Lojaliteter och splittringar i Guds kyrka

Nu är det dags skriva något igen. Av bloggens besöksstatistik att döma börjar läsarnas intresse för det föregående inläggets kommentarsdebatt att något avta.  Drar mig till minnes att jag lovat att eventuellt återkomma till några av de frågor som aktualiserats. Vilka minns jag dock inte riktigt och inte ids jag titta efter heller. Bloggande är nämligen för mig en total inspirationsverksamhet. Man skriver när andan faller på, när man får lust och när man drabbas av inspirationen
 
Varning! Det här är ett rätt långt inlägg. Inspirationen infann sig tydligen.
 
I någon av mina kommentarer har jag skrivit att debatten uppenbarat avgörande skillnader i grundsyner även mellan människor som kan ha andliga engagemang ganska nära varandra.
 
Jag har en bestämd känsla av att jag berört det förr, men det förtjänar upprepas: det är naturlligtvis skillnad på den (som tex jag) som alltid haft sitt huvudsakliga andliga hem i svenska kyrkan och som lärt sig se vår kyrkas alla olika väckelsetraditioner som delar av en större helhet, och å andra sidan dem som ser en viss andlig rörelse som själva centrum och kyrkan som något som bara finns i bakgrunden. Så skilda utgångslägen gör givetvis att man spontant kan reagera ganska olika på konkreta händelser.
 
Sedan blir det ibland missförstånd därför att man reagerar så olika inför olika ord. Ett sådant är uppenbarligen tradition. Ett rött skynke för vissa. För mig - numera - ett positivt ord.
 
En annan skillnad är hur man principiellt ser på hela den andliga utvecklingen genom historien. För en del - synes det mig - verkar bilden vara att det finns ett idealtillstånd som man enkelt bara kallar "enligt Bibeln" och att all utveckling sedan i praktiken bara är förstelning eller avfall. Ett alternativt sätt är ju att tro att även - åtminstone delar av - den kyrkliga utvecklingen efter apostlatiden, och de ordningar som därmed skapats, kan varit ledd av den Helige Ande.
 
Det finns åtskilligt som vi bär med oss i vår lutherska kyrka som inte entydigt och klart kan återfinnas i Nya Testamentet, utan där vi är helt utlämnade till - i ordets mest positiva bemärkelse - traditionen för att komma dit vi nu befinner oss. En sådan sak är dop av spädbarn (som jag tycker är riktigt). Hur mycket vi än kan anse sådana dop bibliska med tex omskärelsen (av späda pojkar) som förebild så är det klart: det står ingenstans i Nya Testamentet tydligt och klart att spädbarn döps. En annan sådan sak är att kvinnor går till nattvarden. Ingenstans i Nya testamentet omtalas det heller. Om man alltså vidhåller att man vill ha odiskutabelt klara bibelord - "var står det skrivet"- för exakt varje detalj i det kyrkliga handlandet, då måste man avfärda tex dessa två saker.
 
En annan sak är frågan om lojaliter vid konflikter och splittringar. Om man befinner sig i en kyrklig konfession (som vi den lutherska) som gör anspråk på att vara en del i den allmänneliga Kyrkan, i ett specifikt samfund (svenska kyrkan) och eventuellt tillhör någon av dess mer tydliga väckelserörelser eller kyrkliga traditioner (laestadianism, EFS, ELM, gammalkyrklighet, högkyrklighet, OAS-rörelsen osv); var ligger då den starkaste lojaliteten? I ens lokala församling, den egna rörelsen, i svenska kyrkan, i den lutherska traditionen eller i den allmänneliga kyrkan? 
 
En annan sak som blir viktig inför frågan om mindre andliga grupper kan gå "sin egen väg" och bryta med det större sammanhnag man är sprungen ur, gäller hur mycket av det andliga innehållet som blir kvar. När man i väckelsetraditioner valt att "bilda eget" har man ofta gjort det för att det gamla sammanhanget upplevts som avfallet och omöjligt att leva i. Ofta är det någon särskild sak som man vill värna som just i den tiden är särskilt hotad. Men varje utbrytning innebär en förlust. Tex skulle det som var ämne i föregående inlägg - möjligheten att en väckelserörelse börjar med ovigda lekmannasakramentsförvaltare - innebära en förlust av just det historiska (på Bibelns grund byggda)* ämbetet och även en förlust av liturgi då man oftast förenklar gudstjänstens uttryck.
 
Min personliga linje i ett antal konkreta frågor som kan uppstå i detta virrvarr är:
1. Jag deltager med glädje i alla väckelseriktningar inom vår svenska kyrka. Jag har predikat i OAS, EFS, ELM (fd BV), högkyrkliga sammanhang och i laestadianismen (i flera av dess riktningar). Jag kommer alltid att beklaga om någon av dessa riktningar tar (ännu tydligare) steg bort från kyrkans gemenskap och det andliga innehåll som ligger inbäddat i kyrkans ordningar.
 
2. Min lojalitet ligger väl normalt så högt upp i hierarkin som möjligt. Om en rörelse inom svenska kyrkan tex sviker ämbetet och en kyrklig sakramentsförvaltning, då ligger lojaliteten hos kyrkan. Om svenska kyrkan misstolkar det som kallas "lutherskt" så ligger min lojalitet med de lutherska bekännelseskrifterna. Om svenska kyrkan går en egen väg och inför kvinnligt prästämbete och vigslar för enkönade par, då ligger min lojalitet med den allmänkyrkliga tron och Bibeln.
 
3. OM det andliga läget skulle bli sådant att jag inte längre anser mig kunna leva ett andligt liv inom svenska kyrkans gemenskap - hur drar man den gränsen, mitt personliga andliga liv med Gud kan jag väl alltid ha oavsett vad alla andra tycker! - så skulle jag (det har jag också skrivit förut) hellre "backa" till en äldre gren på det kyrkliga trädet (tex bli katolik eller ortodox)** än flytta ut på en ännu tunnare gren (tex en laestadiansk frikyrka med "lekmannapräster" och, sannolikt, förtunnad liturgi)
 
4. Det finns också ett "mellanalternativ". Det är Missionsprovinsen. Så vitt jag kan se är det ursprungliga skälet till dess uppkomst att rädda det som svenska kyrkan är på väg förspilla: ämbetet. Men man har löst det på ett betydligt genuinare och "kyrkligare" sätt än de lågkyrkliga rörelser som bara låter lekmän uppträda som präster. Genom att ha vigda biskopar (som genom kyrkor i Afrika står i biskopstradition från svenskkyrklige biskopen Bo Giertz) bevarar man ett ämbetsarv som gör att dess präster andligt sett är "riktiga" präster på samma "nivå" som svenska kyrkans. Så även om Missionsprovinsen är en organisatorisk avspjälkning från den yttre kyrkan i vårt land*** så innebär den inte en andlig substansförlust på samma sätt som en lekmannaledd väckelsekyrka skulle innebära. Skulle jag då kunna tänka mig vara engegerad inom Missionsprovinsen? Ja, om jag tror att det finns en chans att svenska kyrkan kan återupprättas (när skulle man sluta tro på Guds möjligheter i det avseendet?) då skulle jag kunna betrakta Missionsprovinsen som en tillfällig livbåt i väntan på det stora skeppets reparation. Men om svenska kyrkan skulle bli så förfallen att jag med säkerhet skulle tro mig veta (hur kan jag veta det?) att Gud för all framtid definitivt har flyttat ljusstaken, då skulle jag välja enligt alt 3 ovan.

* utan att göra ett komplett bibelstudium om ämbtet i biblisk belysning så är det ju klart att roten till det kyrkliga ämbetet finns i Nya Testamentet, bl a genom
1. Jesu utväljande av de tolv apostlarna och det särskilda kallandet av aposteln Paulus
2. apostlarnas odiskutabla auktoritet i den första församlingen. Se apostlagärningarnas början, tex hur dom far för att kontrollera väckelsen i Samarien och hur dom insätter de sju medhjälparna (bla Stefanus och Filippus)
3. förekomsten av äldste (grekiska: presbyteros, därav vårt ord präst) och församlingsföreståndare (grekiska: episkopos, därav vårt ord biskop)
4. Paulus ord till sina efterföljare Timoteus och Titus att "insätta" äldste och reglerna för vem som kan insättas. Det är alltså inte bara församlingen som väljer utan en befintlig ämbetsinnehavare "insätter" efterföljare. Här är roten till den senare kyrkliga "vigningen" som biskopar utför
 
** till hugnad för alla som riskerar trilla av stolen i chock över att jag i nödfall skulle kunna tänka mig bli katolik: det är nog långt dit och trösten är att Luther faktiskt var katolik och - om vi vågar gå utöver våra fördomar och se sanningen: i princip allt det förfall i den medeltida romerska kyrkan som Luther faktiskt kritiserade är borta ur dagens katolska kyrka!
 
*** man måste dock inse att varje splittring från ett större till ett mindre sammanhang innebär en förlust, förlusten av kontakt med det större sammanhangets omgivning, det omkringboende folket 
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Vad som skulle kunna få även mej att överväga konvertering till romersk-katolska kyrkan är nog inte så mycket dess egen positiva reformation på vissa områden. (Den har dock givetvis inte kunnat ta tillbaka en enda bit av sina läror kring mässoffret och rättfärdiggörelsen - hur skulle RKK egentligen kunna backa i en verklig lärofråga? - utan tvärtom infört nya samvetstvingande läror 1854, 1870 och 1950, men det har jag skrivit om förut).

Utan vad som skulle kunna tvinga iväg mej är Svenska kyrkans lednings uppgivande av så mycket som reformationen stod för; inte ens budskapet rättfärdiggörelsen genom tro håller man i praktiken fast vid (och då syftar jag inte så mycket på "Joint Declaration" som på den alltmer slående frånvaron av varnande information om budskapets oroväckande frånsida: fördömelsen genom otro.

2013-01-15 @ 00:26:59
URL: http://andraget.blogspot.com
Postat av: Tobbe

För mig gäller det bara den verklighet som ligger i bilden av trädet. Vi är en gren som vuxit från en stam. Om grenen ruttnar så flyr man till stammen inte ut på en ännu mindre kvist. OM även stamen är rutten får man väl krypa neråt till stubben och rötterna. Men ut på en mindre kvist, nej.

2013-01-15 @ 00:38:16
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Andreas Holmberg

Skulle själv hellre vara romersk-katolik om jag fick (blir väl dock inte upptagen om jag förnekar påvens ofelbarhet ex cathedra?), ifall Svenska kyrkan ännu mer officiellt börjar stå för värre villoläror än påven nånsin lyckats tänka ut (á la Hammar, Klein och Ulla Karlsson).

Och jag gillar bilden av trädet även om dess delar (stam/grenar/kvistar o.s.v.) väl inte är helt liktydigt med vissa olika samfund. Jag erkänner inte Rom som "urkyrkan". Re-formationen var ju ett försök att återvända till eller återinympas i den fornkyrkliga stammen, när man menade att Rom och påven börjat fara för långt ut på en egen gren (ju sedan lång tid inte längre gemensam med den ortodoxa kyrkan), tappat savtillförseln och börjat "ruttna". "Det som är reformatoriskt (i luthersk mening) är apostoliskt och därmed katolskt" kunde man tidigare säga med stolthet och visst berättigande. Men nu?

Idag tycks ju som sagt i SvK ordet "reformatoriskt" mest vara ett slagord för nyteologi. Det blir intressant att se hur reformationsjubileet 2017 firas på olika håll och kanter. (Men först ska vi väl fira Rosenius ;o).

Nu god natt och tack för en fin blogg med både polemik och uppbyggelse! Hoppas min och barnens magsjuka också går och lägger sej!

2013-01-15 @ 00:52:27
URL: http://andraget.blogspot.com
Postat av: ErikJA

Intressanta tankar du lyfter. Jag läser och försöker förstå, och ska inte kommentera innehållet så mycket innan jag tänkt lite mer. Men med anledning av att du så flitigt använder dig av trädet som bild för kyrkans utveckling och delningar så kan jag inte låta bli att referera till kyrkohistorikern Samuel Rubenson. Han menade, i ett föredrag förra veckan, att bilden leder tanken helt fel i det att den antyder en enhetlig start, och med grenar som aldrig hittar tillbaka. Han ville hellre illustrera kyrkans utveckling med bilden av en flod där nya källsprång i olika tider ansluter sig till den allmänkyrkliga flodfåran samtidigt som en del flöden sticker iväg från fåran för att rinna sin egen väg för en tid, komma tillbaka eller bli stillastående vatten.
Med risk för att jag inte gör Rubenson rättvisa i mitt korta referat tyckte jag ändå att det fanns något utmanande i den bilden.

Postat av: Tobbe

Jo, naturligtvis är "trädbilden" otillräcklig och i vassa avseenden säkert felaktig. Ingen "bild" kan korrekt avbilda verkligheten. Men (apropå Andreas synpunkt) jag skrev faktiskt i min förra kommentar att om även stammen är rutten får man gå till stubben o roten.
Jo, Erik även jag har hört Rubenssons bild. Den säger något den också.

2013-01-15 @ 14:00:11
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Maria, Skonummer 39

Det ska mycket till innan jag lämnar Svenska kyrkan. Jag vet inte vad som ska till för att det ska hända. Den är mig alltför kär, trots alla tokigheter som förekommer.

2013-01-15 @ 17:10:00
Postat av: Tobbe

Även för mig är det nog långt bort att lämna Svenska kyrkan. jag har ju tillhört den i hela mitt liv och varit den trogen under hela min prästtid.

Mina ord om äldre kyrkor är inte för att det skulle vara ett närliggande alternativ utan bara för att visa att alternativet "mindre nyare kyrkobildning" inte är ett alternativ överhuvudtaget.

2013-01-15 @ 18:37:38
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Håkan Kero

Tack Tobbe för en förklaring till hur du tänker.

Ur det bibelstudium du åstadkom, så ser jag klart varför vi ser på ämbetsfrågan på olika sätt. Jag och många med mig i väckelsen ser de bibliska ämbeten (Presbyteros och Episkopos) du tar som exempel, som predikantens ämbete. Vi gör ingen skillnad mellan präst med lång universitetsutbildning och lekman vilken varit fiskare, tulltjänstemän eller något annat apostoliskt ämbete.
Läser man Apostlagärningarna, så ser man att predikan var det viktigaste av allt för apostlarna och deras lärljungar. Paulus säger ju själv att Kristus sänt honom att predika evangelium och inte för att döpa (1 Kor.1:16-17). Under ljuset av dessa Pauli ord tolkar jag det som mer grannlaga för ämbetsmännen i Guds församling att välja förkunnare än att välja dem som ska döpa eller leda mässan. Det senare kräver ju endast förmåga att läsa innantill på ett värdigt sätt till Guds ära. I Apg. 10:48 får jag uppfattningen att Petrus efter det viktigaste, predikan om Kristus, sedan delegerade döpandet av de kristna till sina medarbetare.

Jag vet hur du ser på saken och du vet hur jag ser på saken, men vi är väl vänner ändå? Skulle vara givande att ha bordssamtal med dig någon gång.
mvh
Håkan

2013-01-15 @ 21:04:44
Postat av: Andreas Holmberg

Ja, inte heller jag kan just nu tänka mej att lämna över Svenska kyrkan - och dess konfirmander - till de modernistiska.

Sedan den 10 januari - Lars Levi Laestadius och min frus födelsedag! - har vi ju i Sverige (genom beslut av Kammarrätten) ett nytt könsbegrepp som ärkebiskopen och kristdemokraterna redan för ett år sedan förklarade sej acceptera, se http://www.svd.se/nyheter/inrikes/konsbytare-stammer-staten-for-tvangskastrering_7811250.svd , och om du Torbjörn fortfarande inte riktigt förstår mitt engagemang mot detta kan jag ju tala om att det gör ditt engagemang i Ä-frågorna helt inaktuellt: vi kan framöver inte längre utan kroppsvisitation avgöra om prästen Åke verkligen är biologisk man eller kvinna (en Ann-Christine kan ju klä sej som en Åke oxå och nu även registreras som en karl) eller om paret Anna och Per verkligen består av biologiskt olikkönade personer.

Somliga (ÄB?) tycker kanske att det är bra att högkyrkliga nu inte längre kan orientera sej i tillvaron, men jag tror att våra barn och ungdomar får betala det högsta priset.

Svar: Åja, jag kan nog förstå ditt engagemang. det jag någon gång förundrat mig över är väl snarare orsaken till att den frågan synes kunna segla upp till ytan bland kommentarerna på denna blogg oavsett vad jag skriver om :)
Torbjörn Lindahl

2013-01-15 @ 22:26:27
URL: http://andraget.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmberg

För att hålla mej närmare bloggpostämnet:

Även om jag inte vill lämna över kyrkoorganisationen till de gnostiska (som kanske redan har den i ett järngrepp) förstår jag dem som menar att både påven och Anders Wejryd på olika sätt nu leder folk så vilse (trots goda insatser på olika andra håll) i så viktiga frågor att man inte kan stå tillsammans med dem i samma samfund.

Själv våndas jag redan över reformationsjubileet 2017 (som jag i o f s inte vet om jag får uppleva) - hur ska man kunna fira det utan att offentligt framhålla att behovet av reformation är minst lika stort i den "lutherska" kyrkan 2017 som i den "papistiska" 1517? Och hur ska man då kunna undvika slutsatsen att det är lika bra att gå tillbaka till Rom?

F.ö. vill jag inte tolka apostolisk succession på ett sätt som gör norska kyrkans eukaristi lika ogiltig eller utan säker sakramental närvaro som en lekmannaledd i Liviöjärvi, medan uppenbara villolärare antas förmedla Kristus "korrekt" i just det avseendet (nej, jag är inte heller donatist). Jag vet inte alls hur du ser på norska kyrkans sakramentsförvaltning, men jag tror själv att lärosuccessionen är den viktigaste och att nödfall -t.ex. kyrklig prästvigningsvägran - kan motivera mycket som i mer normala lägen skulle ses som egenmäktigt.

Nu ska jag lägga mej tidigare än i går. Mår bättre idag; idag var det äldsta dottern som insjuknade och nu har hela familjen haft eländet. Vi går mot ljusare tider!

2013-01-15 @ 22:38:20
URL: http://andraget.blogspot.com
Postat av: Tobbe

Vän, Håkan? Givetvis. Inget annat.

Ett "bordssamtal" med dig skulle jag också uppskatta. Det har vi ju skrivit till varandra sedan i våras.

Jag började skriva en kommentar till din kommentar med den blev så lång att den får bli nästa inlägg istället

2013-01-15 @ 23:06:13
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Andreas Holmberg

Torbjörn - du har alldeles rätt i att frågan om könsbegreppen poppar upp hela tiden för mej just nu. (För att jag är barnapappa?) Varför slår ingen teolog/politiker/journalist/pedagog på larmtrumman?

Men saken känns relevant även här åtminstone varje gång ämbetsbärarens kön problematiseras, vilket den ju gör relativt ofta hos Lindahl, om än inte lika ofta som hos Sandahl och faktiskt inte i just den här bloggposten, sorry ;).

Frågan är faktiskt så högaktuell och samtidigt så märkvärdigt ihjältigen att jag just nu bjäbbar emot var jag än kommer åt. Men jag medger att det finns en gräns där man irriterar mer än övertygar. (Samtidigt har ju Rfsl visat att även irriterande envishet kan löna sej till sist - något slags variant av "Träd upp i tid och otid" kanske...).

2013-01-16 @ 17:11:42
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Roland Gustafsson

http://missionsprovinsen.se/blog/2013/01/18/den-segrande-kyrkans-kannetecken/

2013-01-18 @ 15:16:49
URL: http://missionsprovinsen.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0