Ny gudstjänstordning
* det var innan hen var uppfunnet
Jag har fram till idag ännu inte hittat nån som kan förklara för mig vad man ska ha "Överlåtelsebön" till. Att ÖVERLÅTA sig till Vår Herre. Jaha? Varför? Hur? Hur jag än försöker förstå får jag inte in det i min skalle.
När den öveelåtelsebön som hittills funnits (mest som alternativ i söndagsgudstjänstens ordning kom med i handboken så var det pga av önskan att ha med något som gjorde att man kunde närma sig Gud i sin svaghet utan att det behövde talas om "synd". Hur väl bönen har fungerat vet jag inte. Vilket behov har den fyllt? Jag har kanske aldrig riktigt gillat den eller förstått den jag heller.
Om den bön jag i inlägget nämnde "...rena mig så blir jag ren, hela mig så blir jag hel.." kan fungera som överlåtelsebön undandrar sig min bedömning eftersom jag som sagt inte riktigt förstått poängen med överlåtelsebön, men att flytta bort den från syndabekännelser var bra eftersom det inte är en syndabekännelse.
Att hålla på och överlåta och överlåta sig hela tiden verkar bara konstigt i min värld. Men man är väl för gammaldags i sin själ, typ.
Begreppet överlåtelse kan diskuteras. Kanske är det främmande för oss som fostrats i en luthersk grundtradition. Överlåtelse är en viljehandling. Våra avgörande steg på vägen mot Guds gemenskap ligger ju snarare på "bli förlåten"- och "bli benådad"-planet.
Jag fann också vid en snabb genomläsning att det blir möjligt för en församling som så önskar att också med den (eventuellt) nya Handboken fira "klassisk" gudstjänst typ 1986 års Högmässa. I en sådan kommer "hela Treenigheten" med i lovsånger, förkunnelse, bekännelser, mässa osv. Och et är ju bra.
Men... Det finns alltid ett "men".
Vad händer om någon prälle eller prälla vill fira gudstjänst enbart utifrån "skapelsena perspektiv" och näst intill undvika talet om ett ställförefträdande försoningslidande inför en överordnad Gud, om offer för syndiga människors skull och förlåtelse och annat "klassiskt"? Går det att med alla de "nya" alternativen fixa en sådan? Eller finns det "spärrar" i systemet?
Ni som skall exkementera, förlåt EXPRIMENTERA(!), kan väl fundera kring de frågorna.
Jag tycker det är en mycket farlig utgångspunkt att vara nöjd med en Gudstjänstordning så länge den möjliggör en rätt firad Högmässa. Detta är bara det första kriteriet för att tycka att ordningen är acceptabel, kriterium nummer två är minst lika viktigt: man ska kunna acceptera, om än inte föredra, Gudstjänster som firas enligt precis alla möjliga varianter av ordningen. Från ett lekmannaperspektiv är nästan det senare viktigare. Vi är ju utlämnade till vad prästen i den kyrka vi råkat komma in i en viss söndag hittar på.
Populisten har helt rätt.
Nu till något helt på sidan om det viktiga samtalsämnet - men ändå en pittoresk detalj:
Nästa år just detta datum den 11 oktober kommer blogginnehavaren att fylla 60 år. Enligt tradition sedan han fyllde 10 kommer han (och hans broder) att då särskilt hågkommas av mig. Idag nöjer jag mig med ett enkelt "Grattis" och gör det här, inte på Facebook där han inte finns.
Tack!
Jag kan fortfarande räkna upp de hittillsvarande fem presenterna i turordning.
Hoppas att jag under det kommande året hinner klura ut "vad jag ska göra när jag blir stor" och att min gamle kamrat kommer till insikt om att han inte längre tillhör den yngsta tredjedelen av stiftets prästerskap. Det är dags att han inser det nu - han är dock flera månader äldre än jag :)
Det vänliga påhoppet "...att min gamle kamrat kommer till insikt om att han inte längre tillhör den yngsta tredjedelen av stiftets prästerskap..." förstår jag inte innebörden av. Det är ju till och med så att jag på min egen blogg den senaste dryga veckan låtit två inlägg börja med skriftordet ur Tredje Mosebok "Du skall resa dig upp för ett grått huvud och hedra den gamle" och låtit det syfta på mig själv.
Så ung är jag inte (heller). Snarare en "grumpy old man".
Gamle kamrat!
För några år sedan sade du (ungefär): "när man åker på prästmöte så känner man sig som att man tillhör den yngsta tredjedelen, men inser plötsligt att man tillhör den äldsta fjärdedelen":)
Besökte klassisk mark idag: Byske. Kgf:s vintermöte 1976 (tror jag att det var). Vilka minnen! Vi hade nog aldrig hört talas om "överlåtelse" på den tiden.
Var det inte -78?