Juldagen

Nä, det blev inte som jag tänkt igår kväll. Jag skrev ju i min korta blogg att jag skulle tända granen. Det gjorde jag inte. Jag somnade på soffan. Kanske orkar jag med det nu en stund. Men det behövs kanske inte riktigt eftersom jag under eftermiddag och afton varit några timmar hos mamma och där tänt levande ljus i gran, dock inte levande gran utan liten bordsplastgran. Fint det också.
 
Dagens gudstjänst firade jag i Hertsökyrkan. Högmässa kl 11. Betydligt färre deltagare än på julaftonens julbön. Några besökare kom ända från Boden och Gammelsatad. De senare berättade att Hertsön var enda stället i stan med riktig högmässa kl 11 (I Domkyrkan var det på finska, sa dom, har inte kollat). Kollegan Bosse var med mig och koncelebrerade. Inte för att vi behövde vara två men pga den stora dagens glädje.
 
Ett annat glädjebesked gavs mig av god vän under kyrkkaffet. Det behåller jag för mig själv. Men läsarna kan dela glädjen över att människor som hamnat i återvändsgränder av oenighet och osämja kan återupprätta relationen med förlåtelsens hjälp. Både att be om den och att ge den.
 
Fröjdas vart sinne, säger jag bara. Sannare kan inte ordet i dagens predikotext bli att han ska "frälsa sitt folk från deras synder". Det beskrev jag i predikan som textens centrum - och det som människan mest av allt värjer sig emot eftersom hon inte vill erkänna att hon är en syndare och i behov av frälsningens gåva.
 
Men innan jag kom till den slutsatsen hade jag gett tre utmaningar till vår tid:
1. Att tro på Jesu övernaturliga tillblivelse som människa, istället för att falla för ärkebiskopars mfl otro och falska argumentation att "jungfrufödseln" i grunden är en hellenistisk (grekisk) tanke som senare och utifrån smugit sig in i Bibeln.
2. Att anta Josefs handlande som en utmaning. Han som dels avstod från sin "rätt" att hävda sin oskuld genom att ställa Maria inför äktenskapsdomstol och sedan efter ängelns ord var beredd att underordna sig en verklighet han ej själv valt genom att ta ansvar både för modern och barnet, trots att barnet - ur hans synvinkel - var oönskat.
3. Att inse att den allmänkyrkliga tron att Maria förblev "ständig jungfru" dvs att hon och Josef aldrig hade något äktenskapligt samliv och att Maria inte fick fler barn - är fullt möjligt. En utmaning till vår översexualiserade tid att inse att det kan finnas människor som kan avstå från sex för ett högre syfte.
 
Härligt att julen nu börjat på allvar! Att de flesta anser att den gick över i går då sista julklappen öppnats, tar vi ingen hänsyn till. Här ska firas jul i dagarna tjugo!
.
 
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Håller helt med dej om dina tre "utmaningar", så länge punkten tre ("semper virgo") inte drivs som samvetsbindande lära (i stil med hur Rom även driver Marie himmelsfärd). Det är ju nämligen OCKSÅ fullt möjligt och etiskt fullvärdigt att Josef och Maria levde samman som vanliga äkta makar efter att de slutligen ingått äktenskap, även om det är sant att formuleringen "han kände henne inte, förrän..." inte är språkligt bindande. Deras äktenskap borde ju annars anses som ofullbordat och vad vore vitsen med det? Frälsarens unicitet och jungfrufödelsens mysterium drabbas f.ö. i ingen mån ifall han också i rent biologiskt hänseende blev "den förstfödde bland många bröder". (Även om jag själv delar uppfattningen att så inte blev fallet, främst p.g.a. indiciet att det blev lärjungen - och den kanske nära släktingen? - Johannes som fick ta Maria till sej efter Golgata).

Vi ska inte i förkunnelse och dogmbildning gå utöver vad Skriften lär vare sej i ena eller andra hänseendet - och är utmaningen för oss att (liksom Luther gjorde) kunna acceptera tanken på "semper virgo" är väl motsvarande utmaning för många av våra trossyskon i den världsvida kyrkan att ens kunna överväga möjligheten att Josef och Maria levde samman sexuellt som vanliga makar (vare sej de nu fick barn tillsammans eller inte). Det vore i alla fall vare sej under Josefs eller Marias värdighet.

2013-12-25 @ 23:20:50
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0