Kyrkligt skvaller

Nu ska ni få höra ett riktigt smaskigt kyrkligt skvaller:
 
Många som läser den här bloggen är nyfikna! Följande gäller: sista veckan har jag haft drygt 60 besökare per dag i genomsnitt. Igår steg siffran till 75. Och idag är den redan ca kl 22 uppe i 155 (*). Jag tänker att det var mitt tillägg i rubriken - "skvaller om stiftskansliet" - som lockade de nyfikna. Besökstalet brukar ju alltid skjuta i höjden om stiftskansliet eller biskopen finns med i rubriken.
 
Fast nu slår det ju mig att det lika gärna kan vara länken på biskop Rolands blogg på Missionsprovinsens hemsida som lockade över lite läsare som ville läsa om mina synpunkter på Missionsprovinsen. Välkomna ni också! Men det är inte lika mycket att skvallra om.
 
Igår kväll fick jag dock i samtal med vördad kollega i södra sverige höra ett ytterst intressant kyrkligt skvaller. Dock är det hemligt än så länge. Och jag fick veta det mot löfte att absolut inget säga, vilket jag lovade och givetvis kommer att hålla. Inte ens min gamle kamrat som delat alla mina hemligheter i femtio år kommer att få saken viskad i sitt öra. I sinom tid kommer nog saken att bli känd av sig själv.

 (*) 178 hann det bli innan dygnet var slut ser jag dagen efter!
 

Kommentarer
Postat av: Håkan Kero

På tal om skvaller, för mig har omtalats att många av Missionsprovinsens präster inte har lämnat sitt medlemskap i svenska kyrkan.
Bland folk i den östliga grenen av laestadianska väckelsen har flera personer skriftligen lämnat medlemskapet. Ändå är det lättare för den senare gruppen att fira Gudstjänst åtminstone i Pajala och Korpilombolo kyrkor.
Är det någon som kan skvallra för mig varför (om skvallret stämmer) präster från Missionsprovinsen är kvar som medlemmar i svenska kyrkan? Det verkar ju inte löna sig.

Svar: Att vara med i svenska kyrkan har nog inte att göra med om det "lönar sig". Det är väl mera uttryck för en viljeinriktning, skulle jag tro, hur man nu sedan ska förklara exakt vad den innebär.
Torbjörn Lindahl

2012-09-20 @ 22:49:40
Postat av: Bosse

Det här blir besvärande för dig. Varje gång något händer i södra Sverige - dvs från Antnäs och nedåt - kommer vi att fråga dig "Var det det här du fick veta?". Det kommer att bli enerverande för dig. Lika bra att du klämmer fram med det på en gång.

2012-09-21 @ 09:15:26
Postat av: Lars-Gunnar Ottestig

Jag håller med Bosse. Kläm fram det bara! Du har mitt nummer:)

2012-09-21 @ 23:41:18
Postat av: den gamle kamraten

Orden ”Inte ens min gamle kamrat som delat alla mina hemligheter i femtio år kommer att få saken viskad i sitt öra” satte igång en tankeverksamhet för att kommentera här. Kommentaren blev dock så lång att jag valde att bearbeta den till ett inlägg på min egen blogg.
http://stigstrombergsson.blogg.se/2012/september/mav-kyrkligt-skvaller.html

Svar: Alla läsare av denna blogg uppmanas gå in på min gamle kamrats blogg så han för en gångs skull får lite fart på sin besöksstatistik.
Torbjörn Lindahl

2012-09-22 @ 12:06:23
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0