Kyrkomötet dag 1

Alltså första hela dagen, vilken jag enligt löfte i går kväll startade genom att gå till Fyrishov och simma 1000 m. Fin start på dagen.
 
Kyrkomötesdagen bestod först av en nästan 5 tim lång debatt om förslaget till nya strukturer inom svenska kyrkan. En stor del av kritiken och tveksamheten framfördes från medlemmar i Frimodig Kyrka. Dock inte av mig. Vi har så många andra goda talare att man känner sig helt överflödig. Ni som känner mig privat och vet min normala lätthet att ta till orda inser därmed vilken sagolik grupp jag tillhör.
 
Det som oroar mest i förslaget är att i de nya storpastoraten (som kommer att ersätta befintliga samfälligheter) så ska pastoratets kyrkofullmäktige tillsätta (uppifrån!) kyrkoråden i de ingående församlingarna. Den aktuella frågan är ju: kommer ett fullmäktige (med viss politisk majoritet) att i sitt val av kyrkoråd i underlydande församling respektera de nomineringar som görs i den aktuella församlingen? (särskilt om "majoriteten" i församlingen verkar vara en annan än i hela pastoratet?) Förslagets tillskyndare menar i praktiken att vi får lita till människors goda vilja. De oroliga tycker det är en bräcklig grund.
 
Själv tänkte jag på ett skeende ur den s k verkligheten, den där kyrkliga politiska nomineringsgrupper dominerar:
Under förra mandatperioden hade Frimodig kyrka sju mandat i kyrkomötet. Det räcker inte till utskottsplatser av egen kraft utan man får lita till de stora gruppernas välvilja att dela med sig av ersättarplatser. Alltså fick vi en ersättare i sju av åtta utskott. I vilket utskott fick vi inte plats? Jo, gudstjänstutskottet, vilket som av en händelse råkade vara det utskott som hade att behandla förra periodens mest principiellt avgörande fråga, den om kyrkliga äktenskap för personer av samma kön.
 
Denna mandatperiod har Frimodig kyrka tretton mandat. Det räcker inte heller till utskottsplatser av egen kraft utan även denna gång fick vi lita till de större gruppernas välvilja. Alltså fick vi tretton utskottsersättarplatser. Det skulle ju räcka till en i varje utskott + en till i fem av utskotten. Men, nej. Vi fick två i ett ytterligare utskott och ingen i - just det - Organisationsutskottet, vilket som av en händelse råkar vara just det utskott som haft att behandla denna periods största fråga, den om strukturer, det som nu ska avgöras.
 
Är detta en ren slump? En tillfällighet? Kanske t o m en slump såsom den som enligt vissa en gång frambringade himmel och jord? Eller är man alltför konspiratorisk om man tycker sig se ett mönster här? Mönstret att de räddhågade stora politiska nomineringsgrupperna gör allt för att den fruktade oppostitionen inte ska få möjlighet störa den gällande världsbilden.
 
Jag säger bara till de större nomineringsgrupperna: om ni tycker att vi inte ska oroa oss, ge oss då skäl att inte oroa oss.
 
Sedan blev det debatt om div annat. Debatten om palestinafrågan påbörjades men uppsköts sedan till i morgon.
Kl 21.50 gav jag upp och gick till hotellet. Kl 22 måndagar är det ju Homeland i TV1. Det missar man inte.

Kommentarer
Postat av: LeoH

Frimodig kyrka skötte sig bra. Har alldeles nyss tryckt på "publicera" för ett blogginlägg om debatten på kyrkomötet. Jag höll ut ända fram till andakten.

2012-11-20 @ 01:20:30
URL: http://holtter.wordpress.com
Postat av: Sigrid L

"Till människor en god vilja" tycker jag mig ha läst förut. Men då kommer den goda viljan från annat, pålitligare, håll. Detta bådar inte gott.


2012-11-20 @ 08:30:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0