Mer OAS

Just nu känner jag mig svenskkyrklig så det duger. Men det är ju på OAS-möte förstås. Två gånger har jag fått rycka in som extra biktpräst då behovet varit stort. Faktum är att det är just i OAS-sammanhang man verkligen får vara med om syndabekännelser och förmedlandet av förlåtelse. Mycket mer - både i antal och allvar - än i de laestadianska sammanhang jag möter, vilka annars brukar vara de som berömmer sig av förlåtelsen. Alltid roligt med lite upp-och-nervända världar. Kan det kanske vara så även i förhållandet protestantiskt-katolskt att det i vissa sammanhang är lite upp-och-nervänt jämfört med vad vi tror? I vart fall är det en fantastisk uppgift att få sätta människor fria genom förlåtelsen. Om det bland mina norrländska väckelsevänner skulle finnas de som tror att vi i OAS-rörelsen lurar folk att dom kan bli fria från synden genom att skutta och dansa till högljudd musik så är det fullständigt fel. Vi bjuder inte syndaren någon annan väg till frid än att bekänna synden och ta emot förlåtelse.
 
Idag fick vi på förmiddagen lyssna till en biskop från Tanzania. Fick man bara höra hälften av en svenskkyrklig biskop så skulle man tro att den stora väckelsen redan är här. På aftonen talade Hans Weichbrodt. På fredag får jag höra honom igen på OAS-möte på Storstrand, Piteå.
 
Igår och idag har jag dessutom fått medverka som förbedjare i helandegudstjänsten. Fantastiskt fin ordning att erbjuda bön för sjuka med bedjande omsorgsteam som består av en läkare, en präst och en ytterligare förebedjare (lekman eller diakon).
 
Nu är det bara slut kvar. Festhögmässan, som för en gångs skull inte firas på lördag utan på söndag f m eftersom kyrkoherdarna i kommunen är ytterst positiva till OAS och beslutat sammanlysa alla gudatjänster på söndag f m till OAS-mötet. På gammaltestamentlig tid sade man att den som inte varit med om vattenösningsceremonin i Jerusalems tempel på Lövhyddohögtiden, den vet inte vad glädje är. Numera borde man säga: den som inte varit med om en festhögmässa på ett OAS-möte den vet inte vad gudstjänstglädje är.
 
Så fram till det att den är över kommer jag inte känna någon som helst dragning åt något katolskt håll. Så var (temporärt) tröstade, kära läsare.

Kommentarer
Postat av: s

Jag lyssnade via nätet och tänkte: det här är ju svenska kyrkan som jag ser den. Detta finns ju faktiskt ännu!

2014-07-27 @ 00:55:38
Postat av: Bo Nordin

Poängen är väl inte om man känner någon dragning eller ej mot ett katolskt håll. Katolsk är man... eller inte... Katolsk är en samstämmighet med den tro som apostlarna fick att förvalta genom Helig Ande, som band de troende samman på vilken ort de än bodde. En tro det går att orda mycket kring, men som är självklar för den som tagit emot den. En tro som är ett liv i Jesus med alla troende som levat, lever och skall leva.
Biskop Göran uttrycker det väl då han säger att det är ett budskap, ett liv, som bärs av budbärare som av olika skäl får anses som trovärdig. Kyrkans ämbete och trovärdighet vilar på det. Svenska kyrkan har utan tvivel burit denna frälsande tro och bär den antagligen fortfarande, i någon mening.
Katolskt troende är alltså något man som omvänd är, inte känner dragning till, och som katolskt troende är man beroende av en katolsk kyrka. Det är här problemen uppstår.
Svenska Kyrkan verkar ofta, från centralt håll till gräsrotsnivå, vilja företräda något som en traditionellt- katolskt - troende inte känner igen. Här uppstår en tveksamhet för den själ som vill helgas i Kyrkans hägn. Kan jag lita på den mässa jag går till? Innebär den Nicenska trosbekännelsen något, eller är den bara munnens bekännelse?
Under Oasmötet upplevde du något katolskt eftersom det troligen var katolskt. Du upplevde ingen dragning till det katolska eftersom du var i det. Problemet ligger i vardagen du kommer hem till. Var får du där vila i det katolska? Söndagens mässa bör för den troende vara en Edens lustgård, en åttonde dagens teofani, hon i trygghet får hämta kraft ifrån. Är den inte det? Ja, det är då man känner "dragning åt katolskt håll". Kanske för att själen ännu inte funnit ro i Kristus eller kanske för att ämbetets sakrament inte riktigt finns där. Dessa båda frågor hänger nära samman.

Svar: Tack gode vän för dina ord. Vi har ju talat om en lunch denna vecka. Då får vi fortsätta samtalet. Befinner mig nu på Luleå-mark.
Torbjörn Lindahl

2014-07-27 @ 15:46:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0