Svenska kyrkan?

Läste för ett tag sedan i Dagen att civilminister Stefan Attefall - även ansvarig för kyrko- och samfundsfrågor - inlett en turné där han ska träffa de olika samfunden i Sverige.

Nu hade han varit till Svenska kyrkan. Han hade nämligen träffat ärkebiskop Anders Vejryd.

Anders Vejryd? Svenska kyrkan?

Helt utan att jag tänkte på det eller förstod det så insåg jag att jag tänkte: har han träffat ärkebiskopen, men då har han ju inte träffat svenska kyrkan, då har han ju bara träffat den främste representanten för det politiserade system som uppträder i kyrkans namn. Ska han träffa svenska kyrkan då måste han ju komma någon annanstans.

Så tänkte jag - helt oreflekterat.

Jag inser nämligen att så fort jag tänker på svenska kyrkan och på allt det som jag positivt kopplar samman med det begreppet - och det är väldigt mycket - då tänker jag gudstjänst. Ser jag svenska kyrkan framför mig då ser jag ett altare där det är dukat för den heliga måltiden och en skara glada människor som skrider framåt i rummet för att ta del av Kristi kropp och blod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0