Rum för alla

heter en liten skrift från "svenska kyrkan" som vill berätta vad kyrkan står för. Sannolikt ingår den i något slags kampanj för att få människor bli medlemmar i kyrkan, eller åtminstone avstå från att gå ur.
 
Man skaffar sig en snabb bild av innehållet genom att läsa baksidestexten. Kan ses som sammanfattning väl? Vad läser man där? Med lite större stil:
"6,4 miljoner medlemmar.
Störrsta konsertarrangören.
Röst för humanitet och rättvisa".
 
Sen fortsätter den löpande texten:
 
"Med 3377 kyrkor - vårt gemensamma kulturarv, verksamhet för alla åldrar och på många språk är Svenska kyrkan angelägen för alla.
Körsång, dop, sinnesrogudstjänster, internationellt engagemang, kulturmöten, babysång, vigsel, konfirmation, kyrkopolitik, bibelöversättning, klimatarbete och mycket mer ryms i Svenska kyrkan."
 
Vad noterar man? Gudstjänsterna nämns inte. Alltså de vanliga regelbundna huvudgudstjänterna. De enda gudstjänster som nämns - utöver några av de kyrkliga handlingarna - är sinnesrogudstjänster. Visst har man i åratal fått vänja sig vid att gudstänster numera bara är en del av alla "verksamheter" men att de inte ens nämns när det viktigaste ska sammanfattas, det var ett oväntat bottennapp. Bra med klara besked. Bara så vi vet: alla formuleringar i församlingar verksamhetsplaner, målformuleringar och församlingsinstruktioner om att "gudstjänsten är centrum" el dyl är fr o m nu helt obsoleta.
Men bottnen är ännu inte nådd. Det kommer mera.
 
"I centrum finns en mångtusenårig tro på Gud som skapar, befriar och förnyar, på människors lika värde och betydelse som ansvariga medskapare.
Allt vilar i övertygelsen att människan aldrig är ensam."
 
Låt oss bekänna vår mångtusenåriga tro på Gud får bli inledningen till trosbekännelsen i fortsättningen. Och lika bra att förbereda marken för den nya treenigheten "skaparen, befriaren och förnyerskan". Fader, Son och Ande är ju tydligt på väg ut om man ska döma efter nya hanboksförslaget. Något om Jesus Kristus hade man möjligtvis förväntat sig. Och allas "lika värde", har vi hört det förut? Givetvis inte fel. Tron på människovärdet är fundamentalt utifrån kristen tro och skapelsesyn. Men låter man det begreppet få stå så ensamt som det ofta får göra numera utan sin tydliga förankring så blir det snart en koloss på lerfötter eller en ljudande malm och klingande symbal.
 
Lite - men bara ytterst lite - bättre och mer profilerat blir det i avsnittet "evangelium" på sid 4 - när man väl lyckats ta sig förbli den totalt ångestskapande sid 2 med dess "närvaro och öppenhet". Där (sid 4) nämns i alla fall Jesus några gånger. Men beskrivningen av vad luthersk tro är blir ju ytlig intill total meningslöshet. 
 
Man kommer inte ifrån upplevelsen att huvudpoängen med broschyren är att köpa kyrkan relevans genom att visa att den sysslar med sådant som den tänkta läsaren redan är positiv till. Att söka skaffa sig de oomvändas godkännande, vore ett annat uttryck.
 
"En mångtusenårig tro på Gud". Va bra att man från svenska kyrkans "nationella nivå" talar om för mig vad jag ska ägna mina sista prästår åt.
 
Tillhör jag denna "svenska kyrkan" Som presenterar sig på detta sätt? Absolut inte! Jag tillhör och verkar i den Svenska kyrkan som sätter mässan och ordet i centrum: som frimodigt bekänner sin tro på Jesus Kristus som dött och uppstått.
 
Mångtusenårig tro på Gud...? Lika uppbyggligt att gå på hockey!

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

"Exeges" är att ur en text söka förstå vad den säger, "eiseges" är att utifrån egen förtanke läsa in i en text vad man förväntar/hoppas/befarar står. Med det som bakgrund säger jag:
Varning! Varning! Varning för "eiseges"!

Att det saknas saker i "Rum för alla" och att man tycker att annat också skulle sägas kan jag hålla med om, men sågningen ovan tycker jag faktiskt är orättvis. Så illa är det inte.
Förutom det enligt min mening larviga "hen" i stället för "hon eller han" är texten faktiskt vettig om man ser till den tilltänkte läsaren - en Svensson som funderar över sin kyrkotillhörighet. Och på sidan två, den "totalt ångestskapande", nämns faktiskt Gudstjänster först.
Jag kan tycka att Luthers förklaring till 8:e budet också skall vara för handen till och med när man söker tolka - göra exeges - på skrifter från Kyrkokansliet.

Med detta sagt har jag INTE sagt att texten inte skulle kunna ha varit bättre. Men det är klart att med den nu och nya praxis att klandra något för "hur det skulle KUNNA uppfattas" - jag syftar på hur Dag Sandahl behandlats av Växsjö Domkapitel - ligger bloggarens utfall mot "Rum för alla" väl i tiden - en tid jag inte helt applåderar.

Svar: Förnekar inte att jag kan ha ägnat mig åt eiseges. Men förfarttaren själv gav väl tolkningsnyckeln genom "en månhtusenårig tro på Gud". Hade det stått något vettigt på baksidan hade kanske tolkningen blivit annorlunda. Jo, jag prövade också tanken att texten möjligen kunde vara acceptabelt vettig utifrån någon tänkt läsare. Men till slut kom jag fram till att jag inte tror att det räcker.
Torbjörn Lindahl

2014-12-06 @ 16:01:44
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Andreas Holmberg

Har du kollat årets adventskalender? Jag glömde ta med den till mina barn i söndags, och våra egna barnledare (2 tjejer) sa själva att det var lika bra. Dom hade öppnat alla luckor i efterhand - efter en varning på Facebook - och upptäckt hur jesuslöst allmänreligiös den var. "Gud, dygd och odödlighet" som Dag Sandahl brukar påpeka var ett franskrevolutionärt upplysningsslagord. "Vad f-n är nu detta?" säger jag som just upptäckt att vår gamle vän K-G sitter i EFS-tv och berättar för gamle missionsföreståndare Birger Olsson (som inte sa emot) att Jesus aldrig kommer tillbaka i makt och härlighet för att döma levande och döda. Han kommer däremot ständigt tillbaka i våra hjärtan (där väl även hans uppståndelse skedde?) och i våra medmänniskor. Lite mer "vad f-n är det här?" borde nog fler av oss, både präster och lekmän ha ropat HÖGT och GEMENSAMT. Nu är vi nog lite halvkokta grodor allihop. Kanske du skulle låta din predikan imorgon - om du nu predikar - präglas lite mer av den moderna teologins "upplysning". "Får jag be att få dementera", liksom. Den ruttne Jesus uppstod aldrig på riktigt och återkommer aldrig på riktigt. Nu sätter vi oss och mediterar.

Svar: Nej jag kollar inte adventskalendrar.
Torbjörn Lindahl

2014-12-06 @ 17:22:32
URL: http://friapsalmboken.blogspot.com
Postat av: maria, Skonummer 39

Jag kör på modellen "jobba på och läs inte sånt där för då blir du bara deprimerad och tappar arbetsglädjen"
Redan när jag var 16 år visse jag vad som är med eller utan substans. Det har inte gått över, hoppas jag, trots många år i SvKy.

2014-12-06 @ 18:02:26
Postat av: Anonym

Käre gamle kamrat, än en gång.

Men medge att det är lite tråkigt att det man möter från rikskyrkan oftast möjligen är någotsånär vettig om man ser det ur viss synvinkel. Varför väcker det aldrig reaktioner som "bra!" "Fantastiskt" "klockrent" osv?

Och när jag skrev att sid två var ångestskapande så gällde det först o främst "närvaro och öppenhet" som är en del av den för ett antal år sedan framproducerade kommunikationsplattforms-treenigheten "närvaro, öppenhet och hopp".

Jag brukar också uppmana folk att tillhöra kyrkan men inte med motiveringen att man kan vara med därför att kyrkan också (!) gör en massa som man kan vara engagerad i och uppskatta även utanför kyrkanutan därför att det är viktigt stödja en kristen närvaro (!) i landet som försvinner om kyrkan försvinner.

Hårfin skillnad kanske. Ungefär som homoousios och homoiousios (av samma väsen resp av liknande väsen).

Svar: Det var ju min kommentar så klart/Tobbe
Torbjörn Lindahl

2014-12-06 @ 20:57:24
Postat av: Ann-Katrin Roth

Re syftningen till Sandahl och "hur det skulle KUNNA uppfattas" så gick han nog snäppet längre:
"hur det skulle KUNNA KOMMA att uppfattas"

2014-12-07 @ 11:55:10
Postat av: den gamle kamraten - hemma igen

Jag håller med om att skrifter och ukaser från Svenska kyrkan på centralt håll sällan eller aldrig ger upphov till extatisk hänryckning i positiv anda. I de flesta fall är de ganska plattitydiska, ibland gräsliga. Men det händer ibland - om man ser till de tänkta mottagarna - att de inte är SÅ gräsliga. Detta var ett sådant fall och jag tror man skall glädjas över det lilla mer än att bedrövas över allt.

När det sedan kommer till allmänhetens fråga om den skall tillhöra kyrkan eller inte spelar rikskyrkliga pamfletter ingen som helst avgörande roll. Saken avgörs i det lokala, av människor på fältet, på samma sätt som det är spelarna på isen som gör eller släpper in mål - skit samma vad hockekommentatorer säger och anser. Gör kyrkan med sin Gudstjänst, Undervisning, Diakoni och Mission lokal skillnad för nya generationers människor blir de kvar, annars inte.

Svar: Ansluter mig helt till det resonemang som avslutar din kommentar.
Torbjörn Lindahl

2014-12-08 @ 15:08:47
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0