Nattvardsbruket

Det blev ju en väldig diskussion när jag för en tid sedan uttryckte som min allvarliga mening att den tornedalska grenen av den laestadianska rörelsen bör hålla fast vid ett bruk där nattvardsgudstjänster leds av präster (inte av predikanter). Nå, om sanningen ska fram så berodde kanske en del av "bullret" på att jag uttryckt mig så att det uppfattades som uppmaning till "bojkott" av eventuellt stormöte där det firas lekmannaledd nattvardsgudstjänst. I själva verket så ville jag väl i denna del bara säga att om det finns kristna (och det vet jag att det gör i stora skaror) som i förväg, av övertygelse, tycker att det ska vara prästledd mässa; då tycker jag att dessa ska avstå från att kommunicera i eventuell lekmannaledd mässa. Varför? Av det enkla skälet att det bör vara överensstämmelse mellan det man tror och det man gör. Om vi ska ha en samvetskristendom då är varje kristen skyldig handla i enlighet med det han själv tror är riktigt. På den yttersta dagen kan det nämligen visa sig vara ett ganska dåligt svar på den Heliges rannsakande frågor om jag säger "jag gjorde som alla andra".
 
Nå, nu har jag sagt min syn i denna sak. Hoppas frågan inte ska behöva bli aktuell.
 
Intressantare är att få diskutera nattvardsbruket som helhet. Jag antydde i något av de tidigare inläggen att i våra lågkyrkliga väckelsetraditioer där predikan är i centrum och där de andliga gemenskaperna sakta förlorar kontakten med kyrkans nattvardsliv, där riskerar stor skaror människor att fostras in i en vana där nattvarden tas emot väldigt sällan.
 
Nu har det i ock för sig varit så även i kyrkan att nattvardstätheten förr inte var så stor. Vad som är ofta eller sällan när det gäller nattvard kan man ju diskutera men att det blivit oftare under de senare årtiondena är odiskutabelt. Många prästers mål har ju varit att det firas nattvard varje söndag.* När jag var ung var det inte så. Kanske var det vanliga då ca en gång i månaden. Vid storhelgerna firades nattvarden på annandagen så det förutsattes att de flesta av gudstjänstbesökarna inte ville gå till Herrens bord.
 
Om man vant sig vid en tradition där nattvard mottas ganska sällan så är det självklart att det känns "naturligt". Det kan jag väl förstå och acceptera. Det som blir problematiskt är när man försöker kristligt motivera endast sporadisk nattvardsgång med att det skulle vara riktigt. Ett argument som ofta framförs är att man inte ska gå för ofta för då riskerar det bli slarvigt. Och man måste "vara beredd". Vad betyder det?
 
Om någon säger att vederbörande inte vill gå till nattvarden för ofta pga behovet att "vara beredd", då är min motfråga: vad är det för beredelse du ägnar dig åt inför varje nattvardsgång som är så noggrann att den tar 4-6-8 veckor i anspråk? Vad är det du gör? Exakt? Berätta! Ägnar du dig åt att dagligen rannsaka dig inför ett av de tio buden, och sedan upprepar detta fyra gånger (då kan du gå i nattvarden var fyrtionde dag)?? Ursäkta om jag är aningen raljant här, men jag menar att man måste avslöja sådant som låter fromt men i själva verket bara är prat.
 
Jag tror att verkligheten är en helt annan. Det är bara så att det vi gör sällan känns högtidligare. Jämför med denna liknelse ur livet. Tänk en barnfamilj där morfar och mormor bor i södra sverige 150 mil bort. De gamla har bara möjlighet resa upp kanske vartannat år och familjen själv orkar bara ge sig ut på en motsvarande lång semester vart annat år. Summa: barnen träffar bara sin mormor och morfar en gång om året. Jag påstår att det blir ganska högtidliga tillfällen (kanske med glädjetårar) de få gånger man träffas. Men om istället, morfar och mormor bor i grannhuset, eller rent av uppe på övervåningen i samma gård; om barnbarnen kan springa över eller uppför trappen en eller flera gånger varje dag; om dom ofta får vara med morfar i snickarboden eller hjälpa mormor med kakbaket; om dom nästan när som helst kan fly iväg från sina bråkiga småsyskon och få sitta en stund i lugn och ro med saft och bulla i mormors kök, vad händer då? Blir barnen med automatik oartiga och vanvördiga? Kommer dom inte att uppskatta sin morfar och mormor ordentligt bara för att dom träffar dom så ofta? Skulle barnbarnen bli lyckligare om de gamla fanns längre bort så de sågs mer sällan? Nej, alla inser att den tätare kontakten bara gör gemenskapen vardagligare och naturligare.
 
Är det inte samma sak med vårt möte med vår Fader och Frälsaren i den heliga nattvarden: oftare gör det vardagligare och naturligare, mindre (uppstyltat) högtidligt, men absolut inte vanvördigt. Utan just - i ordets bästa mening - naturligt.
 
Vad säger Luther i katekesen? Vem är rätt värdig gå till Herrens bord? Den som "tror de orden: för dig utgiven och för dig utgjutet". Jag hoppas du tror de orden inte bara några gånger om året, utan varje dag.

* men det betyder inte att den enskildes nattvardsrytm nödvändigtvis är densamma som kyrkans. Om man går i en gudstjänstgemenskap där mässa firas söndagligen så måste man inte gå fram varje gång
 
- - - - - - - - -
PS. Spana in förra inlägget om Bibelhelgen 25-27 januari om du inte sett det. Välkommen!
 

Kommentarer
Postat av: Arne Olsson

Jag har mött ytterligare en motivering mot söndaglig mässa: Nattvardens verkan blir kvar hos nattvardsgästen. Det var sagt där man firade mässan en gång i månaden. Jag höll med om nattvardens verkan, men att detta inte hindrade söndaglig mässa.
Vi lever ju "i en farlig värd" och utsätts för frestelser till anpassning och avfall - ibland utan att vara medvetna om det. Vi är inte starkare i tron än de första kristna. Vi behöver och vi får ta emot Kristus både när han kommer i Ordet och i Nattvarden. "Så ofta ni gör det." /+Arne

Svar: Det är väl så det ska vara: den regelbundna nattvarden som en del i vår kamp mot synden och och kamp i tron!
Torbjörn Lindahl

2013-01-24 @ 10:51:05
Postat av: Sofia

Tack för ett bra inlägg. Jag är helt enig med vad du skriver. God kväll!

Svar: Roligt att du håller med!
Torbjörn Lindahl

2013-01-24 @ 18:40:19
Postat av: Andreas Holmberg

Tror jag har skrivit det förut: Det lågkyrkliga argumentet för söndaglig nattvardsgång är som jag ser det förkunnelsemomentet: "...förkunnar vi Herrens död till dess han kommer." Genom nattvarden förs påskbudskapet naturligt in i VARJE gudstjänst, oavsett tema, och inbjudan sker till "kyrkans botbänk" efter en (förhoppningsvis) rannsakande förkunnelse, samtidigt som det blir ett fint tillfälle till lovsång (det heter ju eukaristi och vi som har varit i Grekland har lärt oss att säga evkaristo när vi är tacksamma ;o).

Detta sagt kan man förstås diskutera om man i en missionssituation - där till gudstjänsten inbjuds alla möjliga människor, t.ex. konfirmandföräldrar - verkligen ska bjuda in kreti och pleti till nattvard. Jfr vad Jesus av alla människor sa om hundar och svin - vilka avsåg han då egentligen? - och vad Rosenius säger om sin tids närmast obligatoriska nattvardsgång, jo jag vet att vi inte har den situationen idag, men ett oönskat grupptryck kan finnas även i mindre sammanhang och jag uppskattar Torbjörns distinktion mellan söndagligt nattvardserbjudande/-firande och söndaglig nattvardsgång - vilket av olika skäl inte behöver vara detsamma.

Svar: Intressant tanke att förkunnelsemomentet skulle vara det viktiga i (åtminstone viss) lågkyrklig tradition. Hmmm?
Återkommer - om Gud vill och jag får leva och krafterna står mig bi - till ämnet.
Torbjörn Lindahl

2013-01-24 @ 18:51:15
URL: http://andraget.blogspot.com
Postat av: Håkan Kero

Tobbe!
Mycket bra skrivet!

Jag har vuxit upp i en by där byabönen alltid varit samtidigt som nattvardsgudstjänsten varit i Pajala, kl. elva.

Människan, även den som är född i den laestadianska väckelsen, är en vaneindivid. Man fortsätter att göra det man är van vid och än mer om det känns bra. Ytterligare bättre känsla att fortsätta om de flesta gör och har gjort likadant i generationer.

Jag och många med mig (inte alla), prioriterade sen ungdomsåren byabönen före kyrkan, det var närmare, lättare, ja det var man van vid. Det var aldrig fel att åka till kyrkan och nattvardsgudstjänsten istället för byabönen, men det var aldrig sagt att man prioriterade fel genom att stanna i byns bönhus istället för att åka till kyrkan och nattvarden.

Tänk om de kyrkoherdar som förr i tiden instiftade byabönerna, som var och är fortfarande (åtminstone i Sattajärvi) lik den kyrkliga gudstjänsten, även skulle ha lärt postillaläsarna att förätta nattvarden på ett värdigt sätt. Då tror jag att detta inlägg i din blogg aldrig blivit skrivet.

mvh
Håkan

Svar: Jo, vi är ju vaneindivider. Därför kan man inte kritisera dem som bara gör som de blivit upplärda. Men ser man att det finns större rikedomar, så får man väl jobba på att undervisa om dem.Att man för det mesta prioriterar gudstjänsten i hembyn istället för att resa två mil till kyrkan, kan vem som helst förstå.
Men att byabönernas "postilleläsare" skulle ha fått nattvardsansvar såsom lekmän...? Jo, föresten, om man gör det på katolska kyrkans vis när det är prästbrist:
- prästen kommer till byn och konsekrerar en stor mängd oblater
- dessa förvaras säkert och utdelas sedan av lekmän vid särskilda "kommunionsutdelningsgudstjänster", där man läser hela högmässoritualet (på Sattajärvi-vis!!), utom nattvardsbönen och instiftelseorden.
Men ett enklare sätt vore ju att på riktigt prästviga ett antal lekmän att fungera som lokala oavlönade präster. Men som sagt: ett förslag i den vägen (från FRIMODIG KYRKA) avslogs i höstas av det politiserade kyrkomötet.
Torbjörn Lindahl

2013-01-24 @ 22:23:05
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se
Postat av: den gamle kamraten

Jag har med intresse följt kommentartrafiken med anledning av några - tre? - inlägg här på bloggen. Delar bloggarens åsikter nästan helt och fullt. Funderar dock om inte just Nattvardsbruket - alltså detta inläggs rubrik - ges för dominerande plats. Lätt kan saker uppfattas som om (vi) präster lite ensidigt nästan klandrar folk för att inte bruka sakramentet, inte ta det på allvar osv när vi snarare skulle fokusera på prästens roll: att duka.
Jag menar: Tycker man att folk borde vara nattvardsgäster oftare borde man se till att varje tillfälle folk kommer till gudstjänsten skall det beredas tillfälle - eller?

Svar: Naturligtvis. Ska det tas emot ofta så måste det dukas ofta.
Torbjörn Lindahl

2013-01-25 @ 18:21:06
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Andreas Holmberg

Förtydligande eller korrigering av mej själv: Förkunnelsemomentet i själva nattvarden ses nog inte som det viktigaste i lågkyrklig tradition, snarast förbises det nog ofta till förmån för fokuseringen på beredelsen i form av skriftermål/predikan plus själva den sakramentala förlåtelsemeddelelsen. Förkunnelsemomentet används alltså knappast som motivering för att alls fira nattvard, men borde kunna väga tungt som argument för SÖNDAGLIG nattvard även i lågkyrkliga kretsar.

Till frågan om ämbetet: När det utmärkta och i god mening dörröppnande FK-förslaget om snabbprästvigning av "fotfolk" (i allmänkyrklig i god mening katolsk ordning) avslogs av det politiserade kyrkomötet, hur går man då vidare? Enligt Håkans modell eller via Missionsprovinsen?

Men Mpr vill kanske inte viga snabbutbildade "lokala oavlönade präster"? - risken är väl att kanske att Mpr-präster då i ännu högre grad än nu skulle uppfattas som fuskpräster (och dito prostar och biskopar), hur mycket "apostolisk succession" man än kunde uppbringa, i fråga om såväl lära som händers påläggning? Eller? (Er idé var ju BRA, Torbjörn!).

Svar: Missförstod jag dig? Jag tänkte att du inte syftade på den muntliga förkunnelsen (skriftetal/predikan) i samband med nattvarden utan själva nattvardshandlingen som en (synlig) "förkunnelse".Och då tänkte jag (påstår inte att du tänkte så!) att om det är "förkunnelse" i denna mening som är det viktiga för de lågkyrkliga, då är dom ju på väg i reformert riktning, bort från det sakramentalt reela.
Torbjörn Lindahl

2013-01-25 @ 21:59:17
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Populisten

Tack för ett mycket bra inlägg! Liknelsen om morföräldrarna är mästerlig.

Som alltid när jag läser om dessa liturgiskt korrekt genomförda byaböner så blir jag mycket upplyft. Här ser vi Kyrkans framtid i Sverige, åtminstone en avgörande del av framtiden. Visst är det synd att man inte kan fira mässa varje söndag, för jag kan aldrig acceptera lekmannaledd mässa, men kyrkan ska finnas där kyrkfolket finns. Och även om jag knappast kan tycka att de två mil till kyrkan som nämns ovan är nåt att bråka om idag så ska Kyrkan finns på en plats där man vecka efter vecka samlar en gudstjänsternas församling. Borde inte målet vara att på sikt omvandla denna församling till en fullvärdig sådan med vigd präst? Till att börja med borde predikanterna som verkar där ställas under episkopal tillsyn och ges venia, innan dess borde man läsa postila istället, men målet borde vara prästvigning. Till detta behövs knappast fem års akademiska heltidsstudier, men ändå teologisk och pastoral utbildning av hög standard. Då kanske det inte handlar om snabbutbildning som Andreas Holmberg antar utan tvärtom kanske uppåt tio års distansstudier på deltid av akademisk klass men inte nödvändigtvis knutet till ett statligt universitet. Tills dess håller man byaböner varje söndag men avstår från sakramentsförvaltning och bjuder istället regelbundet in präster, en gång i månaden kanske, för att kunna fira nattvard.

2013-01-26 @ 10:29:29
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: den gamle kamraten

ALLTSÅ!!
Jag väntar på skriven redogörelse för Bibeldagarna i helgen! Inte bara "tjafs" om hur många och vilka som var med, att det var fint och fikat gott. Jag vill ha referat av och reflexioner kring föreläsningarnas och samtalens innehåll.
Brösta av tangentbordet och skjut!! :-)

Svar: Lugn, det kommer nog något, men om det blir på bloggen eller i form av telefonsamtal till dig det låter jag vara osagt. Tänkte annars ställa dig en kuggfråga utifrån Görans föreläsning om Hebrérbrevet. Det är ju du specialist på:Varför börjar Hebrérbrevets författare plötsligt tala om Melkisedek efter det att han talat om Kristus som överstepräst? Även andra än min gamle kamrat får givetvis svara.
Torbjörn Lindahl

2013-01-28 @ 15:13:31
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Håkan Kero

En gudstjänst är ett tillfälle där man tjänar Gud, namnet talar väl för sig själv. Man bör väl i första hand ha gudstjänster Gud till ära och i andra eller tredje hand för traditionens skull eller för förättarens skull. Om mässan eller annan gudstjänst har bevistats på rätt sätt, borde man inte ihåg vem som ledde mässan eller vem som predikade. Man har endast sin Herre och frälsare i minnet efteråt.

Svar: Det är riktigt att minnet bör vara så mycket på Frälsaren att minnet av vem som ledde gudstjänsten eller talade vid gudstjänsten förbleknar. Det är ju också skälet till att alla i prästrollen uppträder i liturgiska kläder så att den egna personligheten ska tonas ner.
Men om du Håkan menar - vilket jag gissar utifrån dina tidigare kommentarer - att det t o m blir oväsentligt om det är präst eller lekman, då gör du det, enligt min ringa mening, en aning enkelt för dig. Ämbetet är nämligen inte bara en del av den mänskliga tradition som man kan ha eller mista allt efter lägenhet. Enligt Luther hör ju ämbetet med till Kyrkans sju kännetecken. Det är alltså en del av det som måste finnas för att Kyrkan ska vara komplett.

Sedan är det glädjande att du accepterar - den riktiga och bibliska !! - tolkningen av ordet "gudstjänst", att det betyder att vi tjänar Gud (med våra böner och lovsånger). Månge i Luthersk tradition har haft svårtrt med det. Dom tycker det blir egenrättfärdighet. De vill därför att ordet "gudstjänst" ska tolkas som att Guds tjänar oss - genom ordet och sakramenten. Helt felaktig tolkning tycker jag. Snyggt jobbat Håkan!
Torbjörn Lindahl

2013-01-28 @ 18:09:56
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se
Postat av: Håkan Kero

När man börjar hänga upp sig på yttre former och traditioner så finns risk att gudstjänstens kärna Kristus förbleknar. Tyvärr har den smittan också trängt sig in bland lågkykliga också. Det blir viktigare att inte härma präster eller andra yttre saker än att fira gudstjänsten för sina personliga behov av umgänget med sin blivande himmelska brudgum. Detta gäller så klart inte alla.
Jag tror att vi gör Gud bedrövad om vi börjar säga att VI firar gudstjänsten så här och DOM andra gör så där. Vi ska väl till samma himmel? Varför bygga mellanväggar i Guds rike?

Förresten har jag fortsatt mitt bloggande, välkommen att följa med.

2013-01-28 @ 19:16:44
URL: http://hkankerosblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0