8-1

och så var man inte där!
 
När Luleå i eftermiddags slog Brynäs med nämnda siffror i hockey. Det har ju klagats på att Luleå spelar tråkig hockey. Dom gör minst mål av alla lag men ligger ändå bra till i tabellen eftersom dom släpper in ännu mer extremt få. Det är ju en bedömningsfråga om det är tråkigt, men jag brukar kanske tycka det ofta är lite segt när man är på matcher, vilket jag inte varit än denna säsong. Idag hade jag chansen då jag var ledig. Tog den inte. Tänkte: Luleå brukar har svårt mot Brynäs, det kan lika gärna bli förlust. Lika bra att slippa se eländet. Nu blev det seger, med jättesiffror och jag var inte där....
 
Nå istället var jag med min mamma och hälsade på ett äldre par som mina föräldrar känt så länge jag kan minnas. Fina samtal och god gemenskap, och vi fick avsluta med att be tillsammans och mamma och jag fick varsin profetisk hälsning. Det var nog lika roligt som att se på hockey.
 
Igår var det lite blandning av hockeyrelaterat och andligt. Jag förrättade begravningsgudstjänsten för förre Luleå-spelaren Hans Norberg. Domkyrkan nästan fullsatt. Fin gudstjänst och en stark upplevelse. På kvällen talade jag om New age i vuxengruppen på Luleå Fridsförbunds* (Östlaestadianska församlingen) Bibeltimme (ungefär samma föredrag som jag höll i Pajala i våras).
 
I morgon är det Domsöndag. Vad ska man säga då i predikan?
 

* vilket jag mer och mer börjar uppleva som det faktiska uttrycket för kyrklig församlingsgemenskap i staden. Där finns allt det som vi lider mer eller mindre brist på i kyrkans sammanhang: engagerade troende människor och - framför allt! - en "verksamhet" som flödar (tillåts? flöda) ur de kristnas egna behov, önskningar och engagemang, inte en anställdaproducerad verksamhet som "erbjuds" mottagande "konsumenter".

Kommentarer
Postat av: André Bergström

Torbjörn Lindahl

Jag ber om ursäkt för att jag frångår ämnet. Du får väl ge mig böter för att jag frångår ditt bloggämne. :-)

– Men jag har en angelägen fråga: Är du insatt i frågan om Israel? Jag har en fråga om Israel och ockupationen som jag tagit upp på min blogg. Om du har möjlighet, kommentera gärna detta på min blogg! Andra sakkunniga får givetvis också svara om de vill!

– Det är inte så långt till advent, så jag önskar en God Adventstid!
André

2012-11-25 @ 13:59:40
URL: http://andrebergstrom.blogg.se/
Postat av: Tobbe

En enkel fråga är alltid tillåten :)
Nej, jag inser mig inte vara väldigt insatt i Israelfrågorna, men jag ska kolla din blogg.

2012-11-25 @ 17:59:33
URL: http://torbjornlindahl.blogg.se
Postat av: Bodil

Spännande med profetiska hälsningar. Hoppas att de var positiva och kunde styrka er.

2012-11-25 @ 23:09:24
Postat av: Agneta

Plötsligt var där en cool katt, istället för en professor... ;)

2012-11-26 @ 22:31:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0