Händelser i långa rader

I tisdags kväll fick jag frågan om jag ville predika i bönhuset (Fridsförbundet) på söndag em. Då passade jag själv på att under onsdagens lunch fråga kollegan Bosse om han ville predika i kyrkan på högmässan som jag leder. "Jag är ju ändå där" brukar han svara när man frågar. Alltså får vi fira gudstjänst tillsammans igen.
 
I går kväll fick jag i alpha-gruppen lyssna till kollegan Anna-Stinas föredrag om bönen. (Jag har hört det förut.) Hon talar om bönen utifrån fyra ikoner av Maria. Mycket fint, innerligt och sant uppbyggligt.
 
I morse höll jag på att fara i diket när jag med sommardäck tog bilen in till den ekumeniska pastorssamlingen som denna gång hölls i Frälsningsarméns lokaler. Vi diskuterade bl den ekumeniska vinterveckan i januari. Domprost Charlott framkastade tanken att jag skulle vara liturg vid den avslutande gudstjänsten i Domkyrkan. Jag tackar - uppriktigt! - för det förtroendet. Hur många årtionden det är sedan jag tillfrågades om en roll i dylikt (något så när) större kyrkligt sammanhang kommer jag inte ihåg. Men när hon blivit nog varm i kläderna så blir hon nog upplyst om att det inte är nyttigt för den kyrkliga karriären att ha för mycket med Torbjörn Lindahl att göra.*
 
I kväll firade vi mässa i Hertsökyrkan och i bibelsamtalet efteråt bestämde vi oss för att börja gå igenom Romarbrevet. Förra gången avslutade vi Josua som vi hållit på med ett bra tag.
 
Väl hemkommen fann jag i inkorgen i datorn ett uttalande av Kyrklig samlings ordförande Yngve Kalin med anledning av ärkebiskopsvalet. Rekommenderas!
 
I morgon blir det två begravningar. Efter den första minnesstund på Gyllene Kronan där det alltid är trevligt. Den andra är en av de jämförelsevis få begravningar jag haft där jag träffat den avlidne i livet åtskilliga gånger

* detta är dagens sanning. En kollega i stiftet som för många år sedan sökte en tjänst fick i intervjun veta att chanserna få jobbet skulle öka om vederbörande vore beredd markera lite distans mot mig.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Jag vet inte om bloggaren i sin fotnot åsyftade min upplevelse strax efter mitten av 1990-talet eller någon annan. För mig var det i alla fall så att när jag skulle anställas på min förra arbetsplats råkade jag ut för ett förfarande vad gäller anställningsintervju, begäran om skriftliga deklarationer och annat som man då dittills inte hört talas om. Facket gick i taket och goda vänner och kollegor av alla åsiktskulörer förvånades. När jag då i den i mitt - och andras - tyckte trakaserande hanteringen funderade varför man agerade på det sätt man gjorde svarade den högt uppsatte kyrklige styrelsedignitären som stod ansvarig för arrangemanget: "Vi vet väl vilka kontakter du har!" Han syftade på vad som just vid den tiden skrevs i Norrbottens-Kuriren som publicerat en serie artiklar om Svenska Kyrkans Fria Synod som jag inte var med i - men min bästa kompis var.

2013-10-19 @ 00:04:24
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Pär Parbring

Dags för Charlott att genom detta initiativ således upplysa om hur saker och ting egentligen ska vara!

2013-10-19 @ 00:13:39
URL: http://Http://teologinorr.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0