Nu är glada julen slut...?

Nej, absolut inte. Det är ju bara Annandag. Julen har just börjat.

Idag blev det sovmorgon - jag hade ju gudstjänst först om aftonen. Tänkte framåt senare delen av förmiddagen ta en promenad, men det var så halkigt att jag gav upp och vände hem igen efter en kortare sväng i kvarteret.

Gudstjänst blev det alltså på kvällen i Hertsön. Får väl till tröst för vissa oroliga läsare vittna om att när jag på väg till kyrkan passerade isladan (Coop Arena) och såg alla bilar insåg jag att det var hemmamatch. Mitt sinne fylldes inte med ett uns av längtan utan var fortsatt orubbat inriktat på kyrkan och mässan!

Inte var vi så många i mässan men ett antal besökare från grannkommunen och julåtervändande sörlänningar gav extra glädje. Som sagt, fler har vi varit en annadagsmässa, men det är väl ett faktum att en del av dem som under många år varit trogna gudstjänstbesökare i Hertsökyrkan, nu är gamla och i några fall redan hemma hos Gud. Nej, vill man se yngre generationer då blir det bönhusbesök. Där finns det gott om barn och ungdomar. Till tröst för alla som fruktar att kristendomen är på utdöende.

I kvällens gudstjänst predikade jag om att vittna. Martyr betyder ju vittne. Jag sade att man kan vittna med sina ord, sitt liv och sin uthållighet.

Spelekvinna i gudstjänsten var en av församlingens musiker som normalt tjänstgör i annan kyrka. Hon gladdes över det sätt på vilket vi firade liturgin, med betydligt fler sjungna partier än brukligt.

Efter mässan for jag hem och tog emot gäster vilka jag bjudit redan tidigare. Ytterst trevlig kväll. Konstaterade dock att ingen av dem, trots att de alla är regelbundna gudstjänstfirare, förut sjungit psalm 430 "Var kristtrogen fröjde sig" vilken var stående jullovspsalm i mitt barndomshem.

Och nu när själva helgdagarna är över är det dags för spekulation!

Min gamle kamrat skrev på sin blogg att inlägget om Domkapitlet hade gett ett dagsfacit på 62 unika besökare. Det är tydligen ganska mycket. Även jag brukar märka att ibland skjuter besöksantalet i höjden. På denna blogg brukar det vara två ämnesområdan som uppenbarligen intresserar fler:
1. När jag skriver ordentligt om laestadianismen. Jag gissar att då går ryktet bland släktingar, vänner och trossyskon i Sverige och Finland.
2. När jag skriver kritiskt om stiftet eller biskopen. Jag brukar då - på skämt - tänka att nu är det någon på stiftskansliet som tipsat arbetskamraterna på fikarasten. Kan väl passa på att berätta att i en mailväxling med mig har biskopen erkänt att en del kritiska synpunkter jag framförde på min blogg förra året efter Framtidsforum i Piteå inte var helt fel. Det fanns "substans" i kritiken erkände biskopen. Trösterikt för mig få höra, jag som alltid är spak i benen när jag levererat kritik mot något.

Vad det var som fick gamle kamratens besöksstatistik att skjuta i höjden kan man bar gissa. Likaså vad det var som gjorde att han - tillfälligt får man hoppas - plockade bort inlägget. Direkt jag såg att han gjort det ringde jag givetvis upp honom och undrade vad som stod på. Han sa bara att hans läppar är förseglade (fast på engelska). Han erbjöd mig att gissa och lovade nicka om jag gissade rätt. Jag såg ingen nickning trots några gissningar, men det är ju å andra sidan inte så lätt att se en nickning i telefon. Efter att ha använt en del av helgen åt att fundera är jag beredd ställa ytterligare funderingar till läsekretsens förfogande. Jag kan tänka mig i princip fyra typer av anledningar till självcensuren på gamle kamratens blogg:

1. Han ångrar det han skrivit. Tycker han var för kritisk. Har insett att han har fel i sak. Fått påpekande att han ägnat sig åt personangrepp så han riskerar bli polisanmäld.....???? Jag håller inget av detta för särskilt troligt. Jag tror min gamle kamrat brukar vara noggrann med det han skriver och han brukar, likt Pilatus, stå för det: "vad jag har skrivit det har jag skrivit".

2. Något har hänt med någon av de inblandade, typ allvarlig sjukdom el dyl som gör det lite olustigt att just nu gräva i saken. Inget jag vet något om.

3. Han har fått kunskap om att det pågår någon form av försoningsprocess mellan de inblandade och han finner det bäst inte störa den. Roligt vore det ju i så fall.

4. Han har utsatts för någon slags påtryckning från någon att inte skriva så kritiskt. Vem skulle det vara som kom med en sådan önskan? Alla vet väl att vi lever i en demokrati och att svenska kyrkans grundläggande dogm är att den är demokratisk, och en av de absolut mest basala demokratifriheterna är yttrandefriheten. Nej, att någon skulle träda den för när skulle göra mig ytterligt besviken.

Är det någon som sett min gamle kamrat nicka? Berätta för mig i så fall. Är det någon som har någon ytterligare spekulation?

Nu börjar mellandagarna. Prästernas favoritjul brukar vi ju kalla detta då Juldag och Nyårsdag är söndagar. Det blir minimalt med predikningar. Men det gäller vanliga präster. Inte arbetsledare. Här blir det sammanträde varje förmiddag.


Kommentarer
Postat av: Bo Nordin

"Den gamle kamraten" brukar alltid kommentera din blogg relativt snabbt. Dock ej denna gång. Mysteriet med det borttagna blogginlägget tätnar och tenderar snart att i sig bli minst lika intressant som bloggens ämne.

2011-12-27 @ 17:02:16
Postat av: den gamle kamraten - farfar

Jag har barnbarnet på visit - med föräldrar! De är EN orsak till varför jag inte så snabbeligen som jag brukar kommenterat Tobbes spekulationer....

2011-12-27 @ 19:35:18
Postat av: Tobbe

"Mysteriet med det borttagna blogginlägget" - där har man ju titeln till sin debutroman när man väl bestämmer sig för att sälla sig till deckarförfattarnas skara.

2011-12-27 @ 21:07:52
Postat av: Bosse

Du är någonting på spåret här Tobbe. Antagligen fanns det någon dold kod i inlägget som sedan raderades då mottagaren läst det och den personen måste vara den 62:a besökaren. Vad handlade allt egentligen om? Vi kanske måste grunna på det här över en lunch tror jag.

2011-12-27 @ 23:32:21
Postat av: Andreas Holmber

"Annandagens vänner" får kanske ombildas till tredje- och fjärdedagens. I mitt gamla exemplar av Luthers kyrkopostilla finns en jättefin predikan på Tredjedag Jul eller Johannes Evangelistens dag (kungens farfars farfars farfar hette ju Jean Baptiste medan hans lillebror hette Jean Evangeliste!) då predikotexten var de dråpliga sista sju verserna i Johannesevangeliet. (I Artos´ upplaga finns den tyvärr inte med). Idag på Fjärdedag Jul eller Värnlösa barns dag borde vi fira Livets helgdag med tanke på hur vi nu som i Danmark spårar upp och avlivar en stor del av fostren med Downs syndrom - att inte nämna alla de övriga - men vi får också med glädje sjunga den fina "helasiatiska" psalmen Vid den tid man räknar folket http://www.psalmboken.blogspot.com/search/label/Vid%20den%20tid%20man%20r%C3%A4knar%20folket (nu när vi inte har någon Söndagen efter Jul som annars behandlar temat).

2011-12-28 @ 13:31:11
URL: http://missionspsalmboken.blogspot.com
Postat av: Andreas Holmber

Länken fungerade inte. Jag provar igen. http://www.psalmboken.blogspot.com/search/label/Vid%20den%20tid%20man%20r%C3%A4knar%20folket



Annars får ni söka psalmen "Vid den tid man räknar folket" i det alfabetiska registret i Nätpsalmbokens högermarginal.

2011-12-28 @ 13:32:59
URL: http://psalmboken.blogspot.com
Postat av: maria

Tyvärr så tror jag att alternativ 4 är mest sannolikt. Fy om det är så, men det är ganska troligt.

2011-12-29 @ 11:28:52
Postat av: Tobbe

Min första spontana gissning var alt 2. Alt 1 minst sannolikt. Alt 3 mest önskvärt. Alt 4 mest katastrofalt.

2011-12-29 @ 22:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0