Tingen är emot mig

Vi har bytt telefonsysytem på jobbet för ett tag sedan. Det har jag nog nämnt förut tror jag men här kommer del två.

Vi som inte sitter (förväntas sitta?) den överväldigande delen av vår arbetstid vid ett skrivbord har förlorat våra fasta telefoner. Vi har bara en mobil och om man ringer fasta numret så ringer mobilen. Enkelt och bra. Kontoret på fickan. Typ.

Dessutom fick vi nya mobiltelefoner. Allt trevligt och bra. Om det inte bara vore det att det surrade så väldigt i min telefon. Inte jämt men tillräckligt ofta för att det skulle vara irriterande. Rätt som det är börjar den surra, sen funkar den bra några samtal sen sätter surret igång igen. När jag klagat nog många gånger för vår ansvarige på kansliet så fick jag rådet att gå och byta telefonen i teliabutiken. Jag gick dit och tänkte demonstrera oväsendet. Alltså ringde jag upp ett nummer och lät expediten lyssna. Inget fel. OK, tänkte jag man kan ju inte byta ut en telefon som fungerar. Alltså gick jag iväg och provringde just utan för butiksdörren. Men då skulle ni ha hört på surr. Alltså rusade jag in i butiken och satte telegonen vid örat på expediten som nickade förstående.

När han åter tog hand om mig så tyckte han att det var lika bra byta ut telefonen och för säkerhets skull även sim-kortet. Alltså programmerade han ett nytt så jag fick samma nummer och pin-kod. Nu har jag haft den nya telefonen i en vecka (eller är det två) och allt har fungerat. Men nu har den börjat surra igen.

Varför just min telefon och bara min? Har inte hört något klagomål från någon av mina ca 100 arbetskamrater inom samfälligheten. Är tingen emot mig? Eller någon högre makt som vill bespara mig en massa onödiga telefonsamtal eller någon lägre makt som vill hindra mig att sprida mina visheter via televerket?

Finns det någon kunnig person bland läsarna* som kan förklara saken eller är det bara så enkelt att jag i samband med min frånvaro i början året missade den välsignelsebringande ceremonin att låta domprosten kyssa  och korsteckna telefonen?

* var det inte bloggkamraten Gunvor som upplevt ett telefonunder härförleden? Hon kanske kan hjälpa mig.

Kommentarer
Postat av: Daniel Gustavsson

pacemakern?, hörapparaten?.........

2010-01-29 @ 01:23:59
Postat av: Per-Eric Simma

Du har aldrig tänkt taken, att ljudet beror på att det ringer i telefonen!? :-)



Låter som att jag retas, och det gör jag också, men

moderna telefoner anslutna till växelsystem kan ju faktiskt ringa, även när du pratar med någon annan!

Men det brukar inte ringa högt, bara så man blir uppmärksam på det.

Bästa tipset jag kan komma på, annars byt igen.

Men det är väl inte en Nokia?

Ni toppstyrda präster i Svenska kyrkan borde väl ha kyrkomötsbeslut på att använda SonyEricsson, och det i för miljöns bästa...menar inte den andliga miljön, men det har val Kyrkomötet inte brytt sig om på länge!



2010-01-29 @ 02:11:28
URL: http://pesimma.blogspot.com
Postat av: Jan Andersson

Antagligen är det det som du kallar "högre makt" som mha detta surr vill förhindra att du får cancer av för mycket mobiltelefonpratande.



Rent tekniskt är det sannolikt så att radiodelen i telefonen stör ljuddelen, i synnerhet om surret är pulserande till sin natur. Det är egentligen väldigt svårt att konstruera elektronik där man på en liten yta har både en radiosändare och kretsar för ljud+en högtalare.



Har haft många mobiler men aldrig råkat ut för sånt annat än lite svagt surr möjligen. Att två telefoner och just dina två dessutom drabbas indikerar som sagt ingripande från högre eller lägre makt. Jag föredrar som nämnt att tro på högre makt, blir mer positivt då ;-)

2010-01-29 @ 06:11:22
URL: http://jrabaggis.blogspot.com/
Postat av: SigridL

Mobiltelefoner störs av, eller möjligen stör, andra elektroniska manicker. Såsom datorer och liknande. Och hörapparater. Sådana och mobiltelefoner hör inte ihop och det verkar inte gå att lösa tekniskt.

Men de andra på arbetsplatsen borde ju även ha datorer i närheten och de borde finnas en och annan hörapparatsbärare, så det borde du redan ha upptäckt. Såvida det inte är du som är hörapparatsbäraren, för i så fall har vi löst mysteriet.

2010-01-29 @ 08:25:40
Postat av: Ann O Nym

Det behövs inte någon lägre makt för att hindra dig från att sprida dina visheter(?) via televerket.



det bolaget upphörde 2003 iom bildandet av det nya bolaget teliaSonera

2010-01-29 @ 11:28:20
Postat av: "Syster"/Annette Öberg

Skulle aldrig låta domprosten kyssa och göra korstecken på min telefon, låter nästan "hädiskt".

2010-01-29 @ 22:23:13
Postat av: Hanna Johnselius

Surrande radioapparater och högtalarsystem har man ju hört när mobiler varit igång. Men här verkar det ju vara tvärtom. Jag kan ingenting om detta. Hoppas allt ordnar sig för dig! Kanske Gud som vill göra dig uppmärksam på något? ;-)

2010-01-29 @ 22:49:53
Postat av: Tobbe

Här vart det fart på kommentarerna.

Några snabba svar:

Nej, det beror inte på hörapprat eller mitt mobila bredband. Telefonen är en Sony Eriksson Naite. Annette: du tar mig på för bokstavligt allvar! Jag kan skämta!



Just nu börjar jag fundera på om det beror på att batteriet börjar bli urladdat. För ikväll har jag laddat det och nu fungerar allt perfekt. Ska vara uppmärksam nästa gång när det är lite laddning kvar.



Kanske har Hanna rätt att Gud vill säga mig nå't. Kanske att jag själv behöver laddas med mer Helig Ande?

2010-01-29 @ 23:46:10
Postat av: Tobbe

PS. Surret är inte heller pulserande, vilket annars enligt en av kommenatatorerna skulle ha kunnat tyda på någonting.

2010-01-29 @ 23:55:08
Postat av: Sigrid L

Är du säker på att du inte har hörapparat??

2010-01-30 @ 15:20:07
Postat av: Gunvor Vennberg

Du minns fel, det var ett dataunder jag var med om men det var om möjligt ännu viktigare eftersom det var mitt i kyrkovalrörelsen och vi tidigare hade fått radera hårddisken och varit utan dator i tre veckor vid samma sorts fel. Så länge du inte är i uppenbart behov av surrfri telefon utan bara får mer gjort om den inte fungerar ska vi nog inte hoppas på något sådant! ;-)



Men om det mot förmodan skulle vara en lägre makt kan du ju alltid försöka med exorcism, om inte annat så för att utesluta det alternativet ;-)



Lycka till!

2010-02-08 @ 15:56:57
URL: http://gunvorvennberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0