Snart en vecka utan inlägg

skrev en anonym kommentator i en kommentar till föregående inlägg. Då anonyme läsaren dessutom menade att kära läsarna kunde drabbas av bloggabstinens måste jag givetvis skynda till deras undsättning för jag vill ju inte mina läsare så illa.

Först måste jag fundera på varför jag inte skrivit på en hel vecka. För mycket att göra? Knappast, nägon stund någon kväll ska väl finnas. För lite inspiration? Kanske det. Har det inte hänt något i kyrkan eller världen som förtjänar att bli delaktigt av min visheter? Nu brukar visserligen min gamle kamrat ibland säga att det inte är fråga om inspiration utan om transpiration - men då syftade han på predikoförberedelse inte på bloggande.

Men något har hänt som jag kan berätta om. Jag har varit ett dygn tillsammans med goda vänner från Frimodig kyrka. Vi var från fredag afton till lördag eftermiddag på Ålandsfärjan. Ett möte för alla som blev invalda i kyrkomöte eller något stiftsfullmäktiige i senaste kyrkovalet + ett antal suppleanter. Ja, riktigt alla kom inte. Några var förhindrade och tre-fyra stycken hindrades av snö som hindrade tåget.

Det var ett inspirerande dygn. Vi fick tala om vår nomineringsgrupps framtid, om hur vi ska jobba med medlemsvärvning och utbyggnad av vår ännu ytterst tunna organisation. Även började vi (redan!) fundera lite på vad som kan bli huvudfrågorna i nästa valrörelse om knappt fyra år. En sak är vi övertygade om: då går Frimodig kyrka ännu starkare framåt.

Min uppgift i sammanhanget var att informera de nyvalda kyrkomötesledamöterna om hur det går till i kyrkomötet. Vår ordförande hade utsett mig (som själv var ny för fyra år sedan) istället för sig själv eller annan veteran för att jag under hela mandatperioden tydligt utstrålat att jag inget fattar alltså skulle jag på ett pedagogiskt sätt kunna känna den nödvändiga samhörighetenn med dem som ännu mindra fattar och därför ha större förmåga förklara så dom fattade. Fattar ni?

I hallen utanför vår konferenslokal var det framställt lite fika när vi kom ombord igår kväll. För att inga andra båtpassagerare skulle norpa vårt fika så hade serveringspersonalen satt upp en liten skylt med den ytterst roliga lilla felskrivningen:

Denna servering tillhör Frimodiga Kyrkan

Kommentarer
Postat av: den gamle kamraten

Tvåfalden "inspiration" och "transpiration" gäller förutom predikoslöjdandet också bloggförfattande. Dock måste dualiteten kompletteras till det trfassystem som de facto gäller och som kan procentsättas 20-50-30: "inspiration-transpiration-desperation".

2010-02-07 @ 11:47:19
URL: http://stigsrormbergsson.blogg.se/
Postat av: Ann O Nym

Du får väl göra som den galne, f'låt gamle, kamraten(tror jag det var), ha några inlägg färdiga att användas när inspirationen tryter och transpirationen är riklig

2010-02-07 @ 15:41:14
Postat av: Jan-Anders Ekelund

Du utstrålade en stor säkerhet som resulterade i en stark trygghet hos de nyvalda.



Ordföranden

2010-02-09 @ 21:41:43
Postat av: Tobbe

Får själv tacka vår ordförande för ett mycket fint kursdygn. Och gratulera till Rögles seger över ett av topplagen härförledes.

2010-02-10 @ 12:20:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0