Nå'n på Kyrkokansliet har "tänkt till"

I Uppsala alltså. På Kyrkans "nationella nivå".*

Jag har skrivit förut att någon därstädes måste ha tänkt till. Att två gånger på kort tid påstå att någon på svenska kyrkans "nationella nivå" har "tänkt till" är ytterst berömmande tycker jag. I alla fall för att komma från mig. Förra gången gällde det det nya sättet att budgetera och bokföra en församlings pengar. Nu har jag stött på nationella nivåns tankeverksamhet en gång till. Bakgrunden är följande:

Idag krånglade datorn. Senare fick jag veta att alla datorer i Kyrkans hus i Luleå krånglade och att saken felanmälts till kanslistöd på nationella nivån. Men innan jag visste detta så trodde jag bara att det var min dator som krånglade. Alltså ringde jag till kanslistöd för att anmäla saken. Då kommer man till en telefonsvarare (ringde sent på em) som ger två alternativ: tryck "1" om man vill veta vilka fel som denna dag är kända i datasystemet. Gjorde det och fick veta att det var fel på "Kbok" (där man skriver in födslar och dödslar mm) under förmiddagen men att det torde vara igång efter lunch. Jag ringde som sagt betydligt senare på em. Testade då alt "2" där man skulle få veta kanslistöds öppettider. Men vad får man höra då: jo, en trevlig röst som säger att kanslistöds öppettider kan man få veta genom att läsa på intranätet.

!!!   ???

Alltså! Tänk er! Man har fel på datorn. Så ringer man för att få hjälp. Och hänvisas att kolla på datorn om när man kan ringa för att få hjälp.

Den på Kyrkokansliet - på svenska kyrkans Nationella nivå - som tänkt ut detta ytterst intelligenta sätt att kommunicera med de stackars medarbetarna ute på de lägre kyrkliga nivåerna kan väl ge sig tillkänna. När jag nästa år besöker Uppsala under kyrkomötesveckorna skulle jag gärna vilja bjuda på tårta som uppmuntran.

* som jag väl tidigare påpekat så existerar en kyrkas "nationella nivå" bara som ett reellt politiskt fenomen. De verkliga andliga storheterna i Kyrkan är församlingen, stiftet, världskyrkan.

Kommentarer
Postat av: Maria

Det nya sättet att budgetera och bokföra är ingen höjdare för oss musiker. Musiken är borta som självständig post och ska ingå i de kategorier som är kvar, typ diakoni och sånt. Det ska bli intressant att se hur det kommer att fungera i praktiken.

2011-10-13 @ 16:27:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0