Jungfru Marie bebådelsedag

är namnet för dagen. Inget fel i det, men lite synd att Bebådelsedagen tränger bort en fastesöndag, och ganska ofta blir det ju just femte i fastan. Man borde ordna det så att man antingen
- firade bebådelsdagen på rätt dag 25 mars, och om den dagen infaller i stilla veckan firar bebådelsedagen på palmsöndagslördag eller på tredjedag Påsk
     eller
- som nu, firar dagen den helg som infaller närmast 25 mars (eller söndagen innan om närmaste söndag är Palmsöndag) men då låter bebådelsedagstemat prägla en mässa på lördagskvällen och fira fastesöndag på söndagen.
 
Som sagt, lite synd att en fastesöndag försvinner.
 
Under fredag-lördag hade vi terminens alpha-helg. Som vanligt på EFS' lägergård Sundet i Gäddvik. Ett fint dygn med föredrag, sång, förbön och gemenskap.
 
Under början av veckan befann jag mig, tillsamans med tio andra personer ur Frimodig Kyrkas kyrkomötesgrupp, på Berget i Rättvik för uppladdning inför höstens Kyrkomötessessioner. Vi har i princip gått igenom hela Kyrkoordningen och markerat alla ställen där vi - om vi fick som vi ville - skulle komma med förändringar. En del av detta kan kanske omvandlas till motioner i Kyrkomötet vad det lider.
 
De grundläggande kyrkopolitiska sanningarna kvarstår orubbade:
1. Frimodig Kyrkas ledamöter har roligast*
2. Frimodig Kyrka är det enda verkliga alternativet i kyrkovalet.
 
Man kan f ö notera att Kyrkostyrelsen inte ville godkänna att Kristdemokrater i svenska kyrkan bytte namn till Kristdemokrater för en levande kyrka. Förväxlingsrisken med div lokala grupper som redan heter Levande kyrka eller Levande församling ansågs tydligen för stor. Undrar vad vänner kristdemokrater då hittar på.
 
Några förslag:
Levande kristdemokrater
Levande kristdemokrater i en död kyrka
Kristdemokrater för liv i kyrkan
Kristdemokrater lever livet
 
Skämt åsido! Kristdemokraterna står oss frimodiga ganska nära i många frågor. Det är bara en fråga man har till vänner vars nomineringsgrupp är sprungen ur ett politiskt sammanhang. Varför bara kristdemokrater? Varför begränsa sig? Varför inte alla som vill ha en levande kyrka. Bland oss frimodiga får vem som helst vara med - oavsett politisk hemvist.
 
På Berget hann jag vara med om två morgonmässor. Båda utformade som en (nästan) komplett högmässa, med tre textläsningar och predikan. Det fantastiska är att när man får fira en riktig (hög)mässa så går man därifrån med verklig känsla av delaktighet därför att man deltagit i liturgin. Inte känner man sig utanför för att man inte tillfrågats om att vara textläsare eller förebedjare. En viktig insikt. Påminner mig f ö om artikel om gudstjänstförnyelse som jag läst i olika sammanhang (senast i Kyrkomusikernas tidning) i vilken påpekades att när talet om lekmäns delaktighet i gudstjänsten blev på modet så var det mot bakgrund av hur mässan firades i katolska kyrkan före Andra vatikankonciliet: prästen mässade för sig själv på latin vid altaret och människorna stod på knä i bänkraderna och bad Rosenkransen. "Delaktighet" var alltså inte i första hand att få textläsare och förebedjare mm utan att gudstjänstdeltagarna blir aktiva i själva liturgin.
 
Under dagarna i Rättvik fick jag även veta att dag Sandahl skrivit några blogginlägg om vår biskops fastebok. Hm...Ska även jag skriva något när fastan är över?

* en av roligheterna var att vi i Frimodig Kyrka är HBTQ-kristna:
Högkyrkliga
Bibeltrogna
Teologiskt kompetenta
Qarismatiska

Kommentarer
Postat av: Håkan Kero

Jag saknar också Annandag Pingst. Texterna från den helgdagen är ju så grundläggande i kristendomen.

Svar: Annandag Pingst har inte försvunnit. Den dagen finns fortfarande kvar i kyrkoåret. Det som försvunnit är statens medgivande att man generellt har arbetsfri dag den dagen. Här i Luleå Domkyrkoförsamling firar vi gudstjänst i minst tre av våra fem kyrkor på Annandag Pingst. Inget hindrar att man samlas till en kvällsgudstjänst - precis som på Skärtorsdagens afton, vilket också är kyrklig helgdag utan att vara samhälleligt ledig dag.
Torbjörn Lindahl

2013-03-17 @ 16:46:38
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se
Postat av: Andreas Holmberg

Torbjörn, så här firade vi dagen i Njutånger: Först hade vi söndagsgudstjänst i EFS-bönhuset klockan 11, där vi sjöng psalmer och körsånger och hörde en mycket god predikan av Frimodige prästen Pär Stenberg. Därefter följde de som ville prästen till 1200-talskyrkan, där vi gemensamt stängde igen altarskåpet OCH sedan satte oss och läste texterna för 5 söndagen i fastan: GT om Abrahams offer, EP från Apg 4 och EV om vingårdsmännen som dräpte ägarens son för att få arvet! Låg- och högkyrkligt, jul och fasta om vartannat ("då har vi jul i fastan / och mitt i vintern vår" som Lina Sandell sjöng. Och i Bellmans julpsalm står det ju helt riktigt: "din vagga och ditt kors / stå redan när varann"). Det enda minuset var väl att det inte blev någon nattvard.

I alla fall kände jag mej riktigt "ortodox" - för jag läste på nätet att somliga ortodoxa kyrkor obrottsligt firar Bebådelsedagen nio månader före juldagen, sak samma om den krockar med påsken! Man kör bara lite kompletterande liturgier och så var det med det.

Egentligen sympatiserar jag med dina konstruktiva förslag om separerat helgfirande - men så tänker jag på hur julen och påsken ändå hör ihop och att det borde gå att koppla samman firningsämnena. Firas nattvard förkunnar vi ju hans död - men också inkarnationens under, Ordet som kött. "Julen fylls av påskens strålglans / från rättfärdighetens sol" sjunger D T Niles. Och "Men varför bor han så fattig här / som med allt gott oss vill glädja? / O bäva jord, när du ser Guds Ord / så tyst för syndare vädja! / Synd och skuld ska han ta på sej, / bli dömd och korsfäst för dej och mej. / Se, se att Guds Ord är kött, / vår Frälsare, född av Maria!" (Andra versen ur "What child is this", en vers som typiskt nog ofta hoppas över i juletid).

Svar: Mycket fint. Men mässa på en av gudstjänsterna hade ju inte varit helt fel, precis som du påpekar.
Torbjörn Lindahl

2013-03-17 @ 21:21:02
URL: http://andraget.blogspot.com
Postat av: Maria, Skonummer 39

Det var ett dilemma. Om man hårddrar det så kan man säga att Maria trängt undan Försonaren idag och det känns inte så bra om man ser det på det sättet. Men ni präster har ju alla möjligheter att utforma er förkunnelse så att det blir allvarsord varje söndag om ni vill det.

2013-03-17 @ 22:24:22
Postat av: Ann O Nym

Du kommer nog att få som du vill när det gäller Kr kanske rentav till nästkommnade kyrkoval

2013-03-17 @ 22:58:35
Postat av: Gunvor Vennberg

HBTQ var roligt då dessa inomkyrkliga "läggningar" kanske inte ådragit sig samma tolerans som de sexuella dito. Som nybliven EFS-are måste jag dock påminna om att lägga till det där P:et som tillkom nyligen - P som är Pietister...

2013-03-18 @ 23:18:06
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se
Postat av: Anders Stenström

Du skriver i ett kommentarsvar om annandag pingst: "Det som försvunnit är statens medgivande att man generellt har arbetsfri dag den dagen." Där har du minsann helt fel. Staten har sedan länge vare sig tillåtit eller förbjudit arbete på helgdagar eller ledighet på vardagar. Det är helt en sak mellan arbetsmarknadens parter. Att annandag pingst inte längre är helgdag förändrar bara 1) frister för inlämning av handlingar till myndigheter (man kan få en extra dag på sig om slutdagen faller på en helgdag), 2) beräkning av ränta, samt 3) att det inte längre utgår dubbel lotstaxa den dagen.

Svar: Oj, så mycket man uppenbarligen inte vet. Dubbel lotstaxa! Tackar för kunskapen! Men i detta sammanhang (som handlade om kyrkans gudstjänster) kan kanske min något oprecisa formulering ändå få duga. Det är ju avskaffandet av helgdagen som för majoriteten av människor fått den praktiska effekten att ledigheten försvunnit.
Torbjörn Lindahl

2013-03-21 @ 11:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0