Roligaste på länge

har jag varit med om. Var nere* på  Mittsverigebanan strax söder om Härnösand och åkte motorcykel i dagarna två. Har aldrig förut åkt på storbana, men o så roligt.**
 
Bodde under tiden hos vännerna Mats o Maija i Timrå, vilka var dom som en gång för 8-9 år sedan, när dom bodde i Luleå, inspirerade mig att skaffa MC och också undervisade mig i körandets ädla konst. Nu har dom själva slutat köra motorcykel, Hoppas det bara är temporärt. Men det var kul träffas ändå, efter ganska många år.
 
Att köra på bana i SMC:s regi, sk "Broms- och kurvkurs", var som redan sagts, riktigt roligt. Och ytterst lärorikt. Efter första dagen var jag helt lyrisk. Man trodde ju visserligen att instruktörerna inte var riktigt kloka när dom först tejpade över hastighetsmätaren (så man själv lär sig känna vad som är "lagom" hastighet för en själv) och backspeglarna (så att man skulle ha all koncentration framåt och inte bry sig om alla som kom bakifrån och tänkte köra om) och att på andra eller tredje körpasset instruerade en att köra några varv och bromsa och svänga med bara en hand på styret (för att lära sig att man förankrar sig själv på hojen genom att knipa med knäna runt tanken och för att inse att hojen klarar sig ganska bra utan en räddhågad förare som krampaktigt håller sig fast i styret). Tror kära läsarna detta var möjligt utan att man krockade eller for i backen? Absolut!
 
Så roligt har jag inte haft på länge. Varv efter varv på samma bana där man vågade köra fortare och fortare och fick allt bättre flyt i kurvorna. För varje nytt körpass var det en ny sak som skulle övas: motstyrning,*** gasa i kurvorna, välja svängpunkt, vart man ska titta osv.**** Instruktörerna var väldigt duktiga. Dom åkte själva med under övningspassen och ville dom visa något så körde dom före och hade särskilt tecken att man skulle följa efter och göra likadant. Riktigt lärorikt.
 
Lärorikt var också ett yttrande från vår grupps instruktör under första dagen, ett yttrande som jag omedelbart fick behov dela med mig av till kära läsarna: "gasen är motorcyklistens bästa vän". De flesta kniviga situationer man försätter sig i som motorcyklist klaras bäst med ökat gaspådrag. Broms och minskad gas är till intet gagn. Så nu vet ni det!
 
Till den som är motorcyklist och ännu inte gått en BBK i SMC:s***** regi säger jag bara: gör det!

* eventuella sörlänningar bland läsarna ombedes notera denna bestämning
** som gamle domprosten Olaus skulle ha sagt
*** att med ett kort och distinkt tryck på styret, för ett ögonblick agera som om man styr åt "fel" håll, vilket är nödvändigt för att motorcykeln ska lägga sig åt rätt håll
**** för vana motorcyklister är inget av detta någon nyhet, men jag fruktar att de flesta av läsarna ännu inte upptäckt motorcyklandets glädje
*****att svenska motorcyklister är medlemmar i SMC föutsätts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0