handlar om Basen, inte överbyggnaden - vi kan väl vår Marx. Och så länge det finns en bas där du har uppdraget att förkunna Guds Ord och förvalta sakramenten är det bara att förbli basen trogen - överbyggnaden får väl likt Wasa tippa åt vilket håll den vill.
2. Profeten Jona kandiderar till titeln "Gamla testamentets surpuppa" och får uppdraget att profetera/förkunna i den djupt ogudaktiga staden Nineve. Jonar rätttrogenhet och upprördhet över det oandliga Nineve gör att han inte vill smutsa ner sina fina fingrar i den miljön utan orienterar sig åt ett annat håll han tycker bättre passar just honom och hans andlighet.
Sjöresan gör en förskräckt! Och hans önskan att slippa avfallet och ogudaktigheten lämnar Herren helt oberörd. Uppspydd och tjusig står han på stranden och hör Herren: "Du Jona - det där med Nineve...." Den löpningen till det uppdrag han var utsedd till platsar i tempo vilket medeldistanslopp som helst.
Så poängen Tobbe är faktiskt inte vad Du (eller jag) vill utan var Herren placerat dig (och mig).

Svar: Tack för den påminnelsen. Det är ju exakt så jag upplevt saken i alla år. Minns även ett ord från gamle professor Eric Segelberg, yttrat någon gång på sjuttiotalet då han talat till ett gäng teologer. Han menade att allt konverterande bland präster är en del i samhällets sekularisering: en massa predikande präster förvandlas till tysta lekmän.
Torbjörn Lindahl

2014-07-18 @ 23:19:41
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Missionsprovinspräst

Jag tror att förklaringen till att man kan känna en dragning till Rom är bl.a. följande.

1. När man satsat så mycket som många gjort på Svenska kyrkan blir besvikelsen lika stor som förhoppningarna och insatserna har varit. Det leder till en stor omprövning.
2. När någonting går fel har vi människor en tendens att söka efter stor förklaringar till det som gått fel. Ex. Det måste vara fel på hela reformationen om Svenska kyrkan havererar.
3. Vi lutheraner projicerar våra evangeliska förväntning på vad en kyrka är på den romerska kyrkan. I dess famn ser vi präster som förvaltar sakramenten och predikar. Vi ser församlingar och kyrkostrukturer som både imponerar och motsvarar våra föreställningar om vad kyrkan ska vara. MEN... den romersk-katolska kyrkan är inte detsamma som en evangelisk kyrka. Det är inte rättfärdiggörelse genom tron allena osv. Därför är det ingen lösning att konvertera om man söker en evangelisk kyrka. Det ska man göra just eftersom man efter sitt samvete tror att det är den enda heliga Katolska kyrkan.
4. Därtill är vi alla trötta på kaoset i Svk. Det är så tröttsamt att själv behöva vara domare i allt som händer. Varje gudstjänst ska värderas och bedömas snarare än accepteras och upplevas. Problemet är att den upplevelsen kommer man också behöva dras med i Rom. Det är bara en fråga om tid.

I all ödmjukhet vill jag ställa frågan öppet som många av oss ställer oss i kollegiet. Varför kommer du inte till Svenska kyrkans enda stift - Missionsprovinsen?

Svar: Tack för din kommentar. Du beskriver läget exakt.Vad Missionprovinsen beträffar så är jag nog den svsnskkyrklige präst i den här landsändan som har haft mest med Missionsprovinsen att göra hittills. Kanske blir det mer i framtiden. Jag lockas utveckla tanken men inser att det blir så långrandigt att det kanske är bättre med ett eget inlägg i saken.
Torbjörn Lindahl

2014-07-19 @ 12:08:09
Postat av: Missionsprovinspräst

Tack för ditt svar! Jag hade inte skrivit som jag gör om jag inte vetat att du haft de kontakter med Anders och +Göran som du har haft.

Det övergripande problemet i Svenska kyrkans opposition är brisen på kollegialitet och gemensamt agerande. Ytterst sett vilar detta på att det inte finns något verkligt episkopat i Svenska kyrkan. Det andliga ledarskapet är nämligen ett byråkratiskt ledarskap. Den kollegialiteten och det ledarskapet finns i provinsen och det utsträcker sig till ett inte så litet antal präster som verkar eller har verkat inom Svk.

När det gäller relationen mellan den inomkyrkliga oppositionen och provinsen är problemet att man gärna talar om varandra men mycket sällan med varandra. Bilden av varandra blir därför aldrig riktigt rättvis. Låt oss ändra på det. Du har ju min e-postadress så skicka gärna ett mail till mig så kan vi fortsätta konversationen där.

Svar: Tack igen. Fortsätter gärna dialogen mailvägen.
Torbjörn Lindahl

2014-07-19 @ 15:40:18
Postat av: maria, Skonummer 39

Tror du att vi skulle känna oss hemma i RKK med vår bakgrund? Nä, vi skulle allt vara främlingar där (också?)
Men jag förstår dig. Konverteringstankar kommer och går, men för min del skulle jag sakna Svenska kyrkan för mycket så jag stannar kvar, förmodligen livet ut.
Jag saknar så mycket annat som jag varit tvungen att lämna. Jag är less på att sakna.

Svar: Jo jag tror att jag skulle kunna känna mig hemma i RKK. Men saknaden skulle vi nog dela.
Torbjörn Lindahl

2014-07-19 @ 18:37:48
Postat av: Markus

En vän sade en gång: "Svenska kyrkan idag är sämre än sin bekännelse och den romersk-katolska är bättre än sin." Men tänk om kyrkorna på sikt blir mer lika sin bekännelse?! Och dessutom skiljer dem sig oerhört mycket åt på olika platser. Mitt intryck är att den romerska provinsen i vårt land har det oerhört mycket bättre än på andra håll i fr.a. Europa och Nordamerika.

Svar: Och dessutom har ju den romerska kyrkan skänkt oss lutheraner det vi älskar mest av allt nämligen Martin Luther:)
Torbjörn Lindahl

2014-07-20 @ 09:09:49
Postat av: Jonas Nilsson

Kan fråga mig om inte den Augsburgska bekännelsen är den hitintills bästa. Den är ju åtminstone äldre än dagens romerska:)
Men sen är det förstås detta med Augustinus. Men honom kommer du ändå inte ifrån i Rom även om de satsat de mesta på Aristoteles.
Kan tänka att många dras till "Rom" helt enkelt därför att de väl sammanfattar 1900-talets uppdaterade kristendomsvariant. Frågan är väl ändå hur "katolsk" den egentligen är? Fråga motsvarande Mpr-kollegorna där. (Pius... vänner)

2014-07-20 @ 19:22:27
Postat av: +Göran

Torbjörn! Att låta sina tankar gå till Rom är naturligt. 1500-talets reformation avsåg inte att bilda något nytt utan att just 'reformera', 'återforma' den katolska (västliga) kyrkan. Det var först när Rom vägrade att ta till sig kritiken, som det blev fristående kyrkoprovinser (ofta p.gr.a. politiska omständigheter).

Nu har stora delar av det reformatoriska projektet kommit på avvägar. En spontan reaktion är då att säga att det till slut blev misslyckat, och att det därför är lika bra att 'återvända hem'. Några av oss, i bl.a. Missionsprovinsen och 'continuing Anglocan Churches', gör ett (sista?) försök att rädda det reformatoriska arvet. Om så skall ske måste också det katolska/allmänkyrkliga arvet bevaras – Svenska kyrkans nuv. läge beror ju uppenbart på att man har underlåtit att göra det.

Vad skall man själv göra? Det är klart att en präst inte har samma frihet som en lekman. Han har blivit vigd och sänd att vara en herde. Han kan inte bortse från att om han går sin väg, så lämnas fåren utan herde. Fast det kan ju komma tider, då herdevården p.gr.a. den omgivande terrängen blir meningslös, och enda sättet att överleva är att fly eländet (och ta så många som möjligt med sig till också deras räddning).

Svar: Tack biskop Göran för dina ord. Du uttrycker väl vad jag också känner och tänker.
Torbjörn Lindahl

2014-07-21 @ 07:05:13
Postat av: Hanna Håkansson

Kära Torbjörn, det är intressant att läsa dina tankar. Länge tänkte jag stå kvar i Svenska kyrkan och kämpa för en kyrka där Gud är helig och en kyrka som vågar tala om synd, för att hjälpa mig förstå hur desperat jag behöver Jesus i mitt liv. Men en dag, genom Guds försyn, så insåg jag att den Kyrka som jag längtade efter redan fanns, och i februari blev jag till min stora lycka upptagen i den Katolska Kyrkans fulla gemenskap. Det är en så oerhört, oerhört vacker Kyrka, för Jesus är så starkt närvarande där på ett mer fullkomligt sätt än jag någonsin har upplevt tidigare. Samtidigt är det en så liten Kyrka i Sverige, en Kyrka som behöver fler präster, fler engagerade lekmän. En Kyrka som spirar som ett litet skott, och som behöver oss. Som behöver dig?
Allt gott!
Hanna

Svar: Tack för ditt innerliga vittnesbörd. Jag kan väl förstå dig.
Torbjörn Lindahl

2014-07-21 @ 11:07:49
URL: http://brevfranrom.wordpress.com
Postat av: Majlis

Torbjörn, jag blev verkligen ledsen när jag läste vad du skriver. Ännu en som gått vilse. Måtte Herren öppna dina ögon i tid.

Svar: Tack för omsorgen. Öppnade ögon behöver vi alla alltid.
Torbjörn Lindahl

2014-07-24 @ 16:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0