Uppbygglig söndag

Och givetvis infann sig uppbyggelsen även under dagens match i dam-EM  i fotboll. Trodde du något annat? Sverige slog ju Island med 4-0 i kvartsfinal. Men jag tänker på Antonia Göransson som fick hoppa in i andra perioden och gjorde det riktigt bra. Tidigare under EM har hon spelat två gånger och båda gångerna gjort mindre lyckade insatser. Nu fick hon en chans igen och tog den. Vilken lärdom hämtar man från det? Jo, det påminner ju om Jesu liknelse om trädet som inte bar frukt men som trädgårdsmästaren skulle gräva omkring ytterligare ett år för att få det att bära frukt. Gud är tålmodig med oss och ger nya chanser när vi misslyckats.
 
Sedan blev det uppbyggelse på riktigt när jag for till Hertsökyrkan på kvällen och var med om mässa. Inte så många deltagare men glädjande nog firade kollegan Dennis en helt komplett högmässa med både skriftetal och fin predikan. Jag kände verkligen att om man väl släpar sig till kyrkan istället för att slöa hemma så vill man få en riktig gudstjänst, inte något förkortat, förenklat hastverk.* Tack Dennis.
 
En kort MC-tur hann det bli mitt på dagen också. Ut till kamrat som har stuga vid havet. Trevligt dricka kaffe med utsikt över vattnet. Ska jag någon gång äga en stuga så ska det vara vid vatten annars kan det va'. Andra gången jag använder den nya MC-hjälm jag köpte tidigare i veckan. Shoei Neotec. Sitter som gjuten på skallen. Fantastisk sak.
* och eftersom kollegan använde ordinarie gudstjänstagenda som vi brukar i Hertsökyrkan så var det givetvis kemiskt fritt från nyheter à la nya handboksförslaget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0