Tjugoårsfirande

Kom till Hertsökyrkan idag för att leda högmässa. En vän i gemenskapen dök upp och erbjöd sig oväntat fixa kyrkfika lite så där bara. Inget ordinarie fika denna söndag av arbetande personal. Men den personal som varannan gång fixar fika dök också upp på sin lediga helg (Ingela, nämnd i föregående inlägg).

Efter högmässan, då jag tillsammans med kyrkvärdarna ägnade mig åt div i sakristian, blev jag ombedd komma till köket. Döm om min förvåning - och glädje - som kom över mig då jag på serveringsbänken såg den tårta som Ingela gjort (hon är utbildad konditor). Den gesten uppskattade jag.


Ett trevligt kyrkfika blev det. De tjugo åren syftar ju på den tid som gått sedan jag började i Örnäsets församling. Men eftersom jag började i Hertsökyrkan först 1999 så kan vi ju snart ha en 15-årstårta också :)

När jag ändå håller på och laddar upp bilder i bloggen så kan jag ju också passa på att visa hur det numera ser ut i Hertsökyrkan efter den sista ommöbleringen, vilken jag tidigare omtalat.



 När kyrkan invigdes stod möbleringen snett i rummet med altaret framför det hörnfönster som anas i bildens högra del. Det ändrades ganska fort eftersom gudstjänstfirarna blev bländade alla soliga söndagar och prästen stod i motljus och såg ut som en mörk skugga i ansiktet. Under många år var altaret vid södra väggen, men vid sista renoveringen placerade vi det åt rätt håll - öster.* Nu väntar vi bara på den stora ikon som är på väg att färdigställas för att placeras på väggen bakom huvudaltaret och kanske får vi bestalla fyra, fem till, i mindre storlek, så blir nog kyrkorummet ganska komplett. Korset bakom altaret är ett av Eva Spångbergs, ett processionskors som tillhör OAS-rörelsen.

Sedan söder-tiden finns ett kors på södra väggen som under många år upplevts som helt omotiverat utslängt, men nu fixade vi ett litet bönealtare där och placerade ljusbäraren bredvid. Inte så illa tycker jag själv. På nedre bilden ser man även i södra väggens innersta del en bit av den väggmålning som fungerade som altartavla i kyrkorummets ursprungliga användning.




* återigen? Har hört glunkas lite svagt att det ska ha prövats östriktning på kyrkorummet under någon tidigare period mellan "snett" och "söder". Men det var i så fall långt före min tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0