Full fart framåt

kunde det ha blivit ikväll. Jag tog nämligen ut hojen för en kvällstur - tisdagar är ju Lulemotorcyklisternas gemensamma körkväll efter samling vid järnvägsstationen. Skälet till den möjliga snabbheten i åkandet var att jag märkte att hastighetsmätaren inte längre fungerade. Inte heller vägmätaren. Vad beror det på? Har någon vajer gått av eller lossnat eller vad?

Nu behövde jag inte mätaren till att börja med. Jag åkte som nr tre i kortegen som för kvällen bara bestod av fyra motorcyklar. Två Honda Goldwing, en gammal BMW och så min Transalp. Det kändes som om jag körde moppe i jämförelse med de andra hojarna. Utflyktsmålet för kvällen var oförskämt närbeläget: Statoil i Persön, där vi stannade för en kopp kaffe och lite surr om MC-livet och det kommande valet.

F ö känner jag själv att jag bryr mig allt mindre om politiken. Varför? Dock har jag igår uppfyllt min samhälleliga plikt genom att jag gick och förhandsröstade i Kulturens hus.

Väl framme i Statoil såg vi att det redan stod fyra motorcyklar parkerade där. Jag tänkte att dom kanske tillhörde åkare från norra delen av staden som farit direkt i akt och mening att invänta huvudklungan utan att behöva ta omvägen in till centrum, men så var ej fallet. Två av åkarna var Bodensare. Var de andra två kom ifrån hann jag inte uppfatta men jag fick inte för mig att de var Lulebor.

Eftersom vi bara var fyra så var fikat snabbt avklarat. Själv tog jag samma väg tillbaka som vi kommit - över Örarna-Bensbyn - så slapp jag E4. De övriga tre tog E4 eftersom de hade ärende mot Gammelstad.

Till Gammelstad har jag också nu farit. Dock hem först och bytt MC mot bil. Nu är jag i min Kyrkstuga, men MC-livet har fortsatt eftersom jag en lång stund talat med ordföranden i valberedningen för SMC norrbotten. Utan särskilt mycket medveten övertalning har han lyckats få mig att känna att arbetet i styrelsen är så pass roligt att jag lovat ställa upp en period till trots att min avsikt tidigare varit att avgå.

Som ofta numera avslutas kvällen med bloggande. Jag kan ju inte svika kära läsarna, vilka varit fler än vanligt sista veckan. Det blir - av någon anledning - alltid fler när jag skriver något kritiskt om svenska kyrkan (Framtidsforum) eller något om laestadianismen.

Kommentarer
Postat av: Hannu Ruokola

När startar du din mc-säsong för 2011? Eller har du skidor på hojen under vintern? Här i sydsvenska nejder har jag kunnat köra tryggt med min XJ 900 Diversion sedan den 5. februari vissa perioder undantagen, när vintern har försökt återkomma.



Jag är medlem i den finska kristna mc-klubben Gospel Riders, men bor i Västra Småland og liker Noreg. Du har kanske möjlighet i juli fara till Gospel Riders' träff MOJ-Meeting i Larsmo vid österbottniska kusten och där finns allt på båda språken.



Mvh

Hannu Ruokola från Sydsverige!

2011-03-24 @ 18:26:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0