Ny gudstjänstordning

Luleå Domkyrkoförsamling är en av dem i landet där förslaget till ny handbok ska prövas under det kommande året. Satt därför idag och läste igenom ordningen för den allmänna gudstjänsten.(Ganska snabb genomläsning, så jag kan ha missat en del). Den tydliga skillnaden mellan olika gudstjänster är borta och istället väljer man nivå på gudstjänsten. Vill man ha dom varianter som vi vant oss att använda vid "familjegudstjänst" så är det bara att plocka in dom utan att behöva följa ett särskilt komplett ritual för den saken. Hela det tänket, att man själv bygger gudstjänsten och väljer "högtidlighetsnivå", tycker jag är positivt. Men så har väl de flesta redan vant sig att göra sedan åratal tillbaka.
 
Vad själva textalternativen beträffar så har detta hanboksförslag en annan lösning än det förra som sågades för ca tio år sedan. I det förslaget hade man på vissa ställen skrivit om befintliga liturgiska texter, bla utifrån ett s k "inklusivt" perspektiv (= man undviker i vissa fall ord som "Herre", "konung", "Fader", "han" osv eftersom dessa ord är manliga, därmed patriarkala och hierarkiska och därför felaktiga.) Givetvis blev det ett ramaskri. Själv bidrog jag till ramaskriet på en kursdag med förre ärkebiskopen Gunnar Weman när man såg att orden "välsignad vare han som kommer" ändrats till "den* som kommer".
 
I nu gällande förslag har man gått en annan väg, tyckes det mig. Man har i allt väsentligt låtit alternativ från 86 års handbok stå orörda och istället kompletterat med nya alternativ. Dock finner man några ställen där nya formuleringar införts som ersättning för de tidigare, tex prefation för Trettondedagstid och Passionstid. Enligt min ringa mening inte en förbättring.
 
Resultatet? Man har behållit istort sett det bästa i 86:an och kompletterat med nytt som i allt väsentligt är sämre. Jag kan så här på fri hand, efter en snabb genomläsning inte påminna mig ett enda alternativ som jag spontant jublar inför och får lust använda. I stort sett måste man säga att dom som formulerade orden i 86 års handbok gjorde ett bättre jobb.** Men att den tidigare "syndabekännelse" som hade formuleringen "rena mig så blir jag ren, hela mig så blir jag hel" i förslaget nu istället används som överlåtelsebön, det skall räknas handboksgruppen till godo. Någon gång stöter man på politiskt korrekta formuleringar som "allas lika värde" och "rättvisa", ihop med moderna flumigheter som "brustenhet". Men som antytts: den som vill fira en något så när traditionell högmässa (med det menar jag enligt något av 86 års handboks mer gedigna alternativ) kan göra det i stort sett i frid. När vi nu ska "pröva nya handboken" så kommer jag givetvis i stort sett att "pröva" de alternativ som lyder exakt som i gällande handbok :)
 
Glädjande också att man tagit bort förra förslagets "Jesu egen bön" som benämning på Fader vår. Nu heter det -som det ska göra - "Herrens bön". Alltså får alla kollegor som redan format sina gudstjänstagendor efter förra förslaget som aldrig blev antaget, gå till kopiatorerna och kopiera nya agendor. Jag tvingas återigen konstatera att Hertsökyrkan är sta'ns mest handbokstrogna!
 
Att anta en ny handbok känns efter denna genomgång som overkill. Man kunde behålla den gamla och ge ut de nya alternativen i ett komplement. När handboken 86 kom så hade den tidigare från 1942 redan i många år känts gammalmodig rent språkligt. Bl a innehöll den pluralverbformer, vilka var ute ur vardagligt språk för länge sedan. Jag kan tänka mig att 42 års ritual lät högtidlgt och uppstyltat redan på 40- och 50-talen. Nu har inte alls samma språkliga förändring skett och därför tycker jag det saknas vägande skäl för en total handboksrevision***+****  
 
Givetvis kommer detta förslag att gå igenom. De tidigare kritikerna tystas eftersom dom kan förbli vid det gamla genom val av traditionella alternativ. Men en ny ung prästgeneration kommer att fostras i det nya.
 
Nu återstår att testa musiken och kolla ritualen för kyrkliga handlingar (dop, konfirmation, bikt, vigsel, begravning).

* det var innan hen var uppfunnet
 
** läser man istället i det av Artos utgivna missalet, så ser man hur det kan bli om den goda liturgiska trenden i 86 års handbok får utvecklas i bättre riktning.
 
*** om vi inte tänker att vi i högmässoritualet måste ha in ord som dator, facebook och megabyte, typ
 
**** under 1900-talet har också skett en liturgisk utveckling i många olika samfund i västvärlden där vi fått ökade insikter om den traditionella liturgins utformning. Dessa insikter har i vår kyrka inneburit ett återupprättande av liturgin i förhållande till 1800-talets liturgiska bottennapp. Dessa förändringar märktes redan i 42 års ordning och ännu mer i 86 års handbok. Men några större förbättringar av den sorten kan inte spåras i nya förslaget.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag har fram till idag ännu inte hittat nån som kan förklara för mig vad man ska ha "Överlåtelsebön" till. Att ÖVERLÅTA sig till Vår Herre. Jaha? Varför? Hur? Hur jag än försöker förstå får jag inte in det i min skalle.

2012-10-06 @ 11:54:29
Postat av: Tobbe

När den öveelåtelsebön som hittills funnits (mest som alternativ i söndagsgudstjänstens ordning kom med i handboken så var det pga av önskan att ha med något som gjorde att man kunde närma sig Gud i sin svaghet utan att det behövde talas om "synd". Hur väl bönen har fungerat vet jag inte. Vilket behov har den fyllt? Jag har kanske aldrig riktigt gillat den eller förstått den jag heller.

Om den bön jag i inlägget nämnde "...rena mig så blir jag ren, hela mig så blir jag hel.." kan fungera som överlåtelsebön undandrar sig min bedömning eftersom jag som sagt inte riktigt förstått poängen med överlåtelsebön, men att flytta bort den från syndabekännelser var bra eftersom det inte är en syndabekännelse.

2012-10-06 @ 21:22:25
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Maria

Att hålla på och överlåta och överlåta sig hela tiden verkar bara konstigt i min värld. Men man är väl för gammaldags i sin själ, typ.

2012-10-07 @ 15:45:04
Postat av: Tobbe

Begreppet överlåtelse kan diskuteras. Kanske är det främmande för oss som fostrats i en luthersk grundtradition. Överlåtelse är en viljehandling. Våra avgörande steg på vägen mot Guds gemenskap ligger ju snarare på "bli förlåten"- och "bli benådad"-planet.

2012-10-07 @ 22:46:30
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: den gamle kamraten

Jag fann också vid en snabb genomläsning att det blir möjligt för en församling som så önskar att också med den (eventuellt) nya Handboken fira "klassisk" gudstjänst typ 1986 års Högmässa. I en sådan kommer "hela Treenigheten" med i lovsånger, förkunnelse, bekännelser, mässa osv. Och et är ju bra.
Men... Det finns alltid ett "men".
Vad händer om någon prälle eller prälla vill fira gudstjänst enbart utifrån "skapelsena perspektiv" och näst intill undvika talet om ett ställförefträdande försoningslidande inför en överordnad Gud, om offer för syndiga människors skull och förlåtelse och annat "klassiskt"? Går det att med alla de "nya" alternativen fixa en sådan? Eller finns det "spärrar" i systemet?
Ni som skall exkementera, förlåt EXPRIMENTERA(!), kan väl fundera kring de frågorna.

2012-10-09 @ 11:36:40
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Populisten

Jag tycker det är en mycket farlig utgångspunkt att vara nöjd med en Gudstjänstordning så länge den möjliggör en rätt firad Högmässa. Detta är bara det första kriteriet för att tycka att ordningen är acceptabel, kriterium nummer två är minst lika viktigt: man ska kunna acceptera, om än inte föredra, Gudstjänster som firas enligt precis alla möjliga varianter av ordningen. Från ett lekmannaperspektiv är nästan det senare viktigare. Vi är ju utlämnade till vad prästen i den kyrka vi råkat komma in i en viss söndag hittar på.

2012-10-09 @ 15:37:28
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Tobbe

Populisten har helt rätt.

2012-10-10 @ 23:53:23
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: den gamle kamraten

Nu till något helt på sidan om det viktiga samtalsämnet - men ändå en pittoresk detalj:
Nästa år just detta datum den 11 oktober kommer blogginnehavaren att fylla 60 år. Enligt tradition sedan han fyllde 10 kommer han (och hans broder) att då särskilt hågkommas av mig. Idag nöjer jag mig med ett enkelt "Grattis" och gör det här, inte på Facebook där han inte finns.

2012-10-11 @ 08:43:00
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Tobbe

Tack!
Jag kan fortfarande räkna upp de hittillsvarande fem presenterna i turordning.

Hoppas att jag under det kommande året hinner klura ut "vad jag ska göra när jag blir stor" och att min gamle kamrat kommer till insikt om att han inte längre tillhör den yngsta tredjedelen av stiftets prästerskap. Det är dags att han inser det nu - han är dock flera månader äldre än jag :)

2012-10-11 @ 21:56:41
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: den gamle kamraten

Det vänliga påhoppet "...att min gamle kamrat kommer till insikt om att han inte längre tillhör den yngsta tredjedelen av stiftets prästerskap..." förstår jag inte innebörden av. Det är ju till och med så att jag på min egen blogg den senaste dryga veckan låtit två inlägg börja med skriftordet ur Tredje Mosebok "Du skall resa dig upp för ett grått huvud och hedra den gamle" och låtit det syfta på mig själv.
Så ung är jag inte (heller). Snarare en "grumpy old man".

2012-10-12 @ 07:40:01
URL: http://stigstrombergsson.blogg.se
Postat av: Tobbe

Gamle kamrat!
För några år sedan sade du (ungefär): "när man åker på prästmöte så känner man sig som att man tillhör den yngsta tredjedelen, men inser plötsligt att man tillhör den äldsta fjärdedelen":)

2012-10-12 @ 11:15:20
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Maria

Besökte klassisk mark idag: Byske. Kgf:s vintermöte 1976 (tror jag att det var). Vilka minnen! Vi hade nog aldrig hört talas om "överlåtelse" på den tiden.

2012-10-12 @ 19:16:42
Postat av: Tobbe

Var det inte -78?

2012-10-14 @ 19:11:08
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0