Askonsdag - sedan bloggfasta

Dagen inleddes för min del med att jag hade morgonbönen i Örnäsets kyrka. Inte så stor personalgrupp närvarande, men dom som kom fick höra en utläggning utifrån dagens psaltarpsalm 32 om begreppet synd. I psalmens inledning används omväxlande orden synd, brott, skuld (i vilken ordning minns jag inte). I gamla översättningen var motsvarigheterna synd, överträdesle, missgärning (men inte heller här minns jag ordningen). Poängen att använda olika ord är att de herbeiska originalen har lite olika vinkling på begreppet synd; allt från ungefär "missa målet" via "brott mot ett konkret bud" till "uppror". Allt allvarligare alltså.*

Kvällen slutade med Askonsdagsmässa i Hertsökyrkan. Kollegan Bo celebrerade och predikade och jag assisterade. Vi var ganska många. Kanske tio-tolv av dem som regelbundet brukar gå i Hertsökyrkan + flera ur vår alphagrupp med fortsättningsgrupper + några till. Tre präster förutom de tjänstgörande var närvarande. En fin mässa med stort innerligt allvar. Bo predikade utifrån episteltextens ord "sorg efter Guds vilja" om olika slags tårar. Det finns tre sorters tårar som leder till döden:
1. då vi gråter över något jordiskt vi förlorat; pengar, ägodelar, karriär...
2. då vi begråter förlusten av någon kär som lämnat oss genom döden. En något mer "tillåten" gråt givetvis, vi måste ju få sörja, men vi måste inse att hur mycket vi än gråter ger det aldrig den saknade tillbaka...
3. "Religiösa tårar": då vi blir gripna av tex skeendet i Kristi lidande. Men ytliga tårar utan förvandlande kraft.

Mot dessa tre sorters falska tårar står de sanna tårarna: då vi gråter över oss själva och våra synder.

Ungefär så tror jag. Har jag fel får Bosse påpeka det när vi möts för här på bloggen kommer det inte att synas om han kommenterar. Nu blir det nämligen

Bloggfasta

Jag återkommer först på Påskdagen. Under tiden stänger jag även av kommentarfunktionen (eller snarare jag kopplar på modereringen vilket betyder att jag måste godkänna kommentar innan den syns på bloggen och det kommer jag inte att ägna mig åt under blogguppehållet).**

Jag stanna vill min levnads dag
i stillhet vid din sida,
och där du är, där vill ock jag
i trogen kärlek bida.
Mitt hjärtas ljus du vara skall,
och när min levnadstid är all,
mitt liv du evigt bliver.
Min själ är din, o Jesu from,
jag dig till arv och egendom
nu henne evigt giver.
         
Sv Ps 439:4



* nu har jag väl nästan snart uppfyllt t o m min gamle kamrats krav på bibelutläggningar.

** när ni ser vid vilken sen timma jag sitter och kämpar för att ge allt för kära läsarna så förstår ni det stora behovet av regelbunden bloggfasta!

Kommentarer
Postat av: Gunvor Vennberg

Glad Påsk! Nu är jag idel öra ;-) Eller ska man säga öga?

2011-04-24 @ 02:02:24
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0