Jag har varit i himmelen

Åtminstone kändes det så.
 
Jag har varit i Rom fem dagar. Men det är inte där som himmelskänslan ligger utan i det att jag fått vara med om liturgi och bönegudstjänster enligt byzantinsk rit.
 
Vi har varit på konfirmandläger i den eviga staden. Vi bodde då på ett klosterhotell som var sammanbyggt med en liten kyrkobyggnad som tillhörde nå't samfund typ katolska-ukrainska kyrkan eller vad det nu hette. Jag uppfattade det som en av de kyrkor som är unierad med Rom men behållit den ortodoxa liturgin. Från våningen en trappa upp i hotellbyggnaden kunde man smyga över till kyrkans läktare och således lite på avstånd deltaga i det som skedde nere i kyrkorummet. Vid en bönegudstjänst deltog jag även nere i gudstjänstlokalen.
 
Det är bara att erkänna att man blir gripen av den östliga liturgin. Helt klart förmedlas en upplevelse av att man får smygtitta in i den himmelska gudstjänsten. Det faktum att man inte förstår orden hindrar inte en stark upplevelse av helighet och Gudsnärvaro.*
 
Konfirmandlägret i övrigt gick bra. Fina ungdomar på allt sätt. Det faktum att vi befann oss i den stad vilken knutits starkt till aposteln Petrrus innebar att kvällarnas bibelstudier delvis tog sin utgångspunkt i apostelns liv enligt både evangelierna och apostlagärningarna.
 
Detta är nu tredje gången jag varit i Rom. Får erkänna att jag nu börjar känna mig lite mer hemma i gator och gränder. Då blir det en större upplevelse att gå omkring där än när man bara följer en guide utan att riktigt fatta var man befinner sig.
 
Har också läst en hel del ur Gösta Hagelins Alla tiders Rom vilken en kollega hade godheten låna mig. Givetvis kommer den att inköpas från Artos förlag. Läste bl a att det finns en staty någonstans i Rom där det även lär  finnas en liten bild av Martin Luther! Den måste givetvis beskådas. Alltså finns det - även för en lutheran godkänd - anledning till nya Romresor.

 * till tröst för alla läsare av mer luthersk/pietistisk typ kan jag säga att även en god och Andefylld predikan i det bästa av vår andliga tradition kan förmedla himmelska känslor, men tyvärr - jag tvingas säga det - så är det så ytterst sällan man får höra det numera.
 

Kommentarer
Postat av: André Bergström

Tobbe,

Jag föredrar klassisk kristendom. Men det är inte bara i ”andliga byggnader” man kan förnimma upplevelse av helighet och Gudsnärvaro. På mitt arbete (jag är personal på ett café och sekreterare i styrelsen för caféet, samt skyddsombud) satt jag och drack kaffe med jättetrevliga äldre pensionärer och vi hade så störtkul, därför att vi satt och skojade, skämtade och skrattade och hade så väldigt roligt över kaffebordet osv. Utav detta fick jag upplevelse av att himmelskänsla eftersom situationen var enormt fantastiskt trevligt osv.

– Jag vet att detta kan låta fånigt, men detta är fakta oavsett hur löjligt det än kan låta! Jag är jätteglad och tacksam mot Gud att jag får träffa dessa äldre trevliga pensionärer som brukar besöka mitt jobb för en kopp kaffe med jättetrevlig samvaro. Jag har för övrigt varit med om så många elaka och falska människor mitt liv, därför tackar jag Gud över att jag också får erfara supertrevliga människor, dessutom på mitt jobb, vilken bonus!!!

2012-11-03 @ 09:22:56
URL: http://andrebergstrom.blogg.se/
Postat av: s

Jag brukar få en liten himmelskänsla när jag lyssnar via finsk radio på ortodoxa gudstjänster, körerna...

2012-11-03 @ 22:34:47
Postat av: Diakonissan

Är så glad att jag fått dela denna vecka med dig

2012-11-03 @ 22:43:49
Postat av: Tobbe

S
Jag minns ett tillfälle fån min ungdom, jag åkte bil med Bengt Pohjanen genom norra norrbotten. Vi lyssnade i bilradion på en finsk ortodox gudstjänst. Jag njöt ju bara av musiken, men han som förstod finska kunde berätta att det var riktigt uppbyggligt i texterna också.

Diakonissan
Tack detsamma!

2012-11-04 @ 09:46:36
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Bengt Pohjanen

Jag skall vistas i himmelen lördag då jag förrättar vigilian och på söndag när jag firar liturgi i Överkalix. 1985 upptogs jag i den Ortodoxa kyrkan och jag ser nya skatter glimma varje dag. Började nog denna resa redan 1973 i Muodoslompolo.
f. Benedikt/Bengt Pohjanen

2012-11-08 @ 19:55:47
URL: http://www.sirillus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0